Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kom igång med Google Analytics

Analys med mikroskopOm det finns något verktyg jag använder ofta så är det Google Analytics, det är gratis, pålitligt och ger dig en fantastisk insyn i hur dina besökare beter sig, Du kan få fram en hel massa bra statistik om hur de kommer till din site, hur de lämnar den och vad de gör däremellan. Första gången man loggar in på sitt analyticskonto kan det se ganska komplicerat ut (trots att det inte är det så länge man använder standardfunktionerna). Om det känns komplicerat har du här en guide till hur man installerar och använder Google Analytics.

Installera Google Analytics

Det allra första vi behöver göra är att se till att använda Analytics på sidan vi vill ha statistik för. Steg ett är då att skapa ett Google-konto om du inte redan har ett, du har säkert Gmail, eller hur? Det enklaste är att gå till startsidan för Analytics och registrera sig. När det väl är klart är det bara att logga in och lägga till webbplatsprofil. Fyll i domänen och klicka vidare för att få fram en kodsnutt, det här är själva trackingkoden.

Koden du ska klistra in

Nu kommer vi till dagens svåraste övning, om du har lite html-vana ska det inte vara något problem. Det du vill göra är att ta koden som ligger i rutan med namn Klistra in den här koden på din webbplats och göra just det. Om du har tillgång till dina filer är det bara att limma in den på ett sånt sätt att den hamnar på alla undersidor. Gärna ska det vara längst ner i koden alldeles innan Body stängs. Om det skulle vara så att du inte kommer åt att ändra i filerna för att det t ex är en blogg så kan det gå att lösa i alla fall. För WordPress finns plugins som du helt enkelt laddar upp i plugin-foldern och aktiverar, därefter behöver du skriva in ditt Analytics-ID på anvisad plats. Det ser ut ungefär så här: UA-11318557-2. På en Blogger-blogg eller på en WP där du inte kan ladda upp plugins är det enklaste sättet att lägga till en text-widget med trackingkoden. När det här är gjort så är det Spara och Avsluta som gäller. Du kan mycket väl få en Status-varning av något slag även om du gjort rätt, det brukar ta ett tag innan Google hittar spårningskoden.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics!


Boka nu!

Använda Google Analytics

Det tar en dag innan du har någon statistik att titta på så det är bara att vänta till imorgon, då däremot kan du få massor av bra statistik. När du tålmodigt väntat en dag kan du logga in på ditt konto och klicka dig in på rapporten för sidan. Det första du får se är bland annat ett diagram över totala antalet besök.

Totala antalet besök på din hemsida - diagram från Analytics

Här spåras alla besök som gjorts på hemsidan under mätperioden. Du kan ändra datum uppe till höger och få fram siffrorna genom att föra musen över mätpunkterna. En elegant funktion (som funkar med alla olika vyer) är att slå på Jämför med tidigare på datumet så får du en jämförelse mot den tidigare motsvarande tidsperioden.  Jag brukar ofta använda den för att jämföra med samma period året innan så ser man eventuella framsteg utan att datan smutsas ner med säsongseffekter.

Trafikkällor i Analytics

Det jag brukar tycka är allra mest intressant är Trafikkällor, som du kan hitta antingen i menyn uppe till höger eller en bit ner på skärmen. I den vyn hittar du information om hur dina besökare hittat till din hemsida, du ser hur många som skrivit in adressen i adressfältet (direkt trafik), hur många som kommit från hänvisningswebbplatser (klickat på en länk någonstans) och hur många som kommit från sökmotorer. Genom att gå in på de respektive sätten ser du mer information, t ex vilka webbplatser de kom från eller på vilket sökord.

Fördelning av trafikkällor i Google Analytics

Du kan gräva dig djupare i var och en av vyerna och få fram information om t ex besökarna som kom till din site på ett specifikt sökord, du kan se hur länge de stannade, hur många sidor de klickade runt på och vilken sida de landade respektive lämnade på.

Du kan skära din data på olika sätt

Det går att skära datan på olika sätt, i exemplet ovan har jag gått in på ett specifikt sökord och vill ha ut mer information om de besökare som kom till sidan på det specifika ordet. Genom att ställa in Property kan jag ta fram information om en hel massa saker som vilket språk besökaren har på sin dator, vilket land och till och med stad han kommer ifrån och en hel massa mer. När jag gjort det är Google Analytics numer så elegant att jag kan välja en till property att sortera på så jag kan få ut information om t ex alla besökare som kom till min blogg på sökordet sökmotoroptimering och bor i Borås, jag kan få fram vilka webbläsare de har till exempel.

Innehåll i Analytics

En annan mycket intressant vy är Innehåll som du också hittar i navigeringen till vänster. Här kan du ta fram information om trafiken på specifika sidor, du kan se vilka sidor som är populära, mindre populära eller vilka sidor som folk faktiskt stannar och läser. Om du till att börja med går in på vyn Bästa Målsidorna så möts du av en topplista över dom sidor som attraherat flest besökare. Du kan då dessutom gå in och titta på hur de gjorde det, via vilka sökord eller vilka länkar.

Bästa målsidorna

Som du ser kan du under innehåll också hitta en massa annat intressant som till exempel vanligaste utgångssidorna (jag brukar använda den vyn för att förbättra mina besökares upplevelse och jag har skrivit om det här). Nu är det inte så mycket mer än att leta sig runt i Analytics och skära på olika sätt för att få fram så intressant information som möjligt. Nästa steg för dig som är lite mer avancerad (eller helt enkelt vill ha mer spännande data att leka med) är att sätta upp Mål men det passar inte riktigt i den här posten utan får bli en egen.

17 kommentarer

  1. Du behöver inte vänta en dag. Klicka på datumsknappen och välj dagens datum. Google Analytics är någon/några timmar seg, men du behöver inte vänta till dagen efter.

    Jag brukar även kolla statistik för enbart på senaste 2-3 dagarna. Då kan du se hur aktiva dina trafikkällor är och om de fortfarande ger dig många besökare.

    Kommentar av

    Oscar

  2. Jo, det är sant man får lite data även innan det gått ett dygn men den är ofta ganska trasig, för den som inte har tålamod kan det ju funka däremot ;)

    Kommentar av Magnus

  3. […] Ana­ly­tics gör även myc­ket annat också, men i stora drag skö­ter den ovan nämnda saker. Det finns mas­sor med gui­der på inter­net om hur man sät­ter upp Google […]

    Pingback av

    Google Analytics för Facebook fan page | David Paulsson

  4. Jag är väl lagom trög eller något men jag får inte det till att fungera på min metroblogg. Var i hela friden ska jag klistra in html koden??

    Kommentar av

    Petra

  5. Jag är osäker på om metrobloggen tillåter att man klistrar in kod, jag är inte så imponerad av den motorn om sanningen ska fram. Kanske finns någon annan som kan svara på om det är möjligt?

    Kommentar av Magnus

  6. Kan starkt rekommendera att använda sig Google Analytics även till dem som är lite av nybörjare. Du får en bra överblick av hela sajten samt Google uppdaterar med nya och förbättrade funktioner rätt ofta i Analytics vilket är väldigt bra.

    Kommentar av

    Andreas

  7. Hej!

    Jag har en google site och kopplat analytics, det fungerar jättebra, men jag undrar över en sak. kan man göra någon inställning i analytics så att just mina datorer inte kommer med i besöksstatistiken. Det känns lite missvisande att varje gång jag eller min sambo går in och jobbar med webbplatsen så räknas det som nya besök. tacksam för hjälp

    Kommentar av

    janherman

  8. Jadå det går att göra under förutsättning att ni har fast IP. Gå till profilinställningar (du hittar dem på översiktsvyn där det finns ett alternativ att ”redigera” istället för att gå till datan) och lägg till ett filter på ert IP.

    Kommentar av Magnus

  9. Hur kan jag, i Analytics, få fram sökord som besökaren INTE fått träff på? Jag vet att funktionen finns, har bara glömt hur man får fram det. Tack på förhand för tips.

    Kommentar av

    Lottie

  10. Lottie: Menar du sidans interna sök eller sökningar på Google?

  11. På sidans interna sök.

    Kommentar av

    Lottie

  12. Det är synd att allting ska vara så krångligt. Jag har faktiskt fått igång Analytics på min webbsida tack vare wordpress och ett plugin av Yoast. Men var får jag ut något vettigt? Jag har använt Extreme Tracker i 20 år, vilket är väldigt lättanvänt men jag misstänker att det inte visar alla besökare. Jag skulle vilja se varje enskild besökare som kommer in på hemsidan samt antal varje dag. Google har hittat på en massa ord som man inte förstår vad de betyder. Vad heter besökare på Google-språket?

  13. Staffan,

    Det kallas för Användare i Google Analytics.

    Håller med om att Analytics är lite krångligt men det är delvis för att det idag är ett så pass kraftfullt verktyg för webbanalys.

  14. Hej
    Jag är nog den som kan minst av alla om detta med datorer. Men: Jag har förstått att alla datorprogram inte fungerar överallt så min fråga är: Fungerar Google Analytics på Bloggplatsen? Jag har min blogg där och hittar inga uppgifter om det. Sen klarar jag i och för sig inte av att installera det men först vill jag bara veta om det funkar ihop med Bloggplatsen.
    Tack på förhand.

    Kommentar av

    Mike

  15. Hej Mike, vi vet tyvärr inte om analytics fungerar på bloggplatsen. Det bästa är om du kontaktar dem direkt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Ahrefs Content Gap

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Med funktionen Content Gap i Ahrefs ser du snabbt och enkelt vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i Sökpodden avsnitt 44

#44 Ahrefs

Gillar du också Ahrefs? I avsnitt 44 Sökpodden börjar vi med att prata om våra favoritfunktioner i Ahrefs. Därefter går vi vidare till ett annat verktyg, Facebooks nya attributionsverktyg. Avslutningsvis tar vi ett samtal om juniorer och seniorer. Du lyssnar väl?

black_friday_google_ads

Google Ads – 6 tips inför Black Friday 2018

I denna artikel ger vi 6 stycken Google Ads-tips inför Black Friday 2018. Läs alla tipsen här!

Lighthouse

Nya PageSpeed Insights är här

PageSpeed Insights har fått sig en fick sig en rejäl uppdatering – både designmässigt och under huven. Här går vi igenom vad som har förändrats.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner