Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google-koden

Idag är det dags för ett gammalt hederligt boktips. Självklart har det med sökmotorer att göra. Jag har precis läst boken Google-koden av Andreas Ekström. Enligt uppgift är det den enda boken på svenska om företaget Google. Boken är klart läsvärd och rekommenderas varmt. Men förvänta dig inte att lära dig mer om sökmotoroptimering. Boken handlar strikt om företaget Google.

Det är inte många företag som lyckas skapa verb på olika språk världen över av sitt företags namn. Men så är det med Google. Att söka på internet är på svenska synonymt med att googla oavsett vilken sökmotor man använder. Boken Google-koden av Andreas Ekström handlar om Google historia och hur man lyckats bli så stora, mäktiga och dominerande som de är idag.

Boken är välskriven och det är onekligen en väldigt intressant historia att läsa. Framförallt gillar jag de många små anekdoter, ritualer och fakta om Google och dess företagskultur som tas upp i boken.  Exempelvis de regler som gäller för Googles egna bussar som skjutsar anställda från San Francisco till Googles huvudkontor i Mountain View. Regel 1: Ingen anställd som bor i San Francisco ska ha mer än 800 meter till en busshållplats. Regel 2: Ingen Googlebuss ska göra mer än 3 stopp innan den är framme. Regel 3: Ingen resa till jobbet ska ta mer än 1 timme.

Slutet av boken handlar mycket om Googles devis ”don’t be evil”. I motsats till exempelvis Microsoft har Google lyckats skapa en myt om sig att vara de goda.  Jag tror inte att Google är i hemlighet är onda och jag tycker många av deras produkter och tjänster är helt fantastiskt bra. Men jag håller med författaren och tror inte heller att Google är så mycket mer goda än andra företag.  Precis som alla andra företag drivs Google av att växa och tjäna pengar. Att uppfattas som goda är ”bara” en viktig del av Googles affärsplan vilken man varit väldigt duktig på att genomföra.

Google-koden rekommenderas varmt om du vill läsa och lära dig mer om företaget och fenomenet Google.

6 kommentarer

  1. […] Google-koden Michael Wahlgren tipsar om en svenskskriven bok som handlar om jätteföretaget Google och dess historia. Jag har själv inte lästs boken så troligtvis blir det så att jag köper den eller kollar ifall den finns tillgänglig att på biblioteket. […]

  2. Hejsan Michael,
    Alla företag vill tjäna mycket pengar (inget nytt). Att behandla, sköta och på bästa sätt ta hand om sin personal kallas att investera i sin personal och det är en av de bästa sätten att skapa ett lönsamt företag och den regeln vet Googles. Jag kommer att försöka få fatt i boken nästa gång jag kommer upp till Sverige, verkar mycket intressant.

    Kommentar av

    Lennart

  3. Det är förvånande att så lite böcker har skrivits om Google, särskilt med tanke på att internet är en av de större förändringarna av samhället och av ekonomin. Ska bli intressant att läsa.

    Kommentar av Fredrik

  4. Vissa böcker måste vi som jobbar med seo bara läsa. Så kände variefall jag när jag såg bokomslaget. Håller på med den nu. Har inte ångrat mig hittills.

    Kommentar av Micke

  5. Tack för tipset! Ska bli kul läsning.

    Kommentar av

    Lena

  6. […] en tid skrev jag om den svenska boken Google koden. Nu är det dags för en annan bok på ämnet Google. Jag har precis läst de sista sidorna i boken […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Chrome DevTools som SEO-vertyg

Chrome DevTools = SEO-verktyg

Chrome DevTools är ett inbyggt verktyg i Googles webbläsare Chrome. Lär dig använda det i ditt SEO-arbete och slipp flera tredjepartsverktyg. Här går vi igenom hur du inspekterar vissa element på din webbplats, kollar så det inte ligger en felaktig canonical-länk i HTTP Head och hur du undersöker vad det är som tar sådan tid när du går in på din webbplats. Läs om hur Chrome DevTools blir ditt nya SEO-verktyg!

Facebook optimering

Använder du UTM för Facebook?

I annonsering på sociala medier är det enormt viktigt att kunna mäta vilket värde trafiken genererar. Vilka kampanjer som presterar bättre än andra för att optimera dina annonser mot bästa resultat. Har du stenkoll på vilka av dina kampanjer i Facebook som fungerar bäst? Eller försvinner mycket av din Facebooktrafik som ospecificerat i Google Analytics utan att du vet om det? Läs den här artikeln så hjälper vi dig att reda ut ovanstående.

Adwords SMS-tillägg

AdWords SMS-tillägg är nu live

Nu finns det ett nytt annonstillägg för annonser i AdWords. Med AdWords SMS-tillägg skickas ett SMS direkt till annonsören från annonsen. Läs mer här!

830149-laptop

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa […]

affiliate-pengar

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

När du byggt en affiliatesajt och börjar generera en del trafik är det viktigt att följa utvecklingen men också maximera intäkten. Vi guidar dig i hur du kan följa upp och tjäna pengar på din affiliatesajt.