Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Frågelåda om sökmotoroptimering

Vi har precis fått ordning på en frågelåda om sökmotoroptimering, meningen är att du ska kunna ställa frågor om alla tänkbara problem du stött på i din sökmotoroptimering och sedan få ett så bra svar som möjligt av oss. Du kan förstås också läsa igenom tidigare frågor och svar och kanske redan där hitta svar.

Eftersom det dessutom nu är möjligt att kommentera så finns det dessutom en god möjlighet att få fler än ett svar och därmed en annan syn på saken från någon av våra läsare. Hoppas att du passar på ställer de frågor du har.

2 kommentarer

  1. Hej!

    Jag har jobbat med webb i många år och på senare år börjat snöa in på SEO, tack för en grym sökpodd!

    Jag funderar på det här med inlänkar och länkbygge. Jag har en sida som är väldigt optimerad (kanske överoptimerad) för ett sökord – låt oss säga att det är ”katt”.

    Denna sida har enl. era testverktyg 100/100 poäng för on page samt inlänkar från ett 15-tal olika domäner.

    Ibland när man söker på ”katt” så kommer dock sidor som har färre länkar och är sämre optimerade högre i resultatet – det stör mig =D

    Jag har forskat lite i detta och tror att det kan bero på några olika saker.

    1. Kan en sida som ger 100/100 i era tester anses av Google som att vara överoptimerad on page? Skulle det kunna innebära att man rankar sämre?

    2. Kan det faktum att sidan inte är responsiv påverka ranking även på desktop?

    3. Har förstått att ankartexterna på inkommande länkar är viktiga. Skulle säga att 70% av länkarna är footer-länkar (som ligger på hela sajten) och ungefär 70% har det exakta sökordet som ankartext. Jag har förstått att detta är lite ”2008” – hur funkar det idag med ratio mellan exakt match, naked url osv? Vilken fördelning ska man sträva efter? Hur stor är skillnaden mellan en länk i content och en footer-länk?

    För info så går sidan väldigt starkt på Bing där den toppar, dock ej Google. Kan det vara så att min sida ”straffas” av Google för att den är överoptimerad? Om jag ändrar och sänker min aggressivitet – kan jag då åter igen ranka högre?

    Det hade varit superinterssant att höra gänget i podden resonera kring detta ämne också =D

    Kommentar av Markus Johansson

  2. Hej Markus

    Tack för din kommentar och kul att du gillar podden!

    1. Det går att överoptimera en sida, t ex genom att fylla brödtexten till bredden med sökord. Då skulle du i och för sig inte få 100 / 100 i vårt verktyg.

    2. Nej.

    3. Håller med i din beskrivning att dina länkar verkar vara ”2008”. Länkar i innehåll är betydligt bättre än länkar i sidfot. En sidfotslänk kan i vissa fall till och med vara skadlig.

    Det går inte säga något om ankartextfördelning som gäller alla i lägen. Det beror på ditt domännamn, sökord, konkurrens etc. Men exakt match ska endast vara på en mindre del av din länkar, så 70 % är extremt högt. Det var extremt högt även innan Pingvinen.

    4. Om du har 70 % exakt ankartext och 70 % sidfotslänkar är risken hög att du fastnat i något av Googles filter även om det inte är självklart. Om du fastnat i något algoritmiskt filter kan du komma tillbaka om du fixar problemen. Är det i stället ett manuellt straff (detta kan du se i Google Search Console) behöver du dessutom göra en reconsideration request.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner