Sökmotorkonsult.se

Frågelåda om sökmotoroptimering

Vi har precis fått ordning på en frågelåda om sökmotoroptimering, meningen är att du ska kunna ställa frågor om alla tänkbara problem du stött på i din sökmotoroptimering och sedan få ett så bra svar som möjligt av oss. Du kan förstås också läsa igenom tidigare frågor och svar och kanske redan där hitta svar.

Eftersom det dessutom nu är möjligt att kommentera så finns det dessutom en god möjlighet att få fler än ett svar och därmed en annan syn på saken från någon av våra läsare. Hoppas att du passar på ställer de frågor du har.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Hej!

    Jag har jobbat med webb i många år och på senare år börjat snöa in på SEO, tack för en grym sökpodd!

    Jag funderar på det här med inlänkar och länkbygge. Jag har en sida som är väldigt optimerad (kanske överoptimerad) för ett sökord – låt oss säga att det är ”katt”.

    Denna sida har enl. era testverktyg 100/100 poäng för on page samt inlänkar från ett 15-tal olika domäner.

    Ibland när man söker på ”katt” så kommer dock sidor som har färre länkar och är sämre optimerade högre i resultatet – det stör mig =D

    Jag har forskat lite i detta och tror att det kan bero på några olika saker.

    1. Kan en sida som ger 100/100 i era tester anses av Google som att vara överoptimerad on page? Skulle det kunna innebära att man rankar sämre?

    2. Kan det faktum att sidan inte är responsiv påverka ranking även på desktop?

    3. Har förstått att ankartexterna på inkommande länkar är viktiga. Skulle säga att 70% av länkarna är footer-länkar (som ligger på hela sajten) och ungefär 70% har det exakta sökordet som ankartext. Jag har förstått att detta är lite ”2008” – hur funkar det idag med ratio mellan exakt match, naked url osv? Vilken fördelning ska man sträva efter? Hur stor är skillnaden mellan en länk i content och en footer-länk?

    För info så går sidan väldigt starkt på Bing där den toppar, dock ej Google. Kan det vara så att min sida ”straffas” av Google för att den är överoptimerad? Om jag ändrar och sänker min aggressivitet – kan jag då åter igen ranka högre?

    Det hade varit superinterssant att höra gänget i podden resonera kring detta ämne också =D

    Kommentar av Markus Johansson

  2. Hej Markus

    Tack för din kommentar och kul att du gillar podden!

    1. Det går att överoptimera en sida, t ex genom att fylla brödtexten till bredden med sökord. Då skulle du i och för sig inte få 100 / 100 i vårt verktyg.

    2. Nej.

    3. Håller med i din beskrivning att dina länkar verkar vara ”2008”. Länkar i innehåll är betydligt bättre än länkar i sidfot. En sidfotslänk kan i vissa fall till och med vara skadlig.

    Det går inte säga något om ankartextfördelning som gäller alla i lägen. Det beror på ditt domännamn, sökord, konkurrens etc. Men exakt match ska endast vara på en mindre del av din länkar, så 70 % är extremt högt. Det var extremt högt även innan Pingvinen.

    4. Om du har 70 % exakt ankartext och 70 % sidfotslänkar är risken hög att du fastnat i något av Googles filter även om det inte är självklart. Om du fastnat i något algoritmiskt filter kan du komma tillbaka om du fixar problemen. Är det i stället ett manuellt straff (detta kan du se i Google Search Console) behöver du dessutom göra en reconsideration request.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?