Sökmotorkonsult.se

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Design av webbsida

Google har börjat rulla ut sin sedan länge utannonserade Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar först till slutet av sommaren. 

Page Experience Update har varit en stor snackis inom SEO-världen ända sedan nyheten först utannonserades i maj förra året.

Uppdateringen var från början planerad att gå live i maj 2021 men fick skjutas fram en månad till juni – och nu är det alltså dags.

Page Experience Update kommer till en början enbart ha effekt på sidor som visas i Top Stories-resultaten, vilket uteslutande är nyhetssajter. Först i augusti i år ska den vara helt utrullad, enligt Google.

Fram tills nu har det krävts AMP för att synas i Top Stories på mobil, något som alltså inte kommer vara nödvändigt för de sajter som uppfyller Googles nya krav på användarupplevelse.

Sju tekniska faktorer

Page Experience Update tar hänsyn till användarens upplevelse av dina sidor ur sju olika tekniska perspektiv.

  1. Laddtid
  2. Interaktivitet
  3. Sidans visuella stabilitet
  4. Mobilvänlighet
  5. Säkert innehåll
  6. Https
  7. Inget påträngande innehåll

Page Experience

Google har själva kommunicerat att sajter som uppfyller de nya kraven kan förvänta sig en viss rankingboost av denna uppdatering men har samtidigt betonat att den enbart kommer vara minimal.

Det viktigaste ur ett användarperspektiv kommer alltså fortfarande vara ditt innehåll och hur väl det svarar på användarens sökfråga – vilket såklart är fullständigt logiskt.

Att Page Experience Update rullas ut över en så lång tid kommer också göra det svårare att mäta effekterna av uppdateringen eftersom andra förändringar också lär ske under den tiden.

Riktiga användarsignaler

En intressant sak med Page Experience Update är att Google för första gången, åtminstone vad de officiellt bekräftat, ska låta faktiska användarsignaler influera en sidas ranking.

Måtten för laddtid, interaktivitet och sidans visuella stabilitet samlas nämligen in från riktiga användare runtom i världen via UX-rapporten i webbläsaren Chrome.

Optimera för Page Experience Update

Du kan se hur väl din sajt uppfyller Googles krav på användarupplevelse i Page Experience-rapporten i Search Console. Där ser du också vilka saker du eventuellt behöver förbättra för att få godkänt på varje punkt.

Om du inte uppfyller Googles krav på användarupplevelse är du inte ensam. När vi gjorde en undersökning bland Sveriges 100 största e-handlare visade det sig att bara 11 av 100 uppfyllde Googles nya krav.

Läs gärna vår tidigare artikel om Page Experience Update för mer information om uppdateringens sju olika delar och våra tips på hur du optimerar din sajt utifrån varje aspekt.

Vår rekommendation är fortsatt att du försöker optimera din sajt så att du uppfyller dessa krav – eller kommer så nära som möjligt.

Även om rankingeffekten alltså förväntas bli minimal för de som uppnår Googels gränsvärden föredrar dina användare såklart snabba och lättladdade sidor – vilket med största sannolikhet leder till fler konverteringar från alla dina kanaler.

Vill du säkerställa att din sajt har de bästa förutsättningarna för att synas på Google? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2022-09-12

4 kommentarer

  1. Hur troligt är det inte att detta är en rankingsignal som Google kommer att pudla om och plocka bort? Är det egentligen inte ganska känslig data jag som Chrome-användare skickar till Google?
    Varför har inte SR påpekat detta när de nu gnäller om banker som skickar banksekretess-skyddade uppgifter till bland annat Google? Är det inte bara en tidsfråga innan SR gör en nyhet kring detta?

    Jag tycker inte att Google är tillräckligt tydliga med hur jag kan avaktivera att webbläsaren ringer tillbaka till Google och meddelar vilka webbsidor jag har besökt, och hur långsam/snabb min uppkoppling/enhet är.

    Kommentar av Fredrik

  2. Hej Fredrik,
    Tack för din kommentar! Det är en i högsta grad relevant frågeställning du lyfter.

    Gällande datan från Chrome så ska den komma från användare som, enligt Google, har gjort ett aktivt val att dela med sig av den.

    ”The Chrome User Experience Report is powered by real user measurement of key user experience metrics across the public web, aggregated from users who have opted-in to syncing their browsing history, have not set up a Sync passphrase, and have usage statistic reporting enabled.”

    https://developers.google.com/web/tools/chrome-user-experience-report/#methodology

    Som jag tolkar informationen här är detta standardinställningen när Chrome installeras (från version 54 och uppåt). Så hur många användare som egentligen är medvetna om vilken data de delar med Google/Chrome är såklart en relevant fråga att ställa sig.

    https://www.google.com/chrome/privacy/whitepaper.html#usagestats

    Kommentar av Björn Bydén

  3. Tack för en bra artikel Björn!

    Kommentar av Alonso Ramos

  4. Kul att du uppskattade den, Alonso!

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!