Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google-koden

Idag är det dags för ett gammalt hederligt boktips. Självklart har det med sökmotorer att göra. Jag har precis läst boken Google-koden av Andreas Ekström. Enligt uppgift är det den enda boken på svenska om företaget Google. Boken är klart läsvärd och rekommenderas varmt. Men förvänta dig inte att lära dig mer om sökmotoroptimering. Boken handlar strikt om företaget Google.

Det är inte många företag som lyckas skapa verb på olika språk världen över av sitt företags namn. Men så är det med Google. Att söka på internet är på svenska synonymt med att googla oavsett vilken sökmotor man använder. Boken Google-koden av Andreas Ekström handlar om Google historia och hur man lyckats bli så stora, mäktiga och dominerande som de är idag.

Boken är välskriven och det är onekligen en väldigt intressant historia att läsa. Framförallt gillar jag de många små anekdoter, ritualer och fakta om Google och dess företagskultur som tas upp i boken.  Exempelvis de regler som gäller för Googles egna bussar som skjutsar anställda från San Francisco till Googles huvudkontor i Mountain View. Regel 1: Ingen anställd som bor i San Francisco ska ha mer än 800 meter till en busshållplats. Regel 2: Ingen Googlebuss ska göra mer än 3 stopp innan den är framme. Regel 3: Ingen resa till jobbet ska ta mer än 1 timme.

Slutet av boken handlar mycket om Googles devis ”don’t be evil”. I motsats till exempelvis Microsoft har Google lyckats skapa en myt om sig att vara de goda.  Jag tror inte att Google är i hemlighet är onda och jag tycker många av deras produkter och tjänster är helt fantastiskt bra. Men jag håller med författaren och tror inte heller att Google är så mycket mer goda än andra företag.  Precis som alla andra företag drivs Google av att växa och tjäna pengar. Att uppfattas som goda är ”bara” en viktig del av Googles affärsplan vilken man varit väldigt duktig på att genomföra.

Google-koden rekommenderas varmt om du vill läsa och lära dig mer om företaget och fenomenet Google.

6 kommentarer

  1. […] Google-koden Michael Wahlgren tipsar om en svenskskriven bok som handlar om jätteföretaget Google och dess historia. Jag har själv inte lästs boken så troligtvis blir det så att jag köper den eller kollar ifall den finns tillgänglig att på biblioteket. […]

  2. Hejsan Michael,
    Alla företag vill tjäna mycket pengar (inget nytt). Att behandla, sköta och på bästa sätt ta hand om sin personal kallas att investera i sin personal och det är en av de bästa sätten att skapa ett lönsamt företag och den regeln vet Googles. Jag kommer att försöka få fatt i boken nästa gång jag kommer upp till Sverige, verkar mycket intressant.

    Kommentar av

    Lennart

  3. Det är förvånande att så lite böcker har skrivits om Google, särskilt med tanke på att internet är en av de större förändringarna av samhället och av ekonomin. Ska bli intressant att läsa.

    Kommentar av

    Fredrik

  4. Vissa böcker måste vi som jobbar med seo bara läsa. Så kände variefall jag när jag såg bokomslaget. Håller på med den nu. Har inte ångrat mig hittills.

    Kommentar av

    Micke

  5. Tack för tipset! Ska bli kul läsning.

    Kommentar av

    Lena

  6. […] en tid skrev jag om den svenska boken Google koden. Nu är det dags för en annan bok på ämnet Google. Jag har precis läst de sista sidorna i boken […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jes Scholtz SearchLove London 2017

Höjdpunkter från SearchLove London

SearchLove i London är precis avslutat. Vi var 350 deltagare som under dagarna två lyssnade på olika föreläsningar inom sök. I denna artikel hittar du våra höjdpunkter från konferensen.

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner