Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook shares nu viktigare än länkar

Som första svenska blogg är det spännande att få visa de första riktiga resultaten från mätningar som visar att sociala signaler nu är viktigare än länkar i Googles algoritm. Du har säkert lagt märke till de stora omvälvningar som varit i sökresultaten senaste veckan och anledningen är enkel, Google har rullat ut Socialt Sök.

Vi har under senaste veckan kunnat hitta ganska entydiga bevis på att sociala signaler nu spelar större roll än länkar för positionen i sökresultat. Särskilt Facebook Shares är viktiga men förvånande nog är Google Plus inte särskilt viktigt. Twitter ger enligt våra mätningar inget som helst utslag men det är ett rimligt resultat då Vic Gundutra på Googles Sociala team tidigare sagt:

Är inte det mer ett medium för ryggdunkande?

Att Facebook är den dominanta signalen här är rimligt, Facebooks Social Graph är mycket större än Googles egna motsvarighet och de senaste månaderna har ju relationerna som bekant varit mycket goda mellan Google och FB.

Hur gjorde vi testet?

Testet är ganska enkelt, vi har helt enkelt använt 6 sidor i 3 vertikaler alla optimerade för samma sökord. Totalt 18 sidor och alla fick var sin signal tillförd, 1 fick FB-shares, 1 likes, 1 tweets, 1 länkar, 1 +1 och en fick en speciellt klipp på Youtube. I varje vertikal mättes position på sökorden och här har du resultat-tabellen (förändring i position per sökord och metod):

 

Cute Kittens Funny Puppies Justin Bieber
FB-shares +36 +11 +56
FB-likes +3 +1 0
Tweets 0 -4 0
Länkar +3 +8 +1
+1 +1 +1 +1
Youtube 0 -1 0

Som du kan se är shares helt överlägset och särskilt i kolumn tre där konkurrensen är mycket högre.

Vad betyder det för SEO

Det betyder en hel del förstås, det betyder att för att vara med i matchen måste alla SEO-bolag ställa om produktionen helt. Om du är ensamföretagare innebär det också att du måste satsa ordentligt på Facebook om du inte redan gör det. Vi ser tre tydliga huvudområden som är viktigt att fokusera på:

  1. Bilder av typen, Vad dina vänner tror, Vad din mamma tror och vad du tror.
  2. Söta djur.
  3. Antal Googlemedarebetare du har som vänner.

Slutligen är det väl bara att önska lycka till med Facebookandet.

Uppdatering: Så här i slutet på dagen är det kanske bäst att förtydliga att det rör sig om ett Aprilskämt. Om någon upplever att jag dragit dem vid näsan för mycket kanske jag kan muntra upp med när jag gick på den här. Till mitt försvar hade de inte den goda smaken att när 1:a april var över förtydliga på det här fina sättet ;)

14 kommentarer

  1. :)

    Kommentar av Fritjof Andersson

  2. Haha :)

    Kommentar av Erik Westergård

  3. Haha :)

    Kommentar av Bernt

  4. Haha! Trevlig första april.

    Kommentar av Per Pettersson

  5. fantastiskt skoj.

    Kommentar av insel

  6. För en sekund så var jag på väg att ringa in killarna på jobb *s*

    Kommentar av Daniel

  7. ;)

    Kommentar av Petter

  8. Nice1 :D

    Kommentar av Kim

  9. Varför går jag på allt. Är det ett tecken på godtrohet eller okunskap…

    Kommentar av Utvecklaren

  10. Jag gjorde mig redo för krig när jag läste detta…

    Roligt skämt :)

    Kommentar av Nils

  11. Haha, bra där! ;)

    Kommentar av Carl G

  12. man kan skratta men så långt borta behöver samarbetet mellan de två inte vara. Twitter däremot fattar jag egentligen inte varför man överhuvudtaget har om man inte har en anställd förstås som gör det åt en. Det spekakulära med twitter är att det finns miljoner som har nåt att säga hela tiden.

    Kommentar av Robert Eriksson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner