Sökmotorkonsult.se

Google inför hastighetskontroll

Riktigt Snabb MC

Sedan någon vecka tillbaka har Google infört en ny parameter i algoritmen som sorterar sökresultat. Man har på Google Webmaster Central Blog uttryckt en vilja att snabba upp internet eftersom för att förbättra helhetsupplevelsen för alla. Det har pratats om uppdateringen länge men vad innebär det egentligen?

Förmodligen så gör det ingen skillnad för dig. Google säger själva att det här bara kommer påverka ungefär 1% av alla sökresultat och från vad vi kan förstå handlar det snarare om att straffa långsamma siter än att belöna snabba. Om du inte den senaste veckan märkt att du ramlat ner på dina sökord kan du alltså kallt räkna med att du inte berörs av förändringen.

Att snabba upp en tillräckligt snabb site bör alltså inte göra någon skillnad, vi har inte hunnit testa detta än men det är i alla fall en kvalificerad gissning. Om du däremot har en väldigt långsam site så kan du i så fall tjäna väldigt mycket på att snabba upp den.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

5 kommentarer

  1. Kul att google belönar sidors hastighet. Speciellt när man driver en site som enligt google är ” snabbare än 85 % av alla webbplatser”. Hoppas bara att det i framtiden blir en större faktor i bedömningen så att fler tråkigt långsamma siter ser till att skärpa sig.

  2. Jag har ändå svårt att tro på det för det finns saker som talar emot det, har som sagt inga mätningar klara så det är bara min gissning.

    Om det dessutom handlar om en procentsats känns det extra konstigt. Jag håller med om att det är otrevligt att landa på en långsam site som Aftonbladet men om det skulle bli en stor faktor så skulle det bli fel. Om en sida rankas utifrån hastighet så kommer relevansen minska. Google hävdar idag att faktorn är så liten att den inte påverkar relevans men när dom säger det så pratar dom förstås strut. Om vi i varje sökresultat skulle prioritera den snabbaste sidan så skulle det ju till slut bara vara en enda site på alla förstapositioner, det här görs men i mindre skala och därmed påverkas resultatet mot mindre relevans men högre hastighet.

    Kommentar av Magnus

  3. Skön läsning. Har precis fixat massa miniatyrbilder för att snabba upp webbutiken. Visserligen för kundernas skull och inte sökmotorernas, men lite pluspoäng hos Google skadar ju inte :)

    Kommentar av Lena

  4. Jag har ett långsamt webbhotell. Detta påverkar mig absolut negativt.

    Får se om jag flyttar mina sajter.

    Petter

    Kommentar av Petter

  5. Klickar jag på en länk – och det inte händer något inom 3-4 sekunder så blir jag otålig, och kanske går vidare till nästa länk. Så att Google anser att slöa sidor är mindre relevanta låter förnuftigt. Sen tror inte heller jag att man kommer att kunna knipa placeringar med några färre millisekunder. Det är nog i första hand de 10% långsammaste som bör se upp.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?