Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google logga på EU-flagga

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Google har alltid länkat till olika nischade sök- och katalogtjänster i sökresultatet men denna förändring lyfter fram dessa sajter betydligt mer.

Förändringen sker på sökningar där intentionen är att hitta något lokalt. Om du googlar exempelvis ”restaurang örebro” eller ”begravningsbyrå gävle” får du upp en ruta i det organiska sökresultatet där du kan klicka dig vidare till alternativa söktjänster som svarar på samma typ av sökfråga.

Sökning: ”begravningsbyrå gävle”

Begravningsbyrå Gävle-SERP

Sökning: ”restaurang örebro”

Restaurang Örebro-SERP

Det är intressant att Google visar upp denna ruta på så pass konkurrensutsatta sökord som exempelvis ”begravningsbyrå” där CPC-priserna är väldigt höga och de gärna vill att användaren ska klicka på de dyra annonserna. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och huruvida Google fortsätter med detta även under ett längre tidsperspektiv.

För de konkurrerande sök-och katalogtjänsterna är det givetvis en skänk från ovan att få en så prominent placering på Google på relevanta sökord. En intressant frågeställning i sammanhanget är dock vilket behov en användare känner av att gå till vidare till någon av de andra söktjänsterna efter att ha gjort en sökning på Google.

Säkerligen beror det på vilken sökfråga som avses men rimligtvis borde den främsta anledningen till att användaren söker på Google i första läget vara att denne anser att Google bidrar med de bästa resultaten.

Vad är dina tankar om denna förändring? Kommentera gärna. 

2 kommentarer

  1. Denna nya ”bjussighet” fr Googles sida ska förstås ses utifrån nivån på de enorma EU-böter de skulle drabbas av ifall dom INTE börjar synliggöra alternativa söktjänster i SERP:en. En rättfärdig och rimlig förändring.

    Kommentar av Lars

  2. Hej Lars,
    Så är det ju. Dock lär inte EU nöja sig med bara det här. Vi har nog inte sett det sista i denna historia ännu.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.