Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google inför hastighetskontroll

Riktigt Snabb MC

Sedan någon vecka tillbaka har Google infört en ny parameter i algoritmen som sorterar sökresultat. Man har på Google Webmaster Central Blog uttryckt en vilja att snabba upp internet eftersom för att förbättra helhetsupplevelsen för alla. Det har pratats om uppdateringen länge men vad innebär det egentligen?

Förmodligen så gör det ingen skillnad för dig. Google säger själva att det här bara kommer påverka ungefär 1% av alla sökresultat och från vad vi kan förstå handlar det snarare om att straffa långsamma siter än att belöna snabba. Om du inte den senaste veckan märkt att du ramlat ner på dina sökord kan du alltså kallt räkna med att du inte berörs av förändringen.

Att snabba upp en tillräckligt snabb site bör alltså inte göra någon skillnad, vi har inte hunnit testa detta än men det är i alla fall en kvalificerad gissning. Om du däremot har en väldigt långsam site så kan du i så fall tjäna väldigt mycket på att snabba upp den.

5 kommentarer

  1. Kul att google belönar sidors hastighet. Speciellt när man driver en site som enligt google är ” snabbare än 85 % av alla webbplatser”. Hoppas bara att det i framtiden blir en större faktor i bedömningen så att fler tråkigt långsamma siter ser till att skärpa sig.

  2. Jag har ändå svårt att tro på det för det finns saker som talar emot det, har som sagt inga mätningar klara så det är bara min gissning.

    Om det dessutom handlar om en procentsats känns det extra konstigt. Jag håller med om att det är otrevligt att landa på en långsam site som Aftonbladet men om det skulle bli en stor faktor så skulle det bli fel. Om en sida rankas utifrån hastighet så kommer relevansen minska. Google hävdar idag att faktorn är så liten att den inte påverkar relevans men när dom säger det så pratar dom förstås strut. Om vi i varje sökresultat skulle prioritera den snabbaste sidan så skulle det ju till slut bara vara en enda site på alla förstapositioner, det här görs men i mindre skala och därmed påverkas resultatet mot mindre relevans men högre hastighet.

    Kommentar av Magnus

  3. Skön läsning. Har precis fixat massa miniatyrbilder för att snabba upp webbutiken. Visserligen för kundernas skull och inte sökmotorernas, men lite pluspoäng hos Google skadar ju inte :)

    Kommentar av

    Lena

  4. Jag har ett långsamt webbhotell. Detta påverkar mig absolut negativt.

    Får se om jag flyttar mina sajter.

    Petter

    Kommentar av Petter

  5. Klickar jag på en länk – och det inte händer något inom 3-4 sekunder så blir jag otålig, och kanske går vidare till nästa länk. Så att Google anser att slöa sidor är mindre relevanta låter förnuftigt. Sen tror inte heller jag att man kommer att kunna knipa placeringar med några färre millisekunder. Det är nog i första hand de 10% långsammaste som bör se upp.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner