Sökmotorkonsult.se

Frames – Varför det är ett problem

Att använda sig av Frames för att bygga upp sin site kan orsaka stora problem vid sökmotoroptimering. Nu för tiden används Frames inte särskilt mycket men när jag gick i skolan fick man lära sig bygga med sk Ramar.

Anledningen till att man valde att jobba med frames är att man inte behöver ladda om hela sidan när man ska visa nytt innehåll. Bara den ram man väljer ska påverkas kommer att förändras. Till exempel var det här bra om man ville ha fasta menyer och det var särskilt bra för sidor som var jobbiga att ladda. Många hade riktigt långsamma modem på den tiden och med lite bilder kunde det komma upp i ganska långa laddningstider.

Det är också det här som är det stora problemet med Frames. Eftersom man inte laddar hela sidan är det svårt för sökmotorerna att veta vad som är vad. Vad är det de ska visa i sina sökresultat när sidan kan ha massor av olika innehåll beroende på vad man har valt i menyn. Det är också svårt att indexera flera undersidor eftersom de oftast har samma url som förstasidan. Man byter ju faktiskt inte sida, man byter bara innehållet i en ram.

Det finns förstås sätt att jobba runt de här problemen men det är föstås alltid bättre att välja en enklare lösning redan från början.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner