Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google inför hastighetskontroll

Riktigt Snabb MC

Sedan någon vecka tillbaka har Google infört en ny parameter i algoritmen som sorterar sökresultat. Man har på Google Webmaster Central Blog uttryckt en vilja att snabba upp internet eftersom för att förbättra helhetsupplevelsen för alla. Det har pratats om uppdateringen länge men vad innebär det egentligen?

Förmodligen så gör det ingen skillnad för dig. Google säger själva att det här bara kommer påverka ungefär 1% av alla sökresultat och från vad vi kan förstå handlar det snarare om att straffa långsamma siter än att belöna snabba. Om du inte den senaste veckan märkt att du ramlat ner på dina sökord kan du alltså kallt räkna med att du inte berörs av förändringen.

Att snabba upp en tillräckligt snabb site bör alltså inte göra någon skillnad, vi har inte hunnit testa detta än men det är i alla fall en kvalificerad gissning. Om du däremot har en väldigt långsam site så kan du i så fall tjäna väldigt mycket på att snabba upp den.

5 kommentarer

  1. Kul att google belönar sidors hastighet. Speciellt när man driver en site som enligt google är ” snabbare än 85 % av alla webbplatser”. Hoppas bara att det i framtiden blir en större faktor i bedömningen så att fler tråkigt långsamma siter ser till att skärpa sig.

  2. Jag har ändå svårt att tro på det för det finns saker som talar emot det, har som sagt inga mätningar klara så det är bara min gissning.

    Om det dessutom handlar om en procentsats känns det extra konstigt. Jag håller med om att det är otrevligt att landa på en långsam site som Aftonbladet men om det skulle bli en stor faktor så skulle det bli fel. Om en sida rankas utifrån hastighet så kommer relevansen minska. Google hävdar idag att faktorn är så liten att den inte påverkar relevans men när dom säger det så pratar dom förstås strut. Om vi i varje sökresultat skulle prioritera den snabbaste sidan så skulle det ju till slut bara vara en enda site på alla förstapositioner, det här görs men i mindre skala och därmed påverkas resultatet mot mindre relevans men högre hastighet.

    Kommentar av Magnus

  3. Skön läsning. Har precis fixat massa miniatyrbilder för att snabba upp webbutiken. Visserligen för kundernas skull och inte sökmotorernas, men lite pluspoäng hos Google skadar ju inte :)

    Kommentar av

    Lena

  4. Jag har ett långsamt webbhotell. Detta påverkar mig absolut negativt.

    Får se om jag flyttar mina sajter.

    Petter

    Kommentar av

    Petter

  5. Klickar jag på en länk – och det inte händer något inom 3-4 sekunder så blir jag otålig, och kanske går vidare till nästa länk. Så att Google anser att slöa sidor är mindre relevanta låter förnuftigt. Sen tror inte heller jag att man kommer att kunna knipa placeringar med några färre millisekunder. Det är nog i första hand de 10% långsammaste som bör se upp.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner