Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google analytics – bara bra eller riktigt farligt?

En fråga som kommit upp på CAP:s konferens i Amsterdam när jag satt i en panel som kallades SEO Surgery är om man har Google Analytics och äger en större mängd siter, riskerar man att berätta för mycket för Google?

Det råder ingen tvekan om att Analytics är ett av de absolut bästa gratisverktygen för trafikanalys men man berättar ju samtidigt en hel del om sina siter för Google. Vill man verkligen göra det i så stor utsträckning? I panelen kunde vi inte komma överens då en del hävdar att Google redan har så mycket kunskap om vad som händer på din site att det inte spelar någon roll medan andra (inklusive mig) säger att man alltid ska vara lite försiktig med vad man berättar. Jag använder ofta Google Analytics eftersom verktyget är så pass bra, däremot så gör jag det med moderation. Mitt tips är alltså precis det samma, använd Analytics men kanske inte överallt.

5 kommentarer

  1. Din åsikt stämmer väldigt bra med hur jag har gjort. Jag använder Analytics på mina lite större sajter, där jag kan få ut lite mer av djupare analyser, men har samtidigt ett konto hos Statcounter.

    //Anton

    Kommentar av

    Anton Malmberg

  2. Låter smart, på småsajter finns det ju ofta inte så himla mycket intressant att få ut heller.

    Kommentar av

    Magnus

  3. Ja precis, håller med Anton och gör så själv.

    Sajter som är stora och som man är stolt att vara bakom kan man gärna skylta med, tracka med GA och slänga in i GWT. Men ”skit” i bakluckan sedan 2005/2006 som man försöker bli av med (sälja) räcker med statcounter.

    Kommentar av

    Jim Westergren

  4. Precis. Jag brukar ha bounce rate och sidvisningar som en viss guide. Har man för dåliga siffror där, så är det inte lönt heller.

    Kommentar av

    Markus Jalmerot

  5. […] 28, 2012 Liknande artiklarGoogle analytics – bara bra eller riktigt farligt?Google Analytics – Top exit pagesFörändringar i Google AnalyticsLänka dina AdWords och […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner