Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Frågelåda om sökmotoroptimering

Vi har precis fått ordning på en frågelåda om sökmotoroptimering, meningen är att du ska kunna ställa frågor om alla tänkbara problem du stött på i din sökmotoroptimering och sedan få ett så bra svar som möjligt av oss. Du kan förstås också läsa igenom tidigare frågor och svar och kanske redan där hitta svar.

Eftersom det dessutom nu är möjligt att kommentera så finns det dessutom en god möjlighet att få fler än ett svar och därmed en annan syn på saken från någon av våra läsare. Hoppas att du passar på ställer de frågor du har.

2 kommentarer

  1. Hej!

    Jag har jobbat med webb i många år och på senare år börjat snöa in på SEO, tack för en grym sökpodd!

    Jag funderar på det här med inlänkar och länkbygge. Jag har en sida som är väldigt optimerad (kanske överoptimerad) för ett sökord – låt oss säga att det är ”katt”.

    Denna sida har enl. era testverktyg 100/100 poäng för on page samt inlänkar från ett 15-tal olika domäner.

    Ibland när man söker på ”katt” så kommer dock sidor som har färre länkar och är sämre optimerade högre i resultatet – det stör mig =D

    Jag har forskat lite i detta och tror att det kan bero på några olika saker.

    1. Kan en sida som ger 100/100 i era tester anses av Google som att vara överoptimerad on page? Skulle det kunna innebära att man rankar sämre?

    2. Kan det faktum att sidan inte är responsiv påverka ranking även på desktop?

    3. Har förstått att ankartexterna på inkommande länkar är viktiga. Skulle säga att 70% av länkarna är footer-länkar (som ligger på hela sajten) och ungefär 70% har det exakta sökordet som ankartext. Jag har förstått att detta är lite ”2008” – hur funkar det idag med ratio mellan exakt match, naked url osv? Vilken fördelning ska man sträva efter? Hur stor är skillnaden mellan en länk i content och en footer-länk?

    För info så går sidan väldigt starkt på Bing där den toppar, dock ej Google. Kan det vara så att min sida ”straffas” av Google för att den är överoptimerad? Om jag ändrar och sänker min aggressivitet – kan jag då åter igen ranka högre?

    Det hade varit superinterssant att höra gänget i podden resonera kring detta ämne också =D

    Kommentar av Markus Johansson

  2. Hej Markus

    Tack för din kommentar och kul att du gillar podden!

    1. Det går att överoptimera en sida, t ex genom att fylla brödtexten till bredden med sökord. Då skulle du i och för sig inte få 100 / 100 i vårt verktyg.

    2. Nej.

    3. Håller med i din beskrivning att dina länkar verkar vara ”2008”. Länkar i innehåll är betydligt bättre än länkar i sidfot. En sidfotslänk kan i vissa fall till och med vara skadlig.

    Det går inte säga något om ankartextfördelning som gäller alla i lägen. Det beror på ditt domännamn, sökord, konkurrens etc. Men exakt match ska endast vara på en mindre del av din länkar, så 70 % är extremt högt. Det var extremt högt även innan Pingvinen.

    4. Om du har 70 % exakt ankartext och 70 % sidfotslänkar är risken hög att du fastnat i något av Googles filter även om det inte är självklart. Om du fastnat i något algoritmiskt filter kan du komma tillbaka om du fixar problemen. Är det i stället ett manuellt straff (detta kan du se i Google Search Console) behöver du dessutom göra en reconsideration request.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner