Sökmotorkonsult.se

Gilla och Retweet – nu i algoritmen

Sociala Medier?

Både Google och Bing har i en intervju med Danny Sullivan bekräftat att de använder data från Twitter och Facebook för att ordna sökresultat. Det kan vara så att det här är början på en snabb utveckling och då måste sökmotoroptimerare världen runt hålla i hatten och se till att få åka med, det här kan ändra all SEO.

När Googles representant svarar på Sullivans fråga om de använder Tweets som en signal för en sidas auktoritet är svaret glasklart:

Yes, we do use it as a signal. It is used as a signal in our organic and news rankings.

Det har ju länge spekulerats mycket om Google tar med Tweets i algoritmen, särskilt sedan de köpt in sig i dataflödet från Twitter. Nu har vi fått svart på vitt att så är fallet, frågan är bara hur mycket. Google har ju som bekant en lång rad faktorer som påverkar deras sökresultat och om en RT (retweet) betyder väldigt lite i jämförelse med t ex Meta Description så är det kanske inget man ska spendera arbetsveckor på att få. Av de snabba undersökningar jag gjort av fenomenet så är det just så, det gör ingen större långsiktig skillnad även om det kan verka som att på kort sikt är det viktigt.

Det allra mest spännande är om sociala profiler är något som Google kommer använda sig mer av, vilket låter troligt. Om Google skulle välja att prioritera upp Tweets och Faebook-gillningar så kommer det att förändra sökmotoroptimering rejält och förmodligen skapa ett än större krav på kombinerad PR/Social Marknadsföring/SEO.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

17 kommentarer

  1. Borde inte detta innebära att ett klick på en annons i FB (som kanske resulterar i en Like) är mer värt än ett klick på en annons i Google?
    De kostar ju ungefär lika mycket, men om Liken även resulterar i bättre rankning känns det som man får mer för pengarna?

    Johan

    Kommentar av Johan

  2. Det är klart möjligt att det ur ett strikt SEO-perspektiv blir så att en Like är mer värd än ett adwords-klick av just den anledningen, vilket ju känns totalt kontra-intuitivt.

    Kommentar av Magnus

  3. Verkar som det går mot en mer elitbetonad SERP om det här viktas starkt. Dvs de företag som har resurser att antingen sköta det på egen hand eller köpa in hjälp kommer dominera första sidan. De andra får sunka på platser längre tillbaka. Fast en rätt så naturlig utveckling att de resursstarka företagen dominerar SERPen, finns mer pengar att hämta där för Google.

    Så snart lär fler SEO-företag erbjuda tjänster som att de tar hand om ett företags Twitterflöde precis som en del nu sköter företagsbloggaen åt företag.

    Kommentar av Urban

  4. Tycker också Google går mot ett mindre blandat sökresultat och tror nog att det är dåligt. Visst är det så att de flesta när de söker efter ett varumärke säkert är ute efter att hitta just den siten men nog finns det väl vett i att det visas negativa omdömen också?

    Är osäker på om det går att få någon bra funktion på seo-bolag som driver twitterkonton annat än rena länkflöden, skulle vara intressant att se hur det kan fungera.

    Kommentar av Magnus

  5. Instämmer där Magnus att det går mot en likriktning i SERPen. Hur man praktiskt skall hantera andra företags twitterkonton återstår att se, men visst lär det bli länkflöden. Men å andra sidan så ser det ju ut nu för många, även i vår bransch. Med tweets som – Nu skrev jag om det här på min blogg läs det – .
    Men visst kan det bli lite svårare att hantera än en ren företagsblogg där man kan ta svaren längre fram i tid.

    Kommentar av Urban

  6. Det här gillar vi :) Men vilken skitstorm av spam vi kommer att se nu…

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  7. […] Sökmotorkonsult gillar retweets […]

    Pingback av Vecka 49 – Efterdyningar - PRODUKTION203

  8. Hejsan Magnus,
    Läste denna artikel och bara tänkte –vilket djävla spammande kommer bli och så hittade jag Nikke kommentar och kan bara instämma med honom, – coño.

    Kommentar av Lennart

  9. Är det därför så många gillar sina egna inlägg på FB?? Har alltid undrat varför men det kanske är svaret alltså…

    Det känns som mindre att man får jobba hårdare framöver helt enkelt med sociala medier och SEO.

  10. Fan vad nice. Men borde det inte bli tvärt om nu? För att bli retweetad så måste man ju skapa innehåll som folk vill läsa?

  11. The BIG Spam is on:)

    Petter

    Kommentar av Petter Hedman

  12. Hej! Jag har skaffat en kortlänk, men hur överför jag kraften från min sajt till kortlänken?

    Hoppas det går bra med ämnet på denna tråd.

    P.s. Många tack på förhand.

    Kommentar av Christian

  13. OK, om detta är framtiden, så får man väl lägga lite mer krut på Facebook och twitter då. :)

    Kommentar av Jimmy

  14. […] Gilla och Retweet – nu i algoritmen […]

    Pingback av Veckans länkar | Nils Grundberg

  15. Någonting jag iaf märkte styrkan av någonsin var hur snabbt Google indexerade en sida efter att den postades ut på en twitter.
    Inom två timmar så fanns den i registret.

    Kommentar av Andreas

  16. Det är alltid svårt att avgöra om det är den faktiskt tweeten eller om det är så att den återpubliceras någonstans vilket är väldigt vanligt med Twitter. Inte alls ovanligt att det kommer några riktiga länkar också på köpet.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?