Sökmotorkonsult.se

Google analytics – bara bra eller riktigt farligt?

En fråga som kommit upp på CAP:s konferens i Amsterdam när jag satt i en panel som kallades SEO Surgery är om man har Google Analytics och äger en större mängd siter, riskerar man att berätta för mycket för Google?

Det råder ingen tvekan om att Analytics är ett av de absolut bästa gratisverktygen för trafikanalys men man berättar ju samtidigt en hel del om sina siter för Google. Vill man verkligen göra det i så stor utsträckning? I panelen kunde vi inte komma överens då en del hävdar att Google redan har så mycket kunskap om vad som händer på din site att det inte spelar någon roll medan andra (inklusive mig) säger att man alltid ska vara lite försiktig med vad man berättar. Jag använder ofta Google Analytics eftersom verktyget är så pass bra, däremot så gör jag det med moderation. Mitt tips är alltså precis det samma, använd Analytics men kanske inte överallt.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

5 kommentarer

  1. Din åsikt stämmer väldigt bra med hur jag har gjort. Jag använder Analytics på mina lite större sajter, där jag kan få ut lite mer av djupare analyser, men har samtidigt ett konto hos Statcounter.

    //Anton

    Kommentar av Anton Malmberg

  2. Låter smart, på småsajter finns det ju ofta inte så himla mycket intressant att få ut heller.

    Kommentar av Magnus

  3. Ja precis, håller med Anton och gör så själv.

    Sajter som är stora och som man är stolt att vara bakom kan man gärna skylta med, tracka med GA och slänga in i GWT. Men ”skit” i bakluckan sedan 2005/2006 som man försöker bli av med (sälja) räcker med statcounter.

    Kommentar av Jim Westergren

  4. Precis. Jag brukar ha bounce rate och sidvisningar som en viss guide. Har man för dåliga siffror där, så är det inte lönt heller.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  5. […] 28, 2012 Liknande artiklarGoogle analytics – bara bra eller riktigt farligt?Google Analytics – Top exit pagesFörändringar i Google AnalyticsLänka dina AdWords och […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?