Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google är din viktigaste besökare

Google__G__Logo

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra. 

I min roll som SEO-konsult hamnar jag ofta i livliga diskussioner med de som jobbar med UX (användarupplevelse). Det handlar om att den som jobbar med UX föreslår en lösning som jag inte anser är bra för Google, eller att jag föreslår en lösning som inte gillas från ett användarperspektiv.

Vanliga diskussionsämnen är mängden innehåll på en sida, vilka sidor som ska finnas på sajten och vad som ska hända när man klickar på en länk.

Just mängden innehåll på en enskild webbsida är den diskussion som jag oftast hamnar i. Här förordar vi som jobbar med SEO generellt mycket innehåll medan de som jobbar med UX gärna vill ha minimalt med innehåll.

I dessa situationer brukar jag använda Wikipedia som exempel. Om jag kommer in på en Wikipedia-sida med lite innehåll blir jag som användare allt som oftast missnöjd, jag vill ju ha mycket information att välja bland. Så det är oftast inte mängden innehåll som är problemet, utan snarare hur du presenterar innehållet på din webbsida. I alla fall om du frågar mig.

Konflikten är ofta onödig

Med åren har jag lärt mig vikten av att föreslå SEO-lösningar som även tar hänsyn till UX. Samtidigt är det viktigt att UX-perspektivet hittar lösningar som även tillfredsställer sökmotorer. För Google är ju den absolut viktigaste besökaren.

I de flesta fall upplever jag att det finns en lösning som blir bra både för Google och för människor. Men det kräver att de som jobbar med SEO och UX tänker lite utanför boxen. Då slipper vi ställa SEO och UX mot varandra.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner