Sökmotorkonsult.se

Förtjänar ditt innehåll länkar?

Som du säkert vet är både jag personligen och vi på Pineberry starka förespråkare av länkar. Det är bland länkarna som slaget om positionerna och därmed också kunderna avgörs. Det finns massor av sätt att få tag på länkar, i princip lika många som det finns människor som jobbar med sökmotoroptimering. Idag ska vi prata om innehåll som får länkar, som kan spridas och som uppmuntrar till länkar.

Jag tänkte att vi ska börja med ett mycket aktuellt exempel på ett länkbete, alltså något som skapats för att attrahera länkar. Det handlar om Jib Jab som specialiserat sig på sånt som vi vill berätta för andra om. Jag kan inte svära på att det är byggt för att vara ett länkbete men det har utan tvekan alla element.

I det här exemplet får du dessutom se några av kollegorna på Pineberrys kontor i Stockholm. Det som är elegant är att jag vet att de utnyttjar mig för att få en länk men jag ger den ändå villigt.

Det är lätt att få länkar till en sexig produkt

Det pratas ofta om att innehållet ska vara sådant att du naturligt får länkar. Naturligtvis är det väldigt bra om det kan vara så men vi måste komma ihåg att det finns en lång rad segment som aldrig eller sällan får länkar bara för att de har så himla bra produkter eller inspirerande artiklar. När länkade du senast till en riktigt bra artikel om analklåda från din blogg till exempel?

Om du har en tjänst eller produkt som på ett eller annat sätt kan vara intressant har du alla möjligheter i världen att attrahera länkar. Det betyder däremot inte att du slipper använda benmusklerna. De allra flesta lyckade kampanjer för organiska länkar innebär både bra innehåll och ett aktivt letande av länkar. T ex så kan du skapa en bra film på ditt ämne och sedan kontakta bloggare som bloggar om liknande saker. Det är rättframt och enkelt och nästan vem som helst klarar det.

Så funkar det på Sökmotorkonsult.se

Den här sajten är ett bra exempel på hur man kan arbeta med innehåll. Det finns lite olika varianter på hur vi tänker med innehållet på sajten och jag tänkte ta upp två olika strategier vi valt och jämföra dem. Det allra första sättet är att vi försöker skriva bra innehåll några gånger varje vecka. Vi vill att det ska vara en intressant blogg som kan ge nya uppslag även för gamla rävar i branschen och vi vill publicera gott om bra vägledning för nybörjare inom sökmotoroptimering. Hur bra vi lyckas är väl snarast upp till dig att avgöra men jag kan berätta hur bra det fungerar för att få länkar. De fungerar inte särskilt bra, vi får en handfull eller två med länkar varje månad för detta.

Det kan man visserligen hävda att det är ganska mycket men om vi jämför med strategi nummer två så är det inget. Den andra metoden är nämligen vårt SEO-vertyg. Vi spenderade en hel massa tid på att bygga ett verktyg som vi upplevde att det fanns ett behov av och vi har fått massvis av bra länkar tack vare detta. En mycket större andel av Sökmotorkonsults totala länkar kommer från sådana som länkat till verktyget än till artiklarna.

Frågan jag naturligtvis ställer mig är samma som i rubriken, förtjänar vårt innehåll inte länkar? Svaret är nog komplexare än så, det ramlar ju in länkar hela tiden, frågan är hur mycket länkar det faktiskt går att få bara med hjälp av innehåll.

Ännu ett exempel på länkbete

Förutom att jobba på den egna sajten med länkbeten så kan man skapa helt nya. Jag tänkte att jag skulle lyfta ett annat länkbete av oss (som floppade). Det handlar om Rövarspråket.se som var ett litet humorprojekt vi byggde. Vi la ner ganska mycket tid på den, tänkte igenom den ordentligt och bygge en i mitt tycke fantastiskt roligt liten maskin. Som länkbete däremot dög den inte alls trots att den både hade humor och en viral återkoppling i och med att man kunde vidarebefodra sina nyligen översatta mästerverk.

I slutändan fick den en handfull inlänkar, mer än så blev det inte. Kanske du kan komma på anledningen varför? Vi klarar det inte.

Sidan är senast uppdaterad 2011-10-31

9 kommentarer

  1. Vi gjorde ett länkbete liknande rövarspråket för ett par år sedan. http://www.visstedu.nu

    En sida med massa små korta visste du att påstående som vi samlade in från alla möjliga håll. Sajten har legat ganska stabilt på runt 1000 besökare/månad. Avg time ligger på 6 minuter och bouncerate på strax över 20%. Trots detta har den senaste året endast fått några få ynka naturliga länkar.

    Kommentar av Erik

  2. Den känns ganska smart men jag förstår att det blir lite ont om länkar, hur ser det ut med delningar, tweets etc?

  3. Har inte haft så bra koll på det men kollade genom siffrorna lite nu. Senaste året har vi fått 593 besökare från facebook och 58 besökare från olika mailtjänster, så visst delas det lite men inte någon jättehög utstreckning.

    Kommentar av Erik

  4. […] Sökmotorkonsult länkbetar friskt […]

    Pingback av Vecka 44 – halv halvdag FTW! - PRODUKTION203

  5. Intressant… Återigen ett bra inlägg…

    Kommentar av Hanna

  6. Gillar verkligen ert ”SEO-analys” verktyg och är inte ett dugg förvånad över att de genererar många länkar. Använder det personligen varje gång jag skapar en ny sida.

    Kommentar av Theodor

  7. Ja analysen är grym… finns det andra sådana som mäter något annorlunda? utländska osv?

    mvh
    johannes

    Kommentar av Johannes

  8. SEOmoz har en bra men jag upplever tyvärr inte att den är så tydlig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?