Sökmotorkonsult.se

Kom igång med Google Analytics

Google Analytics logo

Vad är Google Analytics

Om det finns något verktyg jag använder ofta så är det Google Analytics, det är gratis, pålitligt och ger dig en fantastisk insyn i hur dina besökare beter sig, Du kan få fram en hel massa bra statistik om hur de kommer till din site, hur de lämnar den och vad de gör däremellan. Första gången man loggar in på sitt analyticskonto kan det se ganska komplicerat ut (trots att det inte är det så länge man använder standardfunktionerna). Om det känns komplicerat har du här en guide till hur man installerar och använder Google Analytics.

Installera Google Analytics

Hur fungerar då Google Analytics? Det allra första vi behöver göra är att se till att använda Analytics på sidan vi vill ha statistik för. Steg ett är då att skapa ett Google-konto om du inte redan har ett, du har säkert Gmail, eller hur? Det enklaste är att gå till startsidan för Analytics och registrera sig. När det väl är klart är det bara att logga in och lägga till webbplatsprofil. Fyll i domänen och klicka vidare för att få fram en kodsnutt, det här är själva trackingkoden.

Koden du ska klistra in

Nu kommer vi till dagens svåraste övning, om du har lite html-vana ska det inte vara något problem. Det du vill göra är att ta koden som ligger i rutan med namn Klistra in den här koden på din webbplats och göra just det. Om du har tillgång till dina filer är det bara att limma in den på ett sånt sätt att den hamnar på alla undersidor. Gärna ska det vara längst ner i koden alldeles innan Body stängs. Om det skulle vara så att du inte kommer åt att ändra i filerna för att det t ex är en blogg så kan det gå att lösa i alla fall. För WordPress finns plugins som du helt enkelt laddar upp i plugin-foldern och aktiverar, därefter behöver du skriva in ditt Analytics-ID på anvisad plats. Det ser ut ungefär så här: UA-11318557-2. På en Blogger-blogg eller på en WP där du inte kan ladda upp plugins är det enklaste sättet att lägga till en text-widget med trackingkoden. När det här är gjort så är det Spara och Avsluta som gäller. Du kan mycket väl få en Status-varning av något slag även om du gjort rätt, det brukar ta ett tag innan Google hittar spårningskoden.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics!


Boka nu!

Hur använder man Google Analytics

Det tar en dag innan du har någon statistik att titta på så det är bara att vänta till imorgon, då däremot kan du få massor av bra statistik. När du tålmodigt väntat en dag kan du logga in på ditt konto och klicka dig in på rapporten för sidan. Det första du får se är bland annat ett diagram över totala antalet besök.

Totala antalet besök på din hemsida - diagram från Analytics

Här spåras alla besök som gjorts på hemsidan under mätperioden. Du kan ändra datum uppe till höger och få fram siffrorna genom att föra musen över mätpunkterna. En elegant funktion (som funkar med alla olika vyer) är att slå på Jämför med tidigare på datumet så får du en jämförelse mot den tidigare motsvarande tidsperioden.  Jag brukar ofta använda den för att jämföra med samma period året innan så ser man eventuella framsteg utan att datan smutsas ner med säsongseffekter.

Trafikkällor i Analytics

Det jag brukar tycka är allra mest intressant är Trafikkällor, som du kan hitta antingen i menyn uppe till höger eller en bit ner på skärmen. I den vyn hittar du information om hur dina besökare hittat till din hemsida, du ser hur många som skrivit in adressen i adressfältet (direkt trafik), hur många som kommit från hänvisningswebbplatser (klickat på en länk någonstans) och hur många som kommit från sökmotorer. Genom att gå in på de respektive sätten ser du mer information, t ex vilka webbplatser de kom från eller på vilket sökord.

Fördelning av trafikkällor i Google Analytics

Du kan gräva dig djupare i var och en av vyerna och få fram information om t ex besökarna som kom till din site på ett specifikt sökord, du kan se hur länge de stannade, hur många sidor de klickade runt på och vilken sida de landade respektive lämnade på.

Du kan skära din data på olika sätt

Det går att skära datan på olika sätt, i exemplet ovan har jag gått in på ett specifikt sökord och vill ha ut mer information om de besökare som kom till sidan på det specifika ordet. Genom att ställa in Property kan jag ta fram information om en hel massa saker som vilket språk besökaren har på sin dator, vilket land och till och med stad han kommer ifrån och en hel massa mer. När jag gjort det är Google Analytics numer så elegant att jag kan välja en till property att sortera på så jag kan få ut information om t ex alla besökare som kom till min blogg på sökordet sökmotoroptimering och bor i Borås, jag kan få fram vilka webbläsare de har till exempel.

Innehåll i Analytics

En annan mycket intressant vy är Innehåll som du också hittar i navigeringen till vänster. Här kan du ta fram information om trafiken på specifika sidor, du kan se vilka sidor som är populära, mindre populära eller vilka sidor som folk faktiskt stannar och läser. Om du till att börja med går in på vyn Bästa Målsidorna så möts du av en topplista över dom sidor som attraherat flest besökare. Du kan då dessutom gå in och titta på hur de gjorde det, via vilka sökord eller vilka länkar.

Bästa målsidorna

Som du ser kan du under innehåll också hitta en massa annat intressant som till exempel vanligaste utgångssidorna (jag brukar använda den vyn för att förbättra mina besökares upplevelse och jag har skrivit om det här). Nu är det inte så mycket mer än att leta sig runt i Analytics och skära på olika sätt för att få fram så intressant information som möjligt. Nästa steg för dig som är lite mer avancerad (eller helt enkelt vill ha mer spännande data att leka med) är att sätta upp Mål men det passar inte riktigt i den här posten utan får bli en egen.

Kontakta gärna oss på Pineberry om du vill du ha hjälp med Google Analytics.

17 kommentarer

  1. Du behöver inte vänta en dag. Klicka på datumsknappen och välj dagens datum. Google Analytics är någon/några timmar seg, men du behöver inte vänta till dagen efter.

    Jag brukar även kolla statistik för enbart på senaste 2-3 dagarna. Då kan du se hur aktiva dina trafikkällor är och om de fortfarande ger dig många besökare.

    Kommentar av Oscar

  2. Jo, det är sant man får lite data även innan det gått ett dygn men den är ofta ganska trasig, för den som inte har tålamod kan det ju funka däremot ;)

    Kommentar av Magnus

  3. […] Ana­ly­tics gör även myc­ket annat också, men i stora drag skö­ter den ovan nämnda saker. Det finns mas­sor med gui­der på inter­net om hur man sät­ter upp Google […]

    Pingback av Google Analytics för Facebook fan page | David Paulsson

  4. Jag är väl lagom trög eller något men jag får inte det till att fungera på min metroblogg. Var i hela friden ska jag klistra in html koden??

    Kommentar av Petra

  5. Jag är osäker på om metrobloggen tillåter att man klistrar in kod, jag är inte så imponerad av den motorn om sanningen ska fram. Kanske finns någon annan som kan svara på om det är möjligt?

    Kommentar av Magnus

  6. Kan starkt rekommendera att använda sig Google Analytics även till dem som är lite av nybörjare. Du får en bra överblick av hela sajten samt Google uppdaterar med nya och förbättrade funktioner rätt ofta i Analytics vilket är väldigt bra.

    Kommentar av Andreas

  7. Hej!

    Jag har en google site och kopplat analytics, det fungerar jättebra, men jag undrar över en sak. kan man göra någon inställning i analytics så att just mina datorer inte kommer med i besöksstatistiken. Det känns lite missvisande att varje gång jag eller min sambo går in och jobbar med webbplatsen så räknas det som nya besök. tacksam för hjälp

    Kommentar av janherman

  8. Jadå det går att göra under förutsättning att ni har fast IP. Gå till profilinställningar (du hittar dem på översiktsvyn där det finns ett alternativ att ”redigera” istället för att gå till datan) och lägg till ett filter på ert IP.

    Kommentar av Magnus

  9. […] sig mer om Google Analytics så finns det flera bra guider på youtube och på olika bloggar, t.ex. denna (notera dock att detta är en gammal guide och att analytics har bytt utseende sedan dess, det […]

    Pingback av Google Analytics – ett kraftfullt statistikverktyg - Börja blogga!

  10. Hur kan jag, i Analytics, få fram sökord som besökaren INTE fått träff på? Jag vet att funktionen finns, har bara glömt hur man får fram det. Tack på förhand för tips.

    Kommentar av Lottie

  11. Lottie: Menar du sidans interna sök eller sökningar på Google?

  12. På sidans interna sök.

    Kommentar av Lottie

  13. Det är synd att allting ska vara så krångligt. Jag har faktiskt fått igång Analytics på min webbsida tack vare wordpress och ett plugin av Yoast. Men var får jag ut något vettigt? Jag har använt Extreme Tracker i 20 år, vilket är väldigt lättanvänt men jag misstänker att det inte visar alla besökare. Jag skulle vilja se varje enskild besökare som kommer in på hemsidan samt antal varje dag. Google har hittat på en massa ord som man inte förstår vad de betyder. Vad heter besökare på Google-språket?

  14. Staffan,

    Det kallas för Användare i Google Analytics.

    Håller med om att Analytics är lite krångligt men det är delvis för att det idag är ett så pass kraftfullt verktyg för webbanalys.

  15. Hej
    Jag är nog den som kan minst av alla om detta med datorer. Men: Jag har förstått att alla datorprogram inte fungerar överallt så min fråga är: Fungerar Google Analytics på Bloggplatsen? Jag har min blogg där och hittar inga uppgifter om det. Sen klarar jag i och för sig inte av att installera det men först vill jag bara veta om det funkar ihop med Bloggplatsen.
    Tack på förhand.

    Kommentar av Mike

  16. Hej Mike, vi vet tyvärr inte om analytics fungerar på bloggplatsen. Det bästa är om du kontaktar dem direkt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner