Google lanserar infinite scroll på mobilen

I går meddelade Google att de kommer lansera infinite scroll i de mobila sökresultaten. Sannolikt kommer detta innebära att sidor som tidigare rankat på sidan två får något fler klick.

Google meddelade igår att de lanserar infinite scroll i de mobila sökresultaten (eller continuous scrolling som Google kallar det). Det är egentligen en ganska väntad utveckling då de redan för några år sedan gick över till en ”Se mer”-länk på mobilen istället för de klassiska sida 2, 3, 4…-länkarna som fortfarande visas vid googling på dator. Förändringen är live i USA, men ännu inte i Sverige.

Google infinite scroll

Alla rankar på sida 1

SEO-profilen Marie Haynes skrev skämtsamt på Twitter om nyheten: ”Good news. All your keywords rank on page one now”. Förutom att det var en rolig tweet finns det en intressant aspekt kring detta för oss som jobbar med SEO. För utan tvekan blir det så att resultaten som tidigare låg på sida 2 och därefter kommer mer i blickfånget.

Sannolikt kommer detta i sin tur innebära att placeringar utanför topp 10 får lite fler klick än tidigare. Jag tror inte att effekten kommer vara gigantisk, men det ska bli spännande och se. Google säger själva att just detta är en av anledningarna till förändringen:

For example, for broader, more open-ended questions like “What can I do with pumpkins?” you may want to consider more results and inspiration before deciding how to move forward. Scrolling through a wider range of results may show you tons of options you hadn’t considered…

Påverkas annonserna?

En annan tanke som dyker upp är om annonserna i sökresultatet påverkas av denna förändring. De flesta klick på Google Ads gör ju på annonserna i toppen, och detta ändras inte av denna förändringen.

Men finns det en risk (eller möjlighet beroende på hur man ser på det) att man snabbare scrollar förbi annonser som ligger längre ned i sökresultatet? Kanske, men jag skulle tro att Google i sina tester kommit fram till att det inte blir färre annonsklick (=att det inte blir lägre intäkter för Google).

Inifite scroll är inte alltid bra SEO

Från ett användarperspektiv gillar jag personligen infinite scroll. Men det kan samtidigt vara väldigt dåligt för SEO om en webbsajt implementerar det på fel sätt. Om en e-handlare använder sig av infinite scroll för att lista produkter på en kategorisida finns risken att Google inte hittar alla produktsidor då Googlebot inte scrollar på samma sätt som en människa.

Det finns tekniska lösningar för att göra infinite scroll SEO-vänligt, som John Muellers exempel visar här. Men de flesta sajter som använder infinite scroll anpassar inte lösningen så att den fungerar för Googlebot. Detta är inget Google själva har behövt fundera kring vid lansering av infinite scroll i sökresultaten då Googlebot inte googlar…

Vad tycker du om infinite scroll i de mobila sökresultaten? Kommentera gärna nedan!