Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google börjar straffa pop-ups på mobila enheter

intrusive_interstitionals

Google har nu i januari gått ut officiellt med att sajter som använder sig av ”intrusive interstitials” på mobila enheter riskerar att få sämre ranking. Intrusive interstitials kan på svenska närmast översättas till ”påträngande pop-ups”. Rekommendationen är att undvika sådana såvida det inte finns rimliga skäl, alternativt minska dess storlek så att de inte tar upp mer än cirka 15% av skärmytan. Syftet med detta straff är att ge en bättre användarupplevelse i mobilen.

Intrusive interstitionals är popup-fönster som tar upp stora delar av eller hela skärmytan. Säkerligen har du någon gång stött på detta när du klickat in dig på en viss sajt för att mötas av en stor påträngande pop-up som exempelvis uppmanar till att prenumerera på ett nyhetsbrev. Syftet är ofta att få besökaren att genomföra en form av värdefull aktion på sajten. Det kan säkerligen vara effektivt ur ett konverteringsperspektiv i vissa fall, men innebär ofta ett irritationsmoment för användaren.

Syftet med denna nya uppdatering enligt Google själva är att ge en förbättrad användarupplevelse. Viktigt att ha i åtanke är att detta straff än så länge enbart gäller för mobila enheter. Med tanke på att andelen sökningar i mobilen fortsätter att öka är det logiskt att Google specifikt inriktar sig mot just mobila enheter i det här fallet.

Vad räknas som påträngande pop-ups?

Googles egna definitioner är följande:

  • En popup som täcker huvuddelen av innehållet − antingen omedelbart efter att användaren har kommit in på sidan från sökresultatet, eller i samband med att användaren exempelvis scrollar ner på sidan.
  • En separat pop-up som användaren är tvungen att kryssa bort för att komma åt huvudinnehållet.
  • Att använda en sidlayout där delen av innehållet på sidan som är above the fold ser ut att likna en fristående pop-up, men att originalinnehållet ligger nedanför ”folden”.

 

Intrusive Interstitional

 

Undantag där användning av pop-ups är okej

Värt att nämna är att vissa typer av popup-annonser fortfarande kommer vara okej att använda i Googles ögon. Nedan följer tre sådana fall:

  • Interstitials som finns på grund av juridiska skäl. Exempelvis åldersgräns eller cookies. (ett exempel på detta är Systembolagets hemsida där du måste intyga att du är 20 år gammal innan du kan komma in på sajten)
  • Sidor vars innehåll medvetet inte har indexerats i sökmotorer. Ett konkret exempel kan vara inloggningsskyddade sidor.
  • Interstitionals som använder en ”rimlig” storlek av skärmen och som samtidigt är lätta att klicka bort. Googles egna exempel på sådana är app-installationsbanners från till exempel Safari och Chrome.

Exakt vad som definieras som en ”rimlig storlek” är inte klargjort, men de bör helst täcka maximalt 15% av skärmytan.

 

Intrusive Interstitionals Undantag

 

Vår rekommendation

Det finns ingen specifik information från Google om hur pass stor inverkan detta nya straff kommer ha. Google skriver själva att ett sökords position inte nödvändigtvis kommer påverkas om de andra rankingsignalerna tillsammans ”väger tyngre”.

Med det sagt är det inte alltid som Google är så tydliga med vad som straffas, så om du har denna typ av pop-ups på din hemsida idag kan det vara en god idé att se över hur de förhåller sig till Googles riktlinjer. Om den tar upp en stor del av skärmytan i mobilen kan man se över ifall det går att minska dess storlek för att undvika att tappa positioner i sökresultatet.

Kontakta gärna oss på Pineberry!

En kommentar

  1. Undrar varför störande cookies-pop-ups är undantagna?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jes Scholtz SearchLove London 2017

Höjdpunkter från SearchLove London

SearchLove i London är precis avslutat. Vi var 350 deltagare som under dagarna två lyssnade på olika föreläsningar inom sök. I denna artikel hittar du våra höjdpunkter från konferensen.

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner