Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gilla och Retweet – nu i algoritmen

Sociala Medier?

Både Google och Bing har i en intervju med Danny Sullivan bekräftat att de använder data från Twitter och Facebook för att ordna sökresultat. Det kan vara så att det här är början på en snabb utveckling och då måste sökmotoroptimerare världen runt hålla i hatten och se till att få åka med, det här kan ändra all SEO.

När Googles representant svarar på Sullivans fråga om de använder Tweets som en signal för en sidas auktoritet är svaret glasklart:

Yes, we do use it as a signal. It is used as a signal in our organic and news rankings.

Det har ju länge spekulerats mycket om Google tar med Tweets i algoritmen, särskilt sedan de köpt in sig i dataflödet från Twitter. Nu har vi fått svart på vitt att så är fallet, frågan är bara hur mycket. Google har ju som bekant en lång rad faktorer som påverkar deras sökresultat och om en RT (retweet) betyder väldigt lite i jämförelse med t ex Meta Description så är det kanske inget man ska spendera arbetsveckor på att få. Av de snabba undersökningar jag gjort av fenomenet så är det just så, det gör ingen större långsiktig skillnad även om det kan verka som att på kort sikt är det viktigt.

Det allra mest spännande är om sociala profiler är något som Google kommer använda sig mer av, vilket låter troligt. Om Google skulle välja att prioritera upp Tweets och Faebook-gillningar så kommer det att förändra sökmotoroptimering rejält och förmodligen skapa ett än större krav på kombinerad PR/Social Marknadsföring/SEO.

17 kommentarer

  1. Borde inte detta innebära att ett klick på en annons i FB (som kanske resulterar i en Like) är mer värt än ett klick på en annons i Google?
    De kostar ju ungefär lika mycket, men om Liken även resulterar i bättre rankning känns det som man får mer för pengarna?

    Johan

    Kommentar av

    Johan

  2. Det är klart möjligt att det ur ett strikt SEO-perspektiv blir så att en Like är mer värd än ett adwords-klick av just den anledningen, vilket ju känns totalt kontra-intuitivt.

    Kommentar av Magnus

  3. Verkar som det går mot en mer elitbetonad SERP om det här viktas starkt. Dvs de företag som har resurser att antingen sköta det på egen hand eller köpa in hjälp kommer dominera första sidan. De andra får sunka på platser längre tillbaka. Fast en rätt så naturlig utveckling att de resursstarka företagen dominerar SERPen, finns mer pengar att hämta där för Google.

    Så snart lär fler SEO-företag erbjuda tjänster som att de tar hand om ett företags Twitterflöde precis som en del nu sköter företagsbloggaen åt företag.

    Kommentar av Urban

  4. Tycker också Google går mot ett mindre blandat sökresultat och tror nog att det är dåligt. Visst är det så att de flesta när de söker efter ett varumärke säkert är ute efter att hitta just den siten men nog finns det väl vett i att det visas negativa omdömen också?

    Är osäker på om det går att få någon bra funktion på seo-bolag som driver twitterkonton annat än rena länkflöden, skulle vara intressant att se hur det kan fungera.

    Kommentar av Magnus

  5. Instämmer där Magnus att det går mot en likriktning i SERPen. Hur man praktiskt skall hantera andra företags twitterkonton återstår att se, men visst lär det bli länkflöden. Men å andra sidan så ser det ju ut nu för många, även i vår bransch. Med tweets som – Nu skrev jag om det här på min blogg läs det – .
    Men visst kan det bli lite svårare att hantera än en ren företagsblogg där man kan ta svaren längre fram i tid.

    Kommentar av Urban

  6. Det här gillar vi :) Men vilken skitstorm av spam vi kommer att se nu…

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  7. […] Sökmotorkonsult gillar retweets […]

    Pingback av

    Vecka 49 – Efterdyningar - PRODUKTION203

  8. Hejsan Magnus,
    Läste denna artikel och bara tänkte –vilket djävla spammande kommer bli och så hittade jag Nikke kommentar och kan bara instämma med honom, – coño.

    Kommentar av

    Lennart

  9. Är det därför så många gillar sina egna inlägg på FB?? Har alltid undrat varför men det kanske är svaret alltså…

    Det känns som mindre att man får jobba hårdare framöver helt enkelt med sociala medier och SEO.

  10. Fan vad nice. Men borde det inte bli tvärt om nu? För att bli retweetad så måste man ju skapa innehåll som folk vill läsa?

  11. The BIG Spam is on:)

    Petter

    Kommentar av

    Petter Hedman

  12. Hej! Jag har skaffat en kortlänk, men hur överför jag kraften från min sajt till kortlänken?

    Hoppas det går bra med ämnet på denna tråd.

    P.s. Många tack på förhand.

    Kommentar av

    Christian

  13. OK, om detta är framtiden, så får man väl lägga lite mer krut på Facebook och twitter då. :)

    Kommentar av Jimmy

  14. […] Gilla och Retweet – nu i algoritmen […]

    Pingback av

    Veckans länkar | Nils Grundberg

  15. Någonting jag iaf märkte styrkan av någonsin var hur snabbt Google indexerade en sida efter att den postades ut på en twitter.
    Inom två timmar så fanns den i registret.

    Kommentar av

    Andreas

  16. Det är alltid svårt att avgöra om det är den faktiskt tweeten eller om det är så att den återpubliceras någonstans vilket är väldigt vanligt med Twitter. Inte alls ovanligt att det kommer några riktiga länkar också på köpet.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner