Sökmotorkonsult.se

Google är din viktigaste besökare

Google__G__Logo

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra. 

I min roll som SEO-konsult hamnar jag ofta i livliga diskussioner med de som jobbar med UX (användarupplevelse). Det handlar om att den som jobbar med UX föreslår en lösning som jag inte anser är bra för Google, eller att jag föreslår en lösning som inte gillas från ett användarperspektiv.

Vanliga diskussionsämnen är mängden innehåll på en sida, vilka sidor som ska finnas på sajten och vad som ska hända när man klickar på en länk.

Just mängden innehåll på en enskild webbsida är den diskussion som jag oftast hamnar i. Här förordar vi som jobbar med SEO generellt mycket innehåll medan de som jobbar med UX gärna vill ha minimalt med innehåll.

I dessa situationer brukar jag använda Wikipedia som exempel. Om jag kommer in på en Wikipedia-sida med lite innehåll blir jag som användare allt som oftast missnöjd, jag vill ju ha mycket information att välja bland. Så det är oftast inte mängden innehåll som är problemet, utan snarare hur du presenterar innehållet på din webbsida. I alla fall om du frågar mig.

Konflikten är ofta onödig

Med åren har jag lärt mig vikten av att föreslå SEO-lösningar som även tar hänsyn till UX. Samtidigt är det viktigt att UX-perspektivet hittar lösningar som även tillfredsställer sökmotorer. För Google är ju den absolut viktigaste besökaren.

I de flesta fall upplever jag att det finns en lösning som blir bra både för Google och för människor. Men det kräver att de som jobbar med SEO och UX tänker lite utanför boxen. Då slipper vi ställa SEO och UX mot varandra.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner