Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Keyword Planner är likvärdig Keyword Tool

Google tog för en tid sedan bort Keyword Tool som många använt sig av för att få sökordsförslag och se sökvolymer inom både sökordsannonsering och SEO. Keyword Tools ersattes istället av Keyword Planner som enligt Google ska var ett mycket bättre verktyg. Det nya verktyget möttes av kritik från användare i Sverige och internationellt. Keyword Planner visade bland annat inte korrekt data och vissa upplevde det som svårare att använda.

Så här dryga 2 månader efter att Keywords Planner ersatte Keyword Tool ställer vi oss frågan om Keyword Planner verkligen är så dålig och var verkligen Keyword Tool så mycket bättre? Eller var det bara det nya sättet att presentera informationen som gjorde oss användare förvirrade och frustrerade?

Keyword Planner -/+

– Att få sökvolym på sökord är inte längre tillgängligt för alla. Du måste ha ett adwords-konto för att komma åt verktyget. Att skaffa ett konto är gratis men gör det krångligare.
 
– Det är inte längre möjligt att avgränsa sökningarna på surfplattor och mobiltelefoner. Alla enheter inriktas som standard, vilket gör att sökvolymerna har gått upp i Keyword Planner.
 
– För vissa sökord skiljer sökvolymen enormt beroende på vilket språk du väljer. Vi har sett exempel på ord som enligt Keyword Planner inte har någon sökvolym alls om du använder inställningen ”Sverige + svenska” men om du istället använder ”Sverige + engelska” visas flera tusen. Det är orimligt att sökvolymen på ett och samma sökord ska skiljer sig så mycket beroende på vilken språkinställning man har.
 
+ Det är möjlighet att få sökvolymer på mer specifika regioner; land, län och ner på stadsnivå och du kan välj flera samtidigt.
 
+ Du kan ladda upp en sökordslista med upp till 10 000 sökord via en csv-fil och få genomsnittligt antal sökningar per månad på samtliga ord på ett knapptryck. Bra vid stora sökordsanalyser!
 
+ För att enkelt och snabbt se vilka sökord en webbplats kan optimera för eller annonsera för kan du under ”Sök efter nya sökords- och annonsgruppsförslag” skriva in webbplatsens URL och trycka ”Hämta förslag” så får du en bra start på vilka ord du kan optimera för.

Sammanfattningsvis tycker vi att Keyword Planner är lika bra som Keyword Tool. I början var avsaknaden av Keyword Tool stor men det visade sig vara en vanesak. Det finns likvärdiga funktioner i Keyword Planner. Dock saknar vi fortfarande att inte behöva logga in.

Har du hittat några nya funktioner i Keyword Planner som varit användbara?

2 kommentarer

  1. Hej Jennie,

    Jag trodde inte att nya keyword planner tog språkinställningen i beaktande vid estimering av sökvolym. Är det på någon speciell typ av nyckelord ni upplever skillnad mellan språk?

    / Johan

    Kommentar av Johan

  2. Hej Johan!
    Inte en speciell produktkategori, däremot för vissa engelska ord som vi även använder i svenska språket.
    Därför kan det vara bra att vara vaksam om sökvolymen på svenska är väldigt låg.

    Kommentar av Jennie Eliardsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner