Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Företag på A får fler kunder

Aardvark

Vet du om att om ditt företag har ett namn som börjar på A så får du fler kunder? Det här låter kanske helt sjukt men det har mycket rimliga förklaringar. Jag upptäckte fenomenet själv för några år sedan och skrev en kortare notis om det men tänkte att jag skulle vilja lyfta upp det igen, det kan lära oss väldigt mycket om SEO och marknadsföring.

Vi tar och börjar med att titta på hur det var för 10 år sedan, du kommer ihåg då lokalkatalogen fortfarande var ditt främsta sätt för att hitta något du vill köpa. Du slog upp frisörer och tog och ringde och bokade tid hos första bästa. Om du bodde på en lite större ort så fanns det ganska gott om frisörer, ett antal gula sidor. Mellan vilka frisörer valde du?

Du valde mellan de frisörer som fanns på den första sidan och där råkar bara frisörer på A finnas, Annas Frisörsalong, Annelies Klippotek och Anders Barberi. Ztickans Zaxar fick knappt några nya bokningar alls. Idag motsvaras det här väl kanske bäst av en sökning på Hitta.se, du slår in Frisör Stockholm och vad får du upp då? Du får upp de 4 första frisörerna ur en förteckning som är, just det, i bokstavsordning.

Vad har då det här att göra med SEO? Visserligen får du en länk från Hitta.se men numer kan det väl knappast vara så många som använder den katalogen, det finns ju sökmotorer. Du har förstås rätt, Hitta fick bara agera exempel, det finns nämligen en uppsjö med fördelar att få av att heta något på A. Det finns massor av olika register som sorterar i bokstavsordning, det kommer ju naturligt för oss. Bloggregister, länkkataloger allt möjligt som agerar så här besynnerligt och om man kommer tidigare i listan får man en bättre länk för man hamnar högre i hierarkin. Du hamnar på första sidan istället för djupt ner i pagineringen.

Om jag ska ge ett förslag så är det faktiskt inte att springa iväg och lämna in blanketten om namnbyte på aktiebolaget. Det är snarare att hålla ögonen öppna, det finns gott om sådana här besynnerligheter eller buggar i alla större system. Det går att hacka verkligheten med om man vet vad man tittar efter.

Som en liten slutkläm kanske jag kan få kommentera bilden på den här artikeln, det där är ett av världens mest kända typsnitt, undra varför.

7 kommentarer

  1. Helt sant det som du skriver, funderat på detta tidigare. Kanske skulle man sätta siffran ”1” framför för att komma före företag på A :).

    Kommentar av Fredrik

  2. Ja, eller -1Aa. Ibland hamnar de däremot sist beroende på hur sorteringen görs.

    Kommentar av Magnus

  3. Vi dealade till oss med eniro & andra katalogtjänster att ändra företagsnamnet till någom som börjar på A se exempel http://www.infodirekt.se/item/472201

    Kommentar av Åke

  4. Extra roligt att det är sättet man behöver gå tillväga, om man dealar med ägaren borde de ju rimligtvis kunna placera dig var som helst i resultatet.

    Kommentar av Magnus

  5. Kul med ett typsnitt som får en att tänka Awkward! :=)

    Företag på A?!? Man kan ju fråga sig om detta har varit ett lyckat koncept genom tiderna? Hur många stora och framgångsrika företag vars företagsnamn började på A och som fanns för typ 20 år sedan lever kvar idag?

    Kommentar av Ekorren

  6. Det påminner mig lite om när det var upprop i skolan i 7an. Killen som hette Öberg i efternamn blev alltid sist.

    Detta går ju att ta hänsyn till i allt..domännamn, varumärken, företagsnamn, titlar på sajter och allt möjligt man kan tänka sig.

    Här är ett exempel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_bilm%C3%A4rken
    Hur mycket branding får till exempelt ”Xiali” ;)

    Kommentar av Jontz

  7. Ja, det funkar nästan överallt.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner