Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Instant – Sökvolymsförändringar

Volym

Efter att ha suttit och lekt en del med Google Instant inser jag att det kommer ske förändringar inom hur sökvolymerna hamnar. Det kommer förmodligen ganska snabbt ske rätt stora förändringar av sökvolymer på en del ord. Eftersom jag några kunder som kommer påverkas rejält av detta tänkte jag lyfta fram ett exempel.

Vi ska ta söktermen Play Poker. Om du på Google.com skriver inte Play Poker kommer du få en lång rad förslag innan du kommer fram, de är alla irrelevanta för någon som vill spela poker (playlist, play it again, play pacman, play pokemon). Det som händer när du väl tagit dig ifrån Pokemon, alltså när du skriver R:et i Poker så får du fram resultatet för Play Poker Online.

Förra månaden visar Google de här sökvolymerna på termerna (engelska, USA):

  • Play Poker: 5400 sökningar
  • Play Poker Online: 4400 söknignar

Vad händer när de som söker efter Play Poker får upp sökresultatet för Play Poker Online? Man måste faktiskt trycka på enter sedan man slagit in alla bokstäver för att få upp sökresultatet för Play Poker, jag tror att folk kommer sluta göra det när de vänjer sig vid Instant. Det kommer betyda att den större av de båda termerna förlorar all trafik som istället landar på den mindre.

Det ska bli riktigt intressant att jämföra nästa års statistik med 2010, kanske är det så att Play Poker Online får 9800 och Play Poker 0. Det här ger förstås en rejäl fördel till de SEO-bolag som är bättre i hög konkurrens, det blir färre sökord (åtm i just det här lilla testet) som är intressanta.

7 kommentarer

  1. Yes! Det är min slutsats också. Det kommer bli enklare att förutspå vad som kommer få trafik och inte såsom Rubel exempelvis säger – att det kommer bli svårare. Liksom att vi kanske ”blir av med” några av våra bäst konverterande nyckelord och får vänja oss vid att få in lite skittrafik på sajten som kanske egentligen är där av en anledning som vi inte tänkt oss. Då får vi bredda vår konverteringsmatris till att också innehålla andra sätt att ”bli medlem”, ”köpa”, ”ladda ner” mm.

    Jag anar att Google tänkt lite konstigt här. Frågan är hur relevanta sökresultaten kommer bli för den ”late sökaren”. Kommer den få lika intressanta resultat när den inte längre tvingas att skriva ut exakt vad det är den är ute efter? hmm…

    Nytt och skoj!

  2. Det där var ju lite intressant att ”play poker online” kommer före poker online. Som det ser ut i detta fallet är jag inne lite på din linje att den starkare frasen kommer att minska i sökvolym. Annars kommer det ju bli tvärt om i många lägen att den starkare frasen kommer slå ut den mindre.

    Samtidigt som jag i dagsläget är lite ”anti” mot instanst vill man bara veta mer kring denna uppdatering! Trevligt nu när många skriver om det.

  3. Jesper, tycker det är lite konstigt med. Jag tror det kommer bli generellt sett mycket sämre sökresultat eftersom man medan man skriver kommer få upp all möjlig smörja. Det kommer göra sökordsanalysen mer komplicerad genom att de flesta gånger ett sökresultat visas så innebär det faktiskt inget. Å andra sidan blir det lättare för att Google numer tvingar besökaren till vissa sökresultat.

    Olof, jag tror också att klicken kommer koncentreras (åtm de klick som är värda något) medan det också kommer tillkomma brus.

    Kommentar av Magnus

  4. Intressant. Även jag har suttit och testat en del sökfraser under helgen, och märkte bland annat precis den fras du visar som exempel.

    Jag har även testat en del med svenska sökfraser för att se om det finns några liknande potentiella problem där. Nu vet vi ju inte hur detta kommer att förändras när Instant går live i Sverige, men just nu verkar det som att Bredbandsbolaget kommer att jubla över sökningen ”bredband”.

    Skrev lite om det i Klikki bloggen: http://bit.ly/adVoGG

    Kommentar av

    Bernt

  5. Jag funderar lite i banorna att det här även kommer göra det ännu viktigare att ha förstapositionen på de sökord som är intressanta. Jag märker själv de få gånger jag testat funktionen, att jag tenderar att skriva tills jag ser det jag letar efter längs upp.
    Min teori är alltså att det kan vara bättre att ha en förstaplats på en längre söksträng, än en hyfsad placering på en lite kortare, eftersom det är så enkelt att fortsätta sökningen om man inte är helt nöjd med resultatet man ser, och för att det inte är en lika stor ”chansning” att smala av sökningen nu.

    Kommentar av Aaron Axelsson

  6. Spännande test! Jag ser fram emot en uppföljare där det går att se hur folks sökningar verkligen har förändrats.

    Kommentar av

    Lena

  7. Hmm.. Lite klurigt att förstå hur detta kommer påverka söktermer och trafik. Men gissar att det är en bra funktion ur användarperspektiv.

    Kommentar av

    Erik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner