Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Glitch hos Google – Lika stor påverkan som pingvinen 2012

Under natten till tisdag den 11:e augusti såg många användare av Google helt annorlunda sökresultat, SEO:are världen över blev nervösa och varnade för att en stor uppdatering kan ha rullat ut och att den var i samma proportion som Google uppdateringen Pingvinen under 2012.

SEO:are har på senare år blivit vana med att få förvarningar om kommande större uppdateringar av Google SearchLiaison, så chocken över så stora förändringar utan någon slags notis var såklart stor.

Men Google var inte allt för sena på bollen med att uppdatera oss om läget i ett svar till Barry Schwartz tweet. Nu har Google’s John Mueller gått ut och sagt följande:

Det var alltså en glitch som påverkade sökresultaten, och inte en ny massiv uppdatering. Google har det senaste året haft mycket problem med olika indexingsbuggar och dylikt som påverkat synligheten för flertalet sajter negativt under kortare perioder. Som tur är brukar de inom ett par timmar kunna lösa problemen. Skämtsamt säger John Mueller att någon annan gärna får lösa resten av problemen världen har under 2020.

Lyckligtvis för oss i Sverige så blev vi endast påverkade under nattetid då antalet sökningar är betydligt färre. Det som kan hända nu är att rank tracking-verktyg säger att du ligger på en helt annan placering än vad du faktiskt gör, och det kan se ut som att din sajt har tappat positioner.

Det du bör göra här är att googla på dina viktigaste sökord (inkognito, alltid inkognito!) och se så att din sajt befinner sig där den brukar. När nästa körning genomförs i ditt rank tracking-verktyg kommer din placering vara den faktiska placeringen igen.

2 kommentarer

  1. Google gick hårt åt både sökmotoroptimerare, affiliates och – ja, det mesta!

    Säg det SEO-företags VD som inte skulle svettas om resultaten för ”sökmotoroptimering” såg ut enligt detta på förstasidan:

    https://twitter.com/simonnystrom/status/1292961775881682946?s=19

    Jag satt uppe och bevakade galenskapen. Det sjukaste jag sett under hela min tid och då har jag ändå varit med sedan 2003.

  2. Tack för din kommentar och att du tog skärmdump på galenskapen, Simon!

    Jag är glad att jag låg och sov och inte hann börja svettas 😀

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner