Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Google är en galleria – dina undersidor skyltfönster

Dina undersidor är skyltfönster

Idag är inte förstasidan på din e-shop nödvändigtvis den sida din kund startar på. Mer troligt är att kunden har klickat sig in via en prisjämförelsesajt, följt en länk i ett blogginlägg eller hittat till sajten via Google. Eftersom besökaren inte går in via huvudentrén – utan tar bakvägen och hamnar mitt i butiken på en gång – är det viktigt att alla sidor på din sajt är presentabla. Behandla därför varje enskild undersida som ett skyltfönster där det tydligt framgår vad man som kund får hos er och vad ni gör bättre än era konkurrenter. Det kommer leda både till fler köp och bättre positioner i sökresultatet.

Föreställ dig att du stiger in i en butik och hamnar längst bak i lagret bland omärkta kartonger, utan tydlig skyltning till vare sig utgången eller relaterade produkter. Inte en särskilt trevlig köpupplevelse och du skulle antagligen sakta backa ut genom dörren för att aldrig bemöda dig att besöka affären igen.

Föreställ dig nu istället att du går förbi grannbutiken som också ser ut att sälja det du letar efter. Du kliver in och hittar direkt det du vill ha, med en tydlig prismärkning, produktbeskrivning och till råga på allt bara ett par steg från kassan. Antagligen betydligt trevligare och du skulle inte bry dig om att besöka konkurrenten på andra sidan gatan – du vill ju bara ha din vara och bege dig hemåt.

Google.se är din sajts förstasida

För ett antal år sedan knappade vi glatt in favorit-shoppens URL direkt i webbläsarens adressfält när vi ville handla på nätet. Kanske skummade vi förstasidan, tog reda på vilka fraktvillkor som gällde och gick sedan vidare till sökfältet och letade efter den produkt vi ville ha. Riktigt så går det inte till idag.

Idag använder vi Googles sökfält istället för ditt och i sökresultatet tävlar dina produkter om uppmärksamheten mot (i bästa fall) nio snarlika produkter från konkurrerande sajter. Om en välvillig kund då bestämmer sig för rata konkurrenterna och klickar sig in till just din butik kommer den sannolikt inte hamna på sajtens förstasida, utan direkt på den produkt som efterfrågades. Då spelar det ingen roll hur välpolerad din förstasida är, besökaren har redan skapat sig en uppfattning kring din butik. Att då inte vara tydlig med prisuppgifter, era unika säljargument och köphänvisningar är att jämföra med att stapla omärkta varor i en nedgången lagerlokal med småskum belysning.

Bra undersidor leder ökad försäljning

Så se till att putsa alla skyltfönster, skruva ihop dina rangliga hyllor och ställ varorna i prydliga rader. Skriv säljande titlar, bra metabeskrivningar och se till att det på varje undersida framgår vad din besökare förväntas göra.

Skriver du dessutom bra unikt innehåll på alla undersidor kommer de inte bara se trevligare ut för kunden, du kommer i långa loppet även att synas bättre i sökmotorerna och på så vis öka möjligheterna att sälja ännu mer.

4 kommentarer

  1. Man skulle även kunna kalla förstasidan för skyltfönstret och undersidorna för butiksinredning med syfte att locka besökaren till produkterna för att köpa dem.

    Sökmotoroptimeringen blir då det som kastar kunderna rätt in i butiken till det de är intresserade av att köpa. Antingen till rätt produktavdelning eller direkt till specifik produkt.

  2. Huvudet på spiken både Lucas och Håkan, och detsamma kan ju tveklöst sägas gälla när det kommer till ”butikens” utseende och innehåll. Vet många siter som är duktiga på att locka in besökare, men där utseende och framför allt användarfientlighet (i motsats till användarvänlighet) sedan skrämmer bort dem.

  3. Tack för era kommentarer Håkan och Jonas.

    Jag kunde inte hålla med er mer. Har du bestämt dig för att sälja över internet måste du se till att du verkligen säljer över internet. Det räcker inte med att bara finnas, kunderna måste gilla det de ser också.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

  4. Ack, så skönt enkelt men ändå grundläggande fundamentalt i sin sanning. Urgammal som sanningen -”vi syns på marknaden” då Google har marknaden i sin hand. behöver man liksom inte tveka om varför det blir så, det är snarare bara skörda konsekvensen av att sanningen är så ….

    Kommentar av

    Carl-Gustav

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner