Sökmotorkonsult.se

Google förändrar designen av hela serpen

Under 2019 har Google experimenterat mycket med hur de presenterar sidorna i serpen. De mobila sökresultaten förändrades helt i maj och nu är det officiellt att samma förändring sker permanent även för desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Förändringen, som har testats under en tid, innebär ett större fokus på URL:en som numera placeras ovanför titeln, på samma sätt som vi under ganska lång tid nu sett på mobilen. Google visar också upp en sajts favicon (om det finns en sådan) i sökresultatet.

Välkända varumärken får troligtvis en fördel i och med detta eftersom användare är mer benägna att klicka sig in till sajter och varumärken de känner igen.

Här är ett exempel på hur det ser ut nu i sökresultatet.

Ny serp

Så här såg serpen ut tidigare för samma sidor.

Gammal serp

Förändringen ska också innebära att annonsmärkningen på Google Ads blir mindre tydlig. Rutan runt ”Annons” ska försvinna helt och istället visas bara ordet fetstilat. Vi har dock inte lyckats återskapa detta i Sverige ännu men gissningsvis är det bara en tidsfråga.

UPPDATERING kl 13:32: Mikael Åkerlund från Head of Search mejlade oss och visade hur han lyckats återskapa den nya annonsmärkningen. Tack för det Mikael!

Så här ser den ut:

Nya annonsmärkningen i Google Ads

Fler klick på Google Ads

När Google gjorde motsvarande förändring på mobil blev resultatet fler klick på annonserna än tidigare, enligt data från Rand Fishkin på Sparktoro. Ser du markanta tapp i antal klick från organisk trafik på desktop under det kommande halvåret utan att du tappar i ranking är denna förändring den troliga anledningen till det.

Ur ett SEO-perspektiv innebär denna förändring att du behöver säkerställa att er favicon representerar ert varumärke på bästa sätt. Det kan vara värt att lägga lite tid på detta om ni inte redan har gjort det.

Trots att Google kontinuerligt jobbar för att minska andelen organisk trafik till din sajt är SEO fortfarande en av de bästa investeringar ett företag kan göra – det finns fortfarande enorma mängder gratis och relevant trafik att hämta. Hör gärna av dig till oss på Pineberry om du vill ha vår hjälp. 

Sidan är senast uppdaterad 2021-12-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.