Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Frames – Varför det är ett problem

Att använda sig av Frames för att bygga upp sin site kan orsaka stora problem vid sökmotoroptimering. Nu för tiden används Frames inte särskilt mycket men när jag gick i skolan fick man lära sig bygga med sk Ramar.

Anledningen till att man valde att jobba med frames är att man inte behöver ladda om hela sidan när man ska visa nytt innehåll. Bara den ram man väljer ska påverkas kommer att förändras. Till exempel var det här bra om man ville ha fasta menyer och det var särskilt bra för sidor som var jobbiga att ladda. Många hade riktigt långsamma modem på den tiden och med lite bilder kunde det komma upp i ganska långa laddningstider.

Det är också det här som är det stora problemet med Frames. Eftersom man inte laddar hela sidan är det svårt för sökmotorerna att veta vad som är vad. Vad är det de ska visa i sina sökresultat när sidan kan ha massor av olika innehåll beroende på vad man har valt i menyn. Det är också svårt att indexera flera undersidor eftersom de oftast har samma url som förstasidan. Man byter ju faktiskt inte sida, man byter bara innehållet i en ram.

Det finns förstås sätt att jobba runt de här problemen men det är föstås alltid bättre att välja en enklare lösning redan från början.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner