Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google är din viktigaste besökare

Google__G__Logo

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra. 

I min roll som SEO-konsult hamnar jag ofta i livliga diskussioner med de som jobbar med UX (användarupplevelse). Det handlar om att den som jobbar med UX föreslår en lösning som jag inte anser är bra för Google, eller att jag föreslår en lösning som inte gillas från ett användarperspektiv.

Vanliga diskussionsämnen är mängden innehåll på en sida, vilka sidor som ska finnas på sajten och vad som ska hända när man klickar på en länk.

Just mängden innehåll på en enskild webbsida är den diskussion som jag oftast hamnar i. Här förordar vi som jobbar med SEO generellt mycket innehåll medan de som jobbar med UX gärna vill ha minimalt med innehåll.

I dessa situationer brukar jag använda Wikipedia som exempel. Om jag kommer in på en Wikipedia-sida med lite innehåll blir jag som användare allt som oftast missnöjd, jag vill ju ha mycket information att välja bland. Så det är oftast inte mängden innehåll som är problemet, utan snarare hur du presenterar innehållet på din webbsida. I alla fall om du frågar mig.

Konflikten är ofta onödig

Med åren har jag lärt mig vikten av att föreslå SEO-lösningar som även tar hänsyn till UX. Samtidigt är det viktigt att UX-perspektivet hittar lösningar som även tillfredsställer sökmotorer. För Google är ju den absolut viktigaste besökaren.

I de flesta fall upplever jag att det finns en lösning som blir bra både för Google och för människor. Men det kräver att de som jobbar med SEO och UX tänker lite utanför boxen. Då slipper vi ställa SEO och UX mot varandra.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Från Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck. Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och […]

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner