Sökmotorkonsult.se

Google bekräftar två indexeringsproblem

Google indexering

Google går återigen ut och ber om ursäkt för indexeringsproblem som ställt till det i indexeringen. Det senaste problemet är tvådelat och berör mobilindexering och canonicals.

Google bekräftade inatt svensk tid att de har lokaliserat två olika indexeringsproblem som har påverkat en hel del webbplatser där URLer helt försvunnit ur Googles index. Under den senaste veckan kan man notera att webbplatsägare och SEOare i communityn diskuterat konstiga avindexeringar och en del större rörelser. Vi fick nu alla äntligen anledningen bekräftad och kan utesluta att det är någon större google uppdatering som rullats ut.

 

Google har noterat en tvådelad problematik. Den ena är kopplad till den mobila indexeringen och den andra är kopplad till canonicals. Google ber om ursäkt för problemen och hänvisar till att vi som användare inte kan göra något. Flera webbplatsägare hänvisar dock till att en hämtning i Google Search Console har fungerat för att återskapa indexeringen. Google har lovat att återkomma så snart problemet är löst.

 

Nedan finner ni Googles kommunikation kring problematiken:

Google indexeringsproblem

Har du haft problem med dessa avindexeringar. Dela gärna dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan så kan vi försöka skapa oss en gemensam bild över hur stor problematiken är i Sverige.

 

Googles uppdatering 6 oktober

Google gick ut med information 6 oktober om att de hade löst problemet för 25% av canonical urlerna och 50% av mobilindexeringen. Ser ni fortsatta problem på er sida?

Google uppdaterar om buggen

Sidan är senast uppdaterad 2020-10-08

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?