Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google logga på EU-flagga

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Google har alltid länkat till olika nischade sök- och katalogtjänster i sökresultatet men denna förändring lyfter fram dessa sajter betydligt mer.

Förändringen sker på sökningar där intentionen är att hitta något lokalt. Om du googlar exempelvis ”restaurang örebro” eller ”begravningsbyrå gävle” får du upp en ruta i det organiska sökresultatet där du kan klicka dig vidare till alternativa söktjänster som svarar på samma typ av sökfråga.

Sökning: ”begravningsbyrå gävle”

Begravningsbyrå Gävle-SERP

Sökning: ”restaurang örebro”

Restaurang Örebro-SERP

Det är intressant att Google visar upp denna ruta på så pass konkurrensutsatta sökord som exempelvis ”begravningsbyrå” där CPC-priserna är väldigt höga och de gärna vill att användaren ska klicka på de dyra annonserna. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och huruvida Google fortsätter med detta även under ett längre tidsperspektiv.

För de konkurrerande sök-och katalogtjänsterna är det givetvis en skänk från ovan att få en så prominent placering på Google på relevanta sökord. En intressant frågeställning i sammanhanget är dock vilket behov en användare känner av att gå till vidare till någon av de andra söktjänsterna efter att ha gjort en sökning på Google.

Säkerligen beror det på vilken sökfråga som avses men rimligtvis borde den främsta anledningen till att användaren söker på Google i första läget vara att denne anser att Google bidrar med de bästa resultaten.

Vad är dina tankar om denna förändring? Kommentera gärna. 

2 kommentarer

  1. Denna nya ”bjussighet” fr Googles sida ska förstås ses utifrån nivån på de enorma EU-böter de skulle drabbas av ifall dom INTE börjar synliggöra alternativa söktjänster i SERP:en. En rättfärdig och rimlig förändring.

    Kommentar av Lars

  2. Hej Lars,
    Så är det ju. Dock lär inte EU nöja sig med bara det här. Vi har nog inte sett det sista i denna historia ännu.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner