Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Frames – Varför det är ett problem

Att använda sig av Frames för att bygga upp sin site kan orsaka stora problem vid sökmotoroptimering. Nu för tiden används Frames inte särskilt mycket men när jag gick i skolan fick man lära sig bygga med sk Ramar.

Anledningen till att man valde att jobba med frames är att man inte behöver ladda om hela sidan när man ska visa nytt innehåll. Bara den ram man väljer ska påverkas kommer att förändras. Till exempel var det här bra om man ville ha fasta menyer och det var särskilt bra för sidor som var jobbiga att ladda. Många hade riktigt långsamma modem på den tiden och med lite bilder kunde det komma upp i ganska långa laddningstider.

Det är också det här som är det stora problemet med Frames. Eftersom man inte laddar hela sidan är det svårt för sökmotorerna att veta vad som är vad. Vad är det de ska visa i sina sökresultat när sidan kan ha massor av olika innehåll beroende på vad man har valt i menyn. Det är också svårt att indexera flera undersidor eftersom de oftast har samma url som förstasidan. Man byter ju faktiskt inte sida, man byter bara innehållet i en ram.

Det finns förstås sätt att jobba runt de här problemen men det är föstås alltid bättre att välja en enklare lösning redan från början.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner