Sökmotorkonsult.se

Keyword Planner är likvärdig Keyword Tool

Google tog för en tid sedan bort Keyword Tool som många använt sig av för att få sökordsförslag och se sökvolymer inom både sökordsannonsering och SEO. Keyword Tools ersattes istället av Keyword Planner som enligt Google ska var ett mycket bättre verktyg. Det nya verktyget möttes av kritik från användare i Sverige och internationellt. Keyword Planner visade bland annat inte korrekt data och vissa upplevde det som svårare att använda.

Så här dryga 2 månader efter att Keywords Planner ersatte Keyword Tool ställer vi oss frågan om Keyword Planner verkligen är så dålig och var verkligen Keyword Tool så mycket bättre? Eller var det bara det nya sättet att presentera informationen som gjorde oss användare förvirrade och frustrerade?

Keyword Planner -/+

– Att få sökvolym på sökord är inte längre tillgängligt för alla. Du måste ha ett adwords-konto för att komma åt verktyget. Att skaffa ett konto är gratis men gör det krångligare.
 
– Det är inte längre möjligt att avgränsa sökningarna på surfplattor och mobiltelefoner. Alla enheter inriktas som standard, vilket gör att sökvolymerna har gått upp i Keyword Planner.
 
– För vissa sökord skiljer sökvolymen enormt beroende på vilket språk du väljer. Vi har sett exempel på ord som enligt Keyword Planner inte har någon sökvolym alls om du använder inställningen ”Sverige + svenska” men om du istället använder ”Sverige + engelska” visas flera tusen. Det är orimligt att sökvolymen på ett och samma sökord ska skiljer sig så mycket beroende på vilken språkinställning man har.
 
+ Det är möjlighet att få sökvolymer på mer specifika regioner; land, län och ner på stadsnivå och du kan välj flera samtidigt.
 
+ Du kan ladda upp en sökordslista med upp till 10 000 sökord via en csv-fil och få genomsnittligt antal sökningar per månad på samtliga ord på ett knapptryck. Bra vid stora sökordsanalyser!
 
+ För att enkelt och snabbt se vilka sökord en webbplats kan optimera för eller annonsera för kan du under ”Sök efter nya sökords- och annonsgruppsförslag” skriva in webbplatsens URL och trycka ”Hämta förslag” så får du en bra start på vilka ord du kan optimera för.

Sammanfattningsvis tycker vi att Keyword Planner är lika bra som Keyword Tool. I början var avsaknaden av Keyword Tool stor men det visade sig vara en vanesak. Det finns likvärdiga funktioner i Keyword Planner. Dock saknar vi fortfarande att inte behöva logga in.

Har du hittat några nya funktioner i Keyword Planner som varit användbara?

Sidan är senast uppdaterad 2013-11-20

2 kommentarer

  1. Hej Jennie,

    Jag trodde inte att nya keyword planner tog språkinställningen i beaktande vid estimering av sökvolym. Är det på någon speciell typ av nyckelord ni upplever skillnad mellan språk?

    / Johan

    Kommentar av Johan

  2. Hej Johan!
    Inte en speciell produktkategori, däremot för vissa engelska ord som vi även använder i svenska språket.
    Därför kan det vara bra att vara vaksam om sökvolymen på svenska är väldigt låg.

    Kommentar av Jennie Eliardsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!