Sökmotorkonsult.se

Google bekräftar två indexeringsproblem

Google indexering

Google går återigen ut och ber om ursäkt för indexeringsproblem som ställt till det i indexeringen. Det senaste problemet är tvådelat och berör mobilindexering och canonicals.

Google bekräftade inatt svensk tid att de har lokaliserat två olika indexeringsproblem som har påverkat en hel del webbplatser där URLer helt försvunnit ur Googles index. Under den senaste veckan kan man notera att webbplatsägare och SEOare i communityn diskuterat konstiga avindexeringar och en del större rörelser. Vi fick nu alla äntligen anledningen bekräftad och kan utesluta att det är någon större google uppdatering som rullats ut.

 

Google har noterat en tvådelad problematik. Den ena är kopplad till den mobila indexeringen och den andra är kopplad till canonicals. Google ber om ursäkt för problemen och hänvisar till att vi som användare inte kan göra något. Flera webbplatsägare hänvisar dock till att en hämtning i Google Search Console har fungerat för att återskapa indexeringen. Google har lovat att återkomma så snart problemet är löst.

 

Nedan finner ni Googles kommunikation kring problematiken:

Google indexeringsproblem

Har du haft problem med dessa avindexeringar. Dela gärna dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan så kan vi försöka skapa oss en gemensam bild över hur stor problematiken är i Sverige.

 

Googles uppdatering 6 oktober

Google gick ut med information 6 oktober om att de hade löst problemet för 25% av canonical urlerna och 50% av mobilindexeringen. Ser ni fortsatta problem på er sida?

Google uppdaterar om buggen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner