Sökmotorkonsult.se

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

GoogleCoin kryptovaluta

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum.

Det hela började med att Google i mars lät meddela att de stoppar annonsering med kryptovalutor från och med juni i år. Det började genast cirkulera rykten om varför och vad de skulle komma med härnäst.

Nu kan vi äntligen meddela varför, bakom beslutet att stoppa annonseringen med kryptovalutor ligger vårens stora Google-nyhet. I sommar släpper Google sin egen kryptovaluta – GCoin. Lanseringen av GCoin väntas ske i månadsskiftet juli-augusti i år. Exakt datum för lanseringen kommer meddelas i slutet av Q2.

Kryptovaluta som framtidssäkrar Google

GCoin är precis som många andra kryptovalutor baserad på BlockChain-teknologi. Den decentraliserade BlockChain-teknologin gör att GCoin har potentialen att vara mer stabil än lokala valutor. GCoin blir därmed ett sätt för Google att framtidssäkra sig mot eventuella finanskriser och framtida lågkonjukturer.

Pineberry blir första certifierade återförsäljare av GCoin

Pineberry blir först i världen som certifierad vendor av GCoin. En GCoin-vendor är en certifierad partner som har tillstånd att köpa och sälja GCoin. Detta gör att vi även kommer kunna acceptera GCoin som betalning för framtida projekt.Michael Wahlgren

Vi är stolta att kunna meddela att vi är först ut i världen med nya GCoin. Pineberrys anslutning till GCoin är en del av vårt arbete att alltid ligga i framkant.” säger Michael Wahlgren, grundare av Pineberry.

Rabatt på AdWords

Den största fördelen initialt med GCoin är att man kommer få 10% rabatt på AdWords om man betalar med GCoin. Det kan därför vara en stor besparing att investera i en portfölj med GCoin för framtida AdWords köp.

Det finns även en möjlighet att Google i framtiden inte accepterar andra valutor än GCoin. Om detta sker väntas priserna på GCoin stiga.

Google upphör aldrig att överraska eller förvåna oss, förra årets största SEO-nyhet var ju självklart att annonsmärkning försvann ur sökresultaten.

Sidan är senast uppdaterad 2019-02-01

4 kommentarer

  1. Förstår Google, men tippar att en reglering inte ligger långt borta nu. Trist att länders regeringar inte klarar av att hänga med där t.e.x. Sverige’s riksbank på eget bevåg tillsatt en två års utredning (för att själva försöka förstå).

    Att privata företag (Bankerna) idag äger både Sveriges elektroniska identifiering och föråldrade elektroniska betalsystem är tragiskt, men man får vad man röstar på.

    Med vänlig hälsning,
    Christian Paulsen

    Stiftelsen iGov.Direct®

    Kommentar av Christian Paulsen

  2. Suck, bra jobbat.. bjuder på det.. ;) Bäst att ta en kopp kaffe och titta i kalendern innan man skriver något efter man vaknat. Google hade troligtvis kunna tjäna enorma pengar på en kryptovaluta om dom velat.

    Kommentar av Christian Paulsen

  3. Blev det något av detta eller lades projektet ner? / Erik

    Kommentar av Erik

  4. Erik,

    Sist jag hörde skulle det lanseras 1:e april i år.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?