Sökmotorkonsult.se

Google förändrar designen av hela serpen

Under 2019 har Google experimenterat mycket med hur de presenterar sidorna i serpen. De mobila sökresultaten förändrades helt i maj och nu är det officiellt att samma förändring sker permanent även för desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Förändringen, som har testats under en tid, innebär ett större fokus på URL:en som numera placeras ovanför titeln, på samma sätt som vi under ganska lång tid nu sett på mobilen. Google visar också upp en sajts favicon (om det finns en sådan) i sökresultatet.

Välkända varumärken får troligtvis en fördel i och med detta eftersom användare är mer benägna att klicka sig in till sajter och varumärken de känner igen.

Här är ett exempel på hur det ser ut nu i sökresultatet.

Ny serp

Så här såg serpen ut tidigare för samma sidor.

Gammal serp

Förändringen ska också innebära att annonsmärkningen på Google Ads blir mindre tydlig. Rutan runt ”Annons” ska försvinna helt och istället visas bara ordet fetstilat. Vi har dock inte lyckats återskapa detta i Sverige ännu men gissningsvis är det bara en tidsfråga.

UPPDATERING kl 13:32: Mikael Åkerlund från Head of Search mejlade oss och visade hur han lyckats återskapa den nya annonsmärkningen. Tack för det Mikael!

Så här ser den ut:

Nya annonsmärkningen i Google Ads

Fler klick på Google Ads

När Google gjorde motsvarande förändring på mobil blev resultatet fler klick på annonserna än tidigare, enligt data från Rand Fishkin på Sparktoro. Ser du markanta tapp i antal klick från organisk trafik på desktop under det kommande halvåret utan att du tappar i ranking är denna förändring den troliga anledningen till det.

Ur ett SEO-perspektiv innebär denna förändring att du behöver säkerställa att er favicon representerar ert varumärke på bästa sätt. Det kan vara värt att lägga lite tid på detta om ni inte redan har gjort det.

Trots att Google kontinuerligt jobbar för att minska andelen organisk trafik till din sajt är SEO fortfarande en av de bästa investeringar ett företag kan göra – det finns fortfarande enorma mängder gratis och relevant trafik att hämta. Hör gärna av dig till oss på Pineberry om du vill ha vår hjälp. 

Sidan är senast uppdaterad 2021-12-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.