Sökmotorkonsult.se

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google logga på EU-flagga

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Google har alltid länkat till olika nischade sök- och katalogtjänster i sökresultatet men denna förändring lyfter fram dessa sajter betydligt mer.

Förändringen sker på sökningar där intentionen är att hitta något lokalt. Om du googlar exempelvis ”restaurang örebro” eller ”begravningsbyrå gävle” får du upp en ruta i det organiska sökresultatet där du kan klicka dig vidare till alternativa söktjänster som svarar på samma typ av sökfråga.

Sökning: ”begravningsbyrå gävle”

Begravningsbyrå Gävle-SERP

Sökning: ”restaurang örebro”

Restaurang Örebro-SERP

Det är intressant att Google visar upp denna ruta på så pass konkurrensutsatta sökord som exempelvis ”begravningsbyrå” där CPC-priserna är väldigt höga och de gärna vill att användaren ska klicka på de dyra annonserna. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och huruvida Google fortsätter med detta även under ett längre tidsperspektiv.

För de konkurrerande sök-och katalogtjänsterna är det givetvis en skänk från ovan att få en så prominent placering på Google på relevanta sökord. En intressant frågeställning i sammanhanget är dock vilket behov en användare känner av att gå till vidare till någon av de andra söktjänsterna efter att ha gjort en sökning på Google.

Säkerligen beror det på vilken sökfråga som avses men rimligtvis borde den främsta anledningen till att användaren söker på Google i första läget vara att denne anser att Google bidrar med de bästa resultaten.

Vad är dina tankar om denna förändring? Kommentera gärna. 

2 kommentarer

  1. Denna nya ”bjussighet” fr Googles sida ska förstås ses utifrån nivån på de enorma EU-böter de skulle drabbas av ifall dom INTE börjar synliggöra alternativa söktjänster i SERP:en. En rättfärdig och rimlig förändring.

    Kommentar av Lars

  2. Hej Lars,
    Så är det ju. Dock lär inte EU nöja sig med bara det här. Vi har nog inte sett det sista i denna historia ännu.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?

Guldläge på nätet 2021

Guldläge på nätet i ny upplaga

Guldläge på nätet släpps i dag i en fjärde uppdaterad upplaga efter hela 7 000 sålda exemplar. Det är kul att vår SEO-bok fortsätter läsas och uppskattas. Även om det mesta inom SEO inte ändrat sig så mycket är där givitvis en del nyheter och förändringar i nya upplagan.