Sökmotorkonsult.se

Facebook shares nu viktigare än länkar

Som första svenska blogg är det spännande att få visa de första riktiga resultaten från mätningar som visar att sociala signaler nu är viktigare än länkar i Googles algoritm. Du har säkert lagt märke till de stora omvälvningar som varit i sökresultaten senaste veckan och anledningen är enkel, Google har rullat ut Socialt Sök.

Vi har under senaste veckan kunnat hitta ganska entydiga bevis på att sociala signaler nu spelar större roll än länkar för positionen i sökresultat. Särskilt Facebook Shares är viktiga men förvånande nog är Google Plus inte särskilt viktigt. Twitter ger enligt våra mätningar inget som helst utslag men det är ett rimligt resultat då Vic Gundutra på Googles Sociala team tidigare sagt:

Är inte det mer ett medium för ryggdunkande?

Att Facebook är den dominanta signalen här är rimligt, Facebooks Social Graph är mycket större än Googles egna motsvarighet och de senaste månaderna har ju relationerna som bekant varit mycket goda mellan Google och FB.

Hur gjorde vi testet?

Testet är ganska enkelt, vi har helt enkelt använt 6 sidor i 3 vertikaler alla optimerade för samma sökord. Totalt 18 sidor och alla fick var sin signal tillförd, 1 fick FB-shares, 1 likes, 1 tweets, 1 länkar, 1 +1 och en fick en speciellt klipp på Youtube. I varje vertikal mättes position på sökorden och här har du resultat-tabellen (förändring i position per sökord och metod):

 

Cute Kittens Funny Puppies Justin Bieber
FB-shares +36 +11 +56
FB-likes +3 +1 0
Tweets 0 -4 0
Länkar +3 +8 +1
+1 +1 +1 +1
Youtube 0 -1 0

Som du kan se är shares helt överlägset och särskilt i kolumn tre där konkurrensen är mycket högre.

Vad betyder det för SEO

Det betyder en hel del förstås, det betyder att för att vara med i matchen måste alla SEO-bolag ställa om produktionen helt. Om du är ensamföretagare innebär det också att du måste satsa ordentligt på Facebook om du inte redan gör det. Vi ser tre tydliga huvudområden som är viktigt att fokusera på:

  1. Bilder av typen, Vad dina vänner tror, Vad din mamma tror och vad du tror.
  2. Söta djur.
  3. Antal Googlemedarebetare du har som vänner.

Slutligen är det väl bara att önska lycka till med Facebookandet.

Uppdatering: Så här i slutet på dagen är det kanske bäst att förtydliga att det rör sig om ett Aprilskämt. Om någon upplever att jag dragit dem vid näsan för mycket kanske jag kan muntra upp med när jag gick på den här. Till mitt försvar hade de inte den goda smaken att när 1:a april var över förtydliga på det här fina sättet ;)

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

14 kommentarer

  1. :)

    Kommentar av Fritjof Andersson

  2. Haha :)

    Kommentar av Erik Westergård

  3. Haha :)

    Kommentar av Bernt

  4. Haha! Trevlig första april.

    Kommentar av Per Pettersson

  5. fantastiskt skoj.

    Kommentar av insel

  6. För en sekund så var jag på väg att ringa in killarna på jobb *s*

    Kommentar av Daniel

  7. ;)

    Kommentar av Petter

  8. Nice1 :D

    Kommentar av Kim

  9. Varför går jag på allt. Är det ett tecken på godtrohet eller okunskap…

    Kommentar av Utvecklaren

  10. Jag gjorde mig redo för krig när jag läste detta…

    Roligt skämt :)

    Kommentar av Nils

  11. Haha, bra där! ;)

    Kommentar av Carl G

  12. man kan skratta men så långt borta behöver samarbetet mellan de två inte vara. Twitter däremot fattar jag egentligen inte varför man överhuvudtaget har om man inte har en anställd förstås som gör det åt en. Det spekakulära med twitter är att det finns miljoner som har nåt att säga hela tiden.

    Kommentar av Robert Eriksson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?