Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google ett One Hit Wonder

Google+

Det råder väl ingen tvekan om att Google gör en massiv satsning på Google plus. Det sägs till och med att Larry Page sagt att den som inte ser en enda samlande produkt som Googles framtid inte hör hemma på företaget. De marknadsför Google plus ordentligt, på sökmotorns startsida och på en rad andra sätt. Många är därför övertygade om att sociala signaler kommer vara mycket viktigare i framtiden än de är nu. Problemet är att Googler är ett One Hit Wonder.

Google är med största säkerhet den bästa kanalen för små och medelstora företag som vill nå nya kunder. Sök är ofta den överlägset största källan till nya kunder för en lång rad företag, särskilt för dem som har en internetbaserad verksamhet. Det gör att SEO-branschen (och PPC) växer rekordfort tillsammans med Google.

Socialt är det nya sök

Det har på sätt och vis lett till att många alltid letar efter den senaste blanka saken, det som förändrar hur sök fungerar, det som ska göra oss alla rika. En av de faktorer som ofta kommer upp är sociala signaler. Man hävdar att ”Socialt är det nya sök” och att sociala signaler kommer att dominera (eller redan gör) Googles algoritm.

Visst är det så att utanför Sverige (alla tester visar att det inte finns några som helst sociala signaler i den generella algoritmen i Sverige) och då främst i USA finns det fördelar med att ha en stark social profil för en webbsida. Att det skulle vara det viktigaste däremot är helt uppåt väggarna. Det är fortfarande samma gamla SEO som spelar störst roll. Jag har kunnat mäta vissa positiva effekter på siter med riktigt bra positioner men avsaknad av brand signals.

Vad innebär då det? Jag kan i dagsläget inte tolka det som annat än att sociala medier och brand signals är starkt förknippade. Det går utmärkt att ta bra positioner utan dem men om du redan är bäst på SEO och ändå inte riktigt når ända fram för att du slåss mot starka varumärken, då kan det vara intressant att titta på sociala medier som SEO. När du är tvåa och det enda som skiljer ettan från dig är ett starkare brand – då är det dags.

De indikationer jag fått på detta gäller i högkonkurrens-sökresultat. Med det menar jag faktiskt inga svenska, det finns inga sökresultat med sådan konkurrens i Sverige som de jag testat på.

Kommer Socialt dominera algoritmen?

Jag är övertygad om sociala signaler inte kommer vara en riktigt stor del av den generella algoritmen inom en överskådlig framtid. Att det kommer vara en signal av många är väl inget att diskutera men det placerar det i samma fack som att ha telefonnummer på siten eller ha riktiga alt-taggar på bilder. Det är ingen genväg.

Vi ska komma ihåg i det här läget att Google är ett One Hit Wonder. De har idag lyckats med en enda sak och det är sök. Man kan argumentera att Adsense är ytterligare en produkt men det är en produkt som i mina ögon bygger på exakt samma modell som sök, man förstår en webbsida och levererar ett sökresultat. Googles många försök med sociala medier har alltid landat i inget. Buzz, Knol och allt vad de heter har alla fallit platt på marken. Utan en egen stor plattform måste Google vända sig till Facebook.

Att Page skulle vilja sätta sig i knä på Zuckerberg är någon sorts LSD-fantasi

Att Google skulle göra sig beroende av Facebook låter som oerhört långsökt i mina öron, visst har Facebook en massa intressant data men att Page skulle vilja sätta sig i knä på Zuckerberg är någon sorts LSD-fantasi. Facebook har tydligt indikerat att de satsar hårt på att ta upp konkurrensen med Google på alla fronter, att från Googles sida då göra sig helt beroende av Facebooks välvilja skulle få dem att krascha när Zuckerberg till slut väljer att strypa tillgången på information.

Den enda rimliga slutsatsen av det här är att sociala signaler aldrig kommer dominera sökresultaten, att göra det utan Facebook gör nämligen att det inte fungerar. Man kan inte säga att man tar hänsyn till vad vi gör och gillar utan Facebook, det är nämligen där vi gör det, inte på Google Plus.

 

8 kommentarer

  1. När du skriver ”De har idag lyckats med en enda sak och det är sök” missar du några produkter som Google faktiskt har lyckats med:

    – Google Docs & Calendar
    – Google Apps
    – Google Android
    – Google Chrome
    – GMail.
    – Google Reader
    – Google Maps
    – YouTube (iofs uppköpt men har ökat starkt i popularitet sen uppköp)
    m.fl.

    Att Google misslyckats med en rad produkter är helt korrekt, men några saker förutom sök och annonsering har de faktiskt lyckats med, till och med väldigt väl. När vi pratar sociala medier har de bland annat en av världens största sociala sajter, YouTube.

    När det gäller sociala signaler så är jag beredd att hålla med dig just nu. I Sverige (Google.se) har jag inte sett några bevis för detta än. Däremot är det viktigaste med Google+ två saker: Personaliseringen och direktintegrationen.

    Precis som andra typer av resultat integrerats med Google Universal/Blended search sedan 2007 integreras nu Google+ i en enorm utsträckning i sökresultaten.

    Med tanke på att Google+ nu växer kraftigt ser jag just den integrationen som det mest intressanta och inte just de sociala signalerna.

    Kommentar av Simon Sundén

  2. Kan man läsa mer om det du skriver att social spelar roll i USA. Vore kul att grotta ner sig i det då vi får viss amerikansk trafik.
    Vidare, det där med telefonnummer du säger. Spelar det roll?

    Kommentar av Andreas

  3. Det finns ett patent från Google där de säger att man kan ta hänsyn till om siten har telefonnummer eller inte, mer än så har inte gått att få fram.

  4. Simon, inte en enda av de du räknar upp kan väl anses vara en hit? Om Google inte skulle ha sök utan bara Youtube etc, hur många av de som jobbar på företaget idag skulle ha ett jobb då?

    Men visst håller du med mig om att ett sök som baserar sig på Sociala signaler som inte tar med Facebook och Twitter kommer bli kraftigt haltande, åtminstone som det ser ut idag?

  5. Jo, absolut kan de räknas som succéer när det kommer till användande av dessa tjänster, vissa är dessutom enorma succéer.

    Google är ett stort nätverk av tjänster och eftersom de vet att de får tillbaka sina pengar på AdWords/AdSense och andra saker kan de släppa tjänster utan att de var enskilt för sig är lönsamma.

    Som exempel: Google tjänar inga direkt pengar på Chrome men de vet att det är fullständigt värt att ha en bra och enkel webbläsare som är enkelt integrerad med deras sök – i slutändan tjänar de på det.

    Ett annat exempel är givetvis Android där Google nu tjänar bra med pengar + det faktum att de även där kan tjäna pengarna på att folk gör mobila sökningar (som dessutom ökar markant).

    Ja, jag håller med dig om att ett Google som inte tar med data från Twitter och Facebook i dagsläget blir haltande.

    Det hela beror på hur stort Google+ blir, just nu ökar det kraftigt i USA men det är omöjligt att spekulera hur stort det blir där och internationellt och om det blir tillräckligt stort för att deras data i form av sociala signaler blir tillräckligt relevanta för att bli en stor del av ranking.

    Kommentar av Simon Sundén

  6. Jag trodde Chrome var till för att samla in mer uppgifter om oss användare. Det är väl knappast för att Google är generösa som de uppmanaren att aldrig radera ur gmail? :)

    Kommentar av Aknepelle

  7. Simon, de exempel du ger är ju fortfarande bara till för att de ska tjäna mer på sök, det finns ingen produkt som kan stå på egna ben. Ok, man kanske kan hävda att Youtube har en egen livskraft men ta bort adsense och gasa på med ett annat annonssystem så är situationen en helt annan.

    Att du värderar att de har många användare när du säger att det är en hit är helt bakvänt i min värld.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner