Sökmotorkonsult.se

No such thing as a Free Link

Free Links

Ett ämne som ofta debatteras inom SEO-branschen är hur man ska bygga länkar, alltså inte praktiskt hur man löser det utan vad som är ett rätt och riktigt sätt att göra det. Det finns massor av åsikter om det här ämnet och ibland kan det hetta till ordentligt. Jag tänkte att jag skulle tillföra min syn på saken och den är inte konstigare än andra affärer, there is no such thing as a free link.

En mycket vanlig åsikt numer är att man inte ska ”skaffa” länkar, man ska förtjäna dem. Det gamla uttrycket build it and they will come är vad som paraderas runt. Uttrycket kommer från, om jag inte minns fel, filmen Field of Dreams och tanken är att om Kevin Costner bygger en baseballplan så kommer det komma spelare. Om man bygger en tjänst som är tillräckligt bra eller har tillräckligt snygg design, bra innehåll eller vad som helst tillräckligt bra så kommer det komma besökare.

Det enda jag kan tänka på är 90-talets alla företagssiter som skulle förändra ekonomin, jag tror inte jag känner en enda person som drev företag på den tiden som inte hyrde in närmsta html-knackare för att bygga en affärskyrkogård åt dem. Det gjordes kort sagt inga affärer på dessa siter. Jag ser vilda western-bilder framför mig med Tumbleweed (finns det ett ord på svenska?) som rullar förbi företagspresentationen och ut mot horisonten på kontakta oss-sidan.

Länkar händer inte bara

En god vän till mig har sagt att alla länkar är transaktioner och det är kärnan i det hela. Alla länkar har ett värde och på ett eller annat sätt betalar man för att få det värdet. Om det handlar om ohyggligt bra innehåll, innehåll som är så bra att man bara inte kan låta bli att länka till det, så kräver det ändå en form av betalning. Dels måste du skapa innehållet och oavsett hur du gör det är det en kostnad, dels måste du se till att personen som bara inte kan låta bli att länka till det får se det.

Det pratas mycket om länkbeten och här finns alla möjliga varianter. Det handlar om allt från tävlingar till att om du länkar till oss så får du 20% rabatt i webbshoppen. 20% rabatt, vad är det värt? Om du handlar för 100 kronor är det min bestämda åsikt att 20% av detta är 20kr. Du har betalat 20kr för länken.

Länkar och luncher har mycket gemensamt, i många lägen kan man byta en länk mot en lunch i andra fall kan man helt enkelt byta plats på dem för: There is no such thing as a free link.

Sidan är senast uppdaterad 2011-06-08

9 kommentarer

  1. Har för mig att jag sett ordet ”stäpplöpare” för att beskriva tumbleweeds.
    Hur som helst, du har en poäng i det du skriver och jag skulle nästan vilja säga att det är rätt svårt idag (tyvärr) att få in spontanlänkar.
    Många webmasters är även så rädda att deras värdefulla länkjuice skall läcka ut, och länkar därför inte till annat innehåll, hur bra det än är.
    Dessutom, idag så har ”share”, ”+1” och social delning ersatt textlänkar rätt bra, och varför dela 2 ggr?

  2. Grymt inlägg som vanligt. Tänkvärt och så sant – de flesta länkar är ”köpta” på något sätt även om man inte direkt betalar med pengar.

    Kommentar av Dani

  3. Tack, tack, båda två.

    Kommentar av Magnus

  4. Det är en korrekt iakttagelse tycker jag.
    Inget är gratis, allt har ett pris.

    Länkexemplet till webbshopen är bra.

    Petter

    Kommentar av Petter

  5. Du menar att Kevin stulit citatet från Waynes World (if you book them they will come).

    Lite imponerande att stjäla i den omvända kronologiska ordningen jag vet men ändå.

    Håller dock med om ditt inlägg, och ser inte varför det är ”fult” att betala för något av värde?

    /J

  6. Ja det är ingen enkel match att ”förtjäna” länkar och de kommer inte alltid automatiskt som du påpekar, hårt jobb och lite kreativitet.

    Kommentar av Robert

  7. Får man fråga varför Cristian Herrera länk är no-do-follow? Medan alla andra är do-follow?

    Tack för ett bra inlägg, som vanligt!

    Kommentar av Peter Eriksson

  8. Det sitter helt enkelt i antalet lämnade kommentarer, det sitter ett plugin på bloggen som heter NOFF. Efter ett visst antal så försvinner taggen.

    Kommentar av Magnus

  9. Även fast länkarna inte är gratis så behöver dom ju inte kosta pengar rent ekonomiskt. Jag förlorar ju bara min egen tid på att skriva en bra artikel.

    Kommentar av Axel

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?