Sökmotorkonsult.se

Glitch hos Google – Lika stor påverkan som pingvinen 2012

Under natten till tisdag den 11:e augusti såg många användare av Google helt annorlunda sökresultat, SEO:are världen över blev nervösa och varnade för att en stor uppdatering kan ha rullat ut och att den var i samma proportion som Google uppdateringen Pingvinen under 2012.

SEO:are har på senare år blivit vana med att få förvarningar om kommande större uppdateringar av Google SearchLiaison, så chocken över så stora förändringar utan någon slags notis var såklart stor.

Men Google var inte allt för sena på bollen med att uppdatera oss om läget i ett svar till Barry Schwartz tweet. Nu har Google’s John Mueller gått ut och sagt följande:

Det var alltså en glitch som påverkade sökresultaten, och inte en ny massiv uppdatering. Google har det senaste året haft mycket problem med olika indexingsbuggar och dylikt som påverkat synligheten för flertalet sajter negativt under kortare perioder. Som tur är brukar de inom ett par timmar kunna lösa problemen. Skämtsamt säger John Mueller att någon annan gärna får lösa resten av problemen världen har under 2020.

Lyckligtvis för oss i Sverige så blev vi endast påverkade under nattetid då antalet sökningar är betydligt färre. Det som kan hända nu är att rank tracking-verktyg säger att du ligger på en helt annan placering än vad du faktiskt gör, och det kan se ut som att din sajt har tappat positioner.

Det du bör göra här är att googla på dina viktigaste sökord (inkognito, alltid inkognito!) och se så att din sajt befinner sig där den brukar. När nästa körning genomförs i ditt rank tracking-verktyg kommer din placering vara den faktiska placeringen igen.

Sidan är senast uppdaterad 2020-08-24

2 kommentarer

  1. Google gick hårt åt både sökmotoroptimerare, affiliates och – ja, det mesta!

    Säg det SEO-företags VD som inte skulle svettas om resultaten för ”sökmotoroptimering” såg ut enligt detta på förstasidan:

    https://twitter.com/simonnystrom/status/1292961775881682946?s=19

    Jag satt uppe och bevakade galenskapen. Det sjukaste jag sett under hela min tid och då har jag ändå varit med sedan 2003.

  2. Tack för din kommentar och att du tog skärmdump på galenskapen, Simon!

    Jag är glad att jag låg och sov och inte hann börja svettas 😀

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.