Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förtjänar ditt innehåll länkar?

Som du säkert vet är både jag personligen och vi på Pineberry starka förespråkare av länkar. Det är bland länkarna som slaget om positionerna och därmed också kunderna avgörs. Det finns massor av sätt att få tag på länkar, i princip lika många som det finns människor som jobbar med sökmotoroptimering. Idag ska vi prata om innehåll som får länkar, som kan spridas och som uppmuntrar till länkar.

Jag tänkte att vi ska börja med ett mycket aktuellt exempel på ett länkbete, alltså något som skapats för att attrahera länkar. Det handlar om Jib Jab som specialiserat sig på sånt som vi vill berätta för andra om. Jag kan inte svära på att det är byggt för att vara ett länkbete men det har utan tvekan alla element.

I det här exemplet får du dessutom se några av kollegorna på Pineberrys kontor i Stockholm. Det som är elegant är att jag vet att de utnyttjar mig för att få en länk men jag ger den ändå villigt.

Det är lätt att få länkar till en sexig produkt

Det pratas ofta om att innehållet ska vara sådant att du naturligt får länkar. Naturligtvis är det väldigt bra om det kan vara så men vi måste komma ihåg att det finns en lång rad segment som aldrig eller sällan får länkar bara för att de har så himla bra produkter eller inspirerande artiklar. När länkade du senast till en riktigt bra artikel om analklåda från din blogg till exempel?

Om du har en tjänst eller produkt som på ett eller annat sätt kan vara intressant har du alla möjligheter i världen att attrahera länkar. Det betyder däremot inte att du slipper använda benmusklerna. De allra flesta lyckade kampanjer för organiska länkar innebär både bra innehåll och ett aktivt letande av länkar. T ex så kan du skapa en bra film på ditt ämne och sedan kontakta bloggare som bloggar om liknande saker. Det är rättframt och enkelt och nästan vem som helst klarar det.

Så funkar det på Sökmotorkonsult.se

Den här sajten är ett bra exempel på hur man kan arbeta med innehåll. Det finns lite olika varianter på hur vi tänker med innehållet på sajten och jag tänkte ta upp två olika strategier vi valt och jämföra dem. Det allra första sättet är att vi försöker skriva bra innehåll några gånger varje vecka. Vi vill att det ska vara en intressant blogg som kan ge nya uppslag även för gamla rävar i branschen och vi vill publicera gott om bra vägledning för nybörjare inom sökmotoroptimering. Hur bra vi lyckas är väl snarast upp till dig att avgöra men jag kan berätta hur bra det fungerar för att få länkar. De fungerar inte särskilt bra, vi får en handfull eller två med länkar varje månad för detta.

Det kan man visserligen hävda att det är ganska mycket men om vi jämför med strategi nummer två så är det inget. Den andra metoden är nämligen vårt SEO-vertyg. Vi spenderade en hel massa tid på att bygga ett verktyg som vi upplevde att det fanns ett behov av och vi har fått massvis av bra länkar tack vare detta. En mycket större andel av Sökmotorkonsults totala länkar kommer från sådana som länkat till verktyget än till artiklarna.

Frågan jag naturligtvis ställer mig är samma som i rubriken, förtjänar vårt innehåll inte länkar? Svaret är nog komplexare än så, det ramlar ju in länkar hela tiden, frågan är hur mycket länkar det faktiskt går att få bara med hjälp av innehåll.

Ännu ett exempel på länkbete

Förutom att jobba på den egna sajten med länkbeten så kan man skapa helt nya. Jag tänkte att jag skulle lyfta ett annat länkbete av oss (som floppade). Det handlar om Rövarspråket.se som var ett litet humorprojekt vi byggde. Vi la ner ganska mycket tid på den, tänkte igenom den ordentligt och bygge en i mitt tycke fantastiskt roligt liten maskin. Som länkbete däremot dög den inte alls trots att den både hade humor och en viral återkoppling i och med att man kunde vidarebefodra sina nyligen översatta mästerverk.

I slutändan fick den en handfull inlänkar, mer än så blev det inte. Kanske du kan komma på anledningen varför? Vi klarar det inte.

9 kommentarer

  1. Vi gjorde ett länkbete liknande rövarspråket för ett par år sedan. http://www.visstedu.nu

    En sida med massa små korta visste du att påstående som vi samlade in från alla möjliga håll. Sajten har legat ganska stabilt på runt 1000 besökare/månad. Avg time ligger på 6 minuter och bouncerate på strax över 20%. Trots detta har den senaste året endast fått några få ynka naturliga länkar.

    Kommentar av

    Erik

  2. Den känns ganska smart men jag förstår att det blir lite ont om länkar, hur ser det ut med delningar, tweets etc?

  3. Har inte haft så bra koll på det men kollade genom siffrorna lite nu. Senaste året har vi fått 593 besökare från facebook och 58 besökare från olika mailtjänster, så visst delas det lite men inte någon jättehög utstreckning.

    Kommentar av

    Erik

  4. […] Sökmotorkonsult länkbetar friskt […]

    Pingback av

    Vecka 44 – halv halvdag FTW! - PRODUKTION203

  5. Intressant… Återigen ett bra inlägg…

    Kommentar av

    Hanna

  6. Gillar verkligen ert ”SEO-analys” verktyg och är inte ett dugg förvånad över att de genererar många länkar. Använder det personligen varje gång jag skapar en ny sida.

    Kommentar av

    Theodor

  7. Ja analysen är grym… finns det andra sådana som mäter något annorlunda? utländska osv?

    mvh
    johannes

    Kommentar av Johannes

  8. SEOmoz har en bra men jag upplever tyvärr inte att den är så tydlig.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Chrome DevTools som SEO-vertyg

Chrome DevTools = SEO-verktyg

Chrome DevTools är ett inbyggt verktyg i Googles webbläsare Chrome. Lär dig använda det i ditt SEO-arbete och slipp flera tredjepartsverktyg. Här går vi igenom hur du inspekterar vissa element på din webbplats, kollar så det inte ligger en felaktig canonical-länk i HTTP Head och hur du undersöker vad det är som tar sådan tid när du går in på din webbplats. Läs om hur Chrome DevTools blir ditt nya SEO-verktyg!

Facebook optimering

Använder du UTM för Facebook?

I annonsering på sociala medier är det enormt viktigt att kunna mäta vilket värde trafiken genererar. Vilka kampanjer som presterar bättre än andra för att optimera dina annonser mot bästa resultat. Har du stenkoll på vilka av dina kampanjer i Facebook som fungerar bäst? Eller försvinner mycket av din Facebooktrafik som ospecificerat i Google Analytics utan att du vet om det? Läs den här artikeln så hjälper vi dig att reda ut ovanstående.

Adwords SMS-tillägg

AdWords SMS-tillägg är nu live

Nu finns det ett nytt annonstillägg för annonser i AdWords. Med AdWords SMS-tillägg skickas ett SMS direkt till annonsören från annonsen. Läs mer här!

830149-laptop

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa […]

affiliate-pengar

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

När du byggt en affiliatesajt och börjar generera en del trafik är det viktigt att följa utvecklingen men också maximera intäkten. Vi guidar dig i hur du kan följa upp och tjäna pengar på din affiliatesajt.