Sökmotorkonsult.se

Geografi påverkar ditt sökresultat

Din geografiska plats påverkar det sökresultatet som visas för dig. Sökresultatet du ser kan exempelvis påverkas av vilken IP-adress du sitter på, vilken ort som är inställd i Google och din GPS-position (för mobila enheter).

En vanlig fråga jag får från kunder i mitt arbete som Sökmotorkonsult är varför sökresultatet skiljer sig från sökning till sökning. Det kan finnas flera orsaker till detta men en vanlig anledning är geografi.

Google arbetar som bekant hela tiden med att visa så relevant och kvalitativt sökresultat som möjligt för dig som googlar. För vissa sökningar anser Google att din geografiska position är viktig för relevansen. Sökresultatet kan därför variera väldigt beroende på vart du är. Som standard på en desktop får du sökresultatet för den ort (baserat på ditt IP) där du befinner dig. Du kan byta ort genom att klicka på Sökverktyg i navigering på Google, klicka sedan på den ort som du har förinställt och ange den plats du vill se sökresultatet för och klicka på Ställ in.

Välj ort i Google

Låt oss säga att du söker efter en tandläkare, då kommer sökresultatet variera beroende på vart du är. Är du i Göteborg kommer Google försöka visa tandläkare som finns i Göteborg för dig. Om du sedan ändrar ort under Sökverktyg till Stockholm kommer du se helt andra tandläkare i sökresultatet. Just tandläkare är en väldigt ortbaserad tjänst, och där varierar sökresultaten baserat på geografi betydligt mer än på generella sökord.

Ett annat bra exempel är skillnaden mellan sökorden ”bank” och ”lån”. När du söker på ”bank” antar Google att du vill hitta ett bankkontor som är nära dig och visar därför ett mer lokalt sökresultat.  Söker du däremot på ”lån” så får du inget lokalt sökresultat då Google antar att du kan tänka dig ta ett lån oberoende av var exempelvis banken som ger ut lånet finns. Men även mer generella sökord som ”lån” kan skilja sig geografiskt.

Sidan är senast uppdaterad 2014-01-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?