Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Geografi påverkar ditt sökresultat

Din geografiska plats påverkar det sökresultatet som visas för dig. Sökresultatet du ser kan exempelvis påverkas av vilken IP-adress du sitter på, vilken ort som är inställd i Google och din GPS-position (för mobila enheter).

En vanlig fråga jag får från kunder i mitt arbete som Sökmotorkonsult är varför sökresultatet skiljer sig från sökning till sökning. Det kan finnas flera orsaker till detta men en vanlig anledning är geografi.

Google arbetar som bekant hela tiden med att visa så relevant och kvalitativt sökresultat som möjligt för dig som googlar. För vissa sökningar anser Google att din geografiska position är viktig för relevansen. Sökresultatet kan därför variera väldigt beroende på vart du är. Som standard på en desktop får du sökresultatet för den ort (baserat på ditt IP) där du befinner dig. Du kan byta ort genom att klicka på Sökverktyg i navigering på Google, klicka sedan på den ort som du har förinställt och ange den plats du vill se sökresultatet för och klicka på Ställ in.

Välj ort i Google

Låt oss säga att du söker efter en tandläkare, då kommer sökresultatet variera beroende på vart du är. Är du i Göteborg kommer Google försöka visa tandläkare som finns i Göteborg för dig. Om du sedan ändrar ort under Sökverktyg till Stockholm kommer du se helt andra tandläkare i sökresultatet. Just tandläkare är en väldigt ortbaserad tjänst, och där varierar sökresultaten baserat på geografi betydligt mer än på generella sökord.

Ett annat bra exempel är skillnaden mellan sökorden ”bank” och ”lån”. När du söker på ”bank” antar Google att du vill hitta ett bankkontor som är nära dig och visar därför ett mer lokalt sökresultat.  Söker du däremot på ”lån” så får du inget lokalt sökresultat då Google antar att du kan tänka dig ta ett lån oberoende av var exempelvis banken som ger ut lånet finns. Men även mer generella sökord som ”lån” kan skilja sig geografiskt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner