Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google analytics – bara bra eller riktigt farligt?

En fråga som kommit upp på CAP:s konferens i Amsterdam när jag satt i en panel som kallades SEO Surgery är om man har Google Analytics och äger en större mängd siter, riskerar man att berätta för mycket för Google?

Det råder ingen tvekan om att Analytics är ett av de absolut bästa gratisverktygen för trafikanalys men man berättar ju samtidigt en hel del om sina siter för Google. Vill man verkligen göra det i så stor utsträckning? I panelen kunde vi inte komma överens då en del hävdar att Google redan har så mycket kunskap om vad som händer på din site att det inte spelar någon roll medan andra (inklusive mig) säger att man alltid ska vara lite försiktig med vad man berättar. Jag använder ofta Google Analytics eftersom verktyget är så pass bra, däremot så gör jag det med moderation. Mitt tips är alltså precis det samma, använd Analytics men kanske inte överallt.

5 kommentarer

  1. Din åsikt stämmer väldigt bra med hur jag har gjort. Jag använder Analytics på mina lite större sajter, där jag kan få ut lite mer av djupare analyser, men har samtidigt ett konto hos Statcounter.

    //Anton

    Kommentar av

    Anton Malmberg

  2. Låter smart, på småsajter finns det ju ofta inte så himla mycket intressant att få ut heller.

    Kommentar av

    Magnus

  3. Ja precis, håller med Anton och gör så själv.

    Sajter som är stora och som man är stolt att vara bakom kan man gärna skylta med, tracka med GA och slänga in i GWT. Men ”skit” i bakluckan sedan 2005/2006 som man försöker bli av med (sälja) räcker med statcounter.

    Kommentar av

    Jim Westergren

  4. Precis. Jag brukar ha bounce rate och sidvisningar som en viss guide. Har man för dåliga siffror där, så är det inte lönt heller.

    Kommentar av

    Markus Jalmerot

  5. […] 28, 2012 Liknande artiklarGoogle analytics – bara bra eller riktigt farligt?Google Analytics – Top exit pagesFörändringar i Google AnalyticsLänka dina AdWords och […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner