Sökmotorkonsult.se

Google Instant – Sökvolymsförändringar

Volym

Efter att ha suttit och lekt en del med Google Instant inser jag att det kommer ske förändringar inom hur sökvolymerna hamnar. Det kommer förmodligen ganska snabbt ske rätt stora förändringar av sökvolymer på en del ord. Eftersom jag några kunder som kommer påverkas rejält av detta tänkte jag lyfta fram ett exempel.

Vi ska ta söktermen Play Poker. Om du på Google.com skriver inte Play Poker kommer du få en lång rad förslag innan du kommer fram, de är alla irrelevanta för någon som vill spela poker (playlist, play it again, play pacman, play pokemon). Det som händer när du väl tagit dig ifrån Pokemon, alltså när du skriver R:et i Poker så får du fram resultatet för Play Poker Online.

Förra månaden visar Google de här sökvolymerna på termerna (engelska, USA):

  • Play Poker: 5400 sökningar
  • Play Poker Online: 4400 söknignar

Vad händer när de som söker efter Play Poker får upp sökresultatet för Play Poker Online? Man måste faktiskt trycka på enter sedan man slagit in alla bokstäver för att få upp sökresultatet för Play Poker, jag tror att folk kommer sluta göra det när de vänjer sig vid Instant. Det kommer betyda att den större av de båda termerna förlorar all trafik som istället landar på den mindre.

Det ska bli riktigt intressant att jämföra nästa års statistik med 2010, kanske är det så att Play Poker Online får 9800 och Play Poker 0. Det här ger förstås en rejäl fördel till de SEO-bolag som är bättre i hög konkurrens, det blir färre sökord (åtm i just det här lilla testet) som är intressanta.

7 kommentarer

  1. Yes! Det är min slutsats också. Det kommer bli enklare att förutspå vad som kommer få trafik och inte såsom Rubel exempelvis säger – att det kommer bli svårare. Liksom att vi kanske ”blir av med” några av våra bäst konverterande nyckelord och får vänja oss vid att få in lite skittrafik på sajten som kanske egentligen är där av en anledning som vi inte tänkt oss. Då får vi bredda vår konverteringsmatris till att också innehålla andra sätt att ”bli medlem”, ”köpa”, ”ladda ner” mm.

    Jag anar att Google tänkt lite konstigt här. Frågan är hur relevanta sökresultaten kommer bli för den ”late sökaren”. Kommer den få lika intressanta resultat när den inte längre tvingas att skriva ut exakt vad det är den är ute efter? hmm…

    Nytt och skoj!

  2. Det där var ju lite intressant att ”play poker online” kommer före poker online. Som det ser ut i detta fallet är jag inne lite på din linje att den starkare frasen kommer att minska i sökvolym. Annars kommer det ju bli tvärt om i många lägen att den starkare frasen kommer slå ut den mindre.

    Samtidigt som jag i dagsläget är lite ”anti” mot instanst vill man bara veta mer kring denna uppdatering! Trevligt nu när många skriver om det.

    Kommentar av Olof Fredriksson

  3. Jesper, tycker det är lite konstigt med. Jag tror det kommer bli generellt sett mycket sämre sökresultat eftersom man medan man skriver kommer få upp all möjlig smörja. Det kommer göra sökordsanalysen mer komplicerad genom att de flesta gånger ett sökresultat visas så innebär det faktiskt inget. Å andra sidan blir det lättare för att Google numer tvingar besökaren till vissa sökresultat.

    Olof, jag tror också att klicken kommer koncentreras (åtm de klick som är värda något) medan det också kommer tillkomma brus.

    Kommentar av Magnus

  4. Intressant. Även jag har suttit och testat en del sökfraser under helgen, och märkte bland annat precis den fras du visar som exempel.

    Jag har även testat en del med svenska sökfraser för att se om det finns några liknande potentiella problem där. Nu vet vi ju inte hur detta kommer att förändras när Instant går live i Sverige, men just nu verkar det som att Bredbandsbolaget kommer att jubla över sökningen ”bredband”.

    Skrev lite om det i Klikki bloggen: http://bit.ly/adVoGG

    Kommentar av Bernt

  5. Jag funderar lite i banorna att det här även kommer göra det ännu viktigare att ha förstapositionen på de sökord som är intressanta. Jag märker själv de få gånger jag testat funktionen, att jag tenderar att skriva tills jag ser det jag letar efter längs upp.
    Min teori är alltså att det kan vara bättre att ha en förstaplats på en längre söksträng, än en hyfsad placering på en lite kortare, eftersom det är så enkelt att fortsätta sökningen om man inte är helt nöjd med resultatet man ser, och för att det inte är en lika stor ”chansning” att smala av sökningen nu.

    Kommentar av Aaron Axelsson

  6. Spännande test! Jag ser fram emot en uppföljare där det går att se hur folks sökningar verkligen har förändrats.

    Kommentar av Lena

  7. Hmm.. Lite klurigt att förstå hur detta kommer påverka söktermer och trafik. Men gissar att det är en bra funktion ur användarperspektiv.

    Kommentar av Erik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]