Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Geografi påverkar ditt sökresultat

Din geografiska plats påverkar det sökresultatet som visas för dig. Sökresultatet du ser kan exempelvis påverkas av vilken IP-adress du sitter på, vilken ort som är inställd i Google och din GPS-position (för mobila enheter).

En vanlig fråga jag får från kunder i mitt arbete som Sökmotorkonsult är varför sökresultatet skiljer sig från sökning till sökning. Det kan finnas flera orsaker till detta men en vanlig anledning är geografi.

Google arbetar som bekant hela tiden med att visa så relevant och kvalitativt sökresultat som möjligt för dig som googlar. För vissa sökningar anser Google att din geografiska position är viktig för relevansen. Sökresultatet kan därför variera väldigt beroende på vart du är. Som standard på en desktop får du sökresultatet för den ort (baserat på ditt IP) där du befinner dig. Du kan byta ort genom att klicka på Sökverktyg i navigering på Google, klicka sedan på den ort som du har förinställt och ange den plats du vill se sökresultatet för och klicka på Ställ in.

Välj ort i Google

Låt oss säga att du söker efter en tandläkare, då kommer sökresultatet variera beroende på vart du är. Är du i Göteborg kommer Google försöka visa tandläkare som finns i Göteborg för dig. Om du sedan ändrar ort under Sökverktyg till Stockholm kommer du se helt andra tandläkare i sökresultatet. Just tandläkare är en väldigt ortbaserad tjänst, och där varierar sökresultaten baserat på geografi betydligt mer än på generella sökord.

Ett annat bra exempel är skillnaden mellan sökorden ”bank” och ”lån”. När du söker på ”bank” antar Google att du vill hitta ett bankkontor som är nära dig och visar därför ett mer lokalt sökresultat.  Söker du däremot på ”lån” så får du inget lokalt sökresultat då Google antar att du kan tänka dig ta ett lån oberoende av var exempelvis banken som ger ut lånet finns. Men även mer generella sökord som ”lån” kan skilja sig geografiskt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner