Sökmotorkonsult.se

Google förändrar designen av hela serpen

Under 2019 har Google experimenterat mycket med hur de presenterar sidorna i serpen. De mobila sökresultaten förändrades helt i maj och nu är det officiellt att samma förändring sker permanent även för desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Förändringen, som har testats under en tid, innebär ett större fokus på URL:en som numera placeras ovanför titeln, på samma sätt som vi under ganska lång tid nu sett på mobilen. Google visar också upp en sajts favicon (om det finns en sådan) i sökresultatet.

Välkända varumärken får troligtvis en fördel i och med detta eftersom användare är mer benägna att klicka sig in till sajter och varumärken de känner igen.

Här är ett exempel på hur det ser ut nu i sökresultatet.

Ny serp

Så här såg serpen ut tidigare för samma sidor.

Gammal serp

Förändringen ska också innebära att annonsmärkningen på Google Ads blir mindre tydlig. Rutan runt ”Annons” ska försvinna helt och istället visas bara ordet fetstilat. Vi har dock inte lyckats återskapa detta i Sverige ännu men gissningsvis är det bara en tidsfråga.

UPPDATERING kl 13:32: Mikael Åkerlund från Head of Search mejlade oss och visade hur han lyckats återskapa den nya annonsmärkningen. Tack för det Mikael!

Så här ser den ut:

Nya annonsmärkningen i Google Ads

Fler klick på Google Ads

När Google gjorde motsvarande förändring på mobil blev resultatet fler klick på annonserna än tidigare, enligt data från Rand Fishkin på Sparktoro. Ser du markanta tapp i antal klick från organisk trafik på desktop under det kommande halvåret utan att du tappar i ranking är denna förändring den troliga anledningen till det.

Ur ett SEO-perspektiv innebär denna förändring att du behöver säkerställa att er favicon representerar ert varumärke på bästa sätt. Det kan vara värt att lägga lite tid på detta om ni inte redan har gjort det.

Trots att Google kontinuerligt jobbar för att minska andelen organisk trafik till din sajt är SEO fortfarande en av de bästa investeringar ett företag kan göra – det finns fortfarande enorma mängder gratis och relevant trafik att hämta. Hör gärna av dig till oss på Pineberry om du vill ha vår hjälp. 

Sidan är senast uppdaterad 2021-12-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?