Sökmotorkonsult.se

Google är din viktigaste besökare

Google__G__Logo

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra. 

I min roll som SEO-konsult hamnar jag ofta i livliga diskussioner med de som jobbar med UX (användarupplevelse). Det handlar om att den som jobbar med UX föreslår en lösning som jag inte anser är bra för Google, eller att jag föreslår en lösning som inte gillas från ett användarperspektiv.

Vanliga diskussionsämnen är mängden innehåll på en sida, vilka sidor som ska finnas på sajten och vad som ska hända när man klickar på en länk.

Just mängden innehåll på en enskild webbsida är den diskussion som jag oftast hamnar i. Här förordar vi som jobbar med SEO generellt mycket innehåll medan de som jobbar med UX gärna vill ha minimalt med innehåll.

I dessa situationer brukar jag använda Wikipedia som exempel. Om jag kommer in på en Wikipedia-sida med lite innehåll blir jag som användare allt som oftast missnöjd, jag vill ju ha mycket information att välja bland. Så det är oftast inte mängden innehåll som är problemet, utan snarare hur du presenterar innehållet på din webbsida. I alla fall om du frågar mig.

Konflikten är ofta onödig

Med åren har jag lärt mig vikten av att föreslå SEO-lösningar som även tar hänsyn till UX. Samtidigt är det viktigt att UX-perspektivet hittar lösningar som även tillfredsställer sökmotorer. För Google är ju den absolut viktigaste besökaren.

I de flesta fall upplever jag att det finns en lösning som blir bra både för Google och för människor. Men det kräver att de som jobbar med SEO och UX tänker lite utanför boxen. Då slipper vi ställa SEO och UX mot varandra.

 

Sidan är senast uppdaterad 2018-12-11

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!