Sökmotorkonsult.se

Geografi påverkar ditt sökresultat

Din geografiska plats påverkar det sökresultatet som visas för dig. Sökresultatet du ser kan exempelvis påverkas av vilken IP-adress du sitter på, vilken ort som är inställd i Google och din GPS-position (för mobila enheter).

En vanlig fråga jag får från kunder i mitt arbete som Sökmotorkonsult är varför sökresultatet skiljer sig från sökning till sökning. Det kan finnas flera orsaker till detta men en vanlig anledning är geografi.

Google arbetar som bekant hela tiden med att visa så relevant och kvalitativt sökresultat som möjligt för dig som googlar. För vissa sökningar anser Google att din geografiska position är viktig för relevansen. Sökresultatet kan därför variera väldigt beroende på vart du är. Som standard på en desktop får du sökresultatet för den ort (baserat på ditt IP) där du befinner dig. Du kan byta ort genom att klicka på Sökverktyg i navigering på Google, klicka sedan på den ort som du har förinställt och ange den plats du vill se sökresultatet för och klicka på Ställ in.

Välj ort i Google

Låt oss säga att du söker efter en tandläkare, då kommer sökresultatet variera beroende på vart du är. Är du i Göteborg kommer Google försöka visa tandläkare som finns i Göteborg för dig. Om du sedan ändrar ort under Sökverktyg till Stockholm kommer du se helt andra tandläkare i sökresultatet. Just tandläkare är en väldigt ortbaserad tjänst, och där varierar sökresultaten baserat på geografi betydligt mer än på generella sökord.

Ett annat bra exempel är skillnaden mellan sökorden ”bank” och ”lån”. När du söker på ”bank” antar Google att du vill hitta ett bankkontor som är nära dig och visar därför ett mer lokalt sökresultat.  Söker du däremot på ”lån” så får du inget lokalt sökresultat då Google antar att du kan tänka dig ta ett lån oberoende av var exempelvis banken som ger ut lånet finns. Men även mer generella sökord som ”lån” kan skilja sig geografiskt.

Sidan är senast uppdaterad 2014-01-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.