Sökmotorkonsult.se

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google logga på EU-flagga

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Google har alltid länkat till olika nischade sök- och katalogtjänster i sökresultatet men denna förändring lyfter fram dessa sajter betydligt mer.

Förändringen sker på sökningar där intentionen är att hitta något lokalt. Om du googlar exempelvis ”restaurang örebro” eller ”begravningsbyrå gävle” får du upp en ruta i det organiska sökresultatet där du kan klicka dig vidare till alternativa söktjänster som svarar på samma typ av sökfråga.

Sökning: ”begravningsbyrå gävle”

Begravningsbyrå Gävle-SERP

Sökning: ”restaurang örebro”

Restaurang Örebro-SERP

Det är intressant att Google visar upp denna ruta på så pass konkurrensutsatta sökord som exempelvis ”begravningsbyrå” där CPC-priserna är väldigt höga och de gärna vill att användaren ska klicka på de dyra annonserna. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och huruvida Google fortsätter med detta även under ett längre tidsperspektiv.

För de konkurrerande sök-och katalogtjänsterna är det givetvis en skänk från ovan att få en så prominent placering på Google på relevanta sökord. En intressant frågeställning i sammanhanget är dock vilket behov en användare känner av att gå till vidare till någon av de andra söktjänsterna efter att ha gjort en sökning på Google.

Säkerligen beror det på vilken sökfråga som avses men rimligtvis borde den främsta anledningen till att användaren söker på Google i första läget vara att denne anser att Google bidrar med de bästa resultaten.

Vad är dina tankar om denna förändring? Kommentera gärna. 

Sidan är senast uppdaterad 2020-02-25

2 kommentarer

  1. Denna nya ”bjussighet” fr Googles sida ska förstås ses utifrån nivån på de enorma EU-böter de skulle drabbas av ifall dom INTE börjar synliggöra alternativa söktjänster i SERP:en. En rättfärdig och rimlig förändring.

    Kommentar av Lars

  2. Hej Lars,
    Så är det ju. Dock lär inte EU nöja sig med bara det här. Vi har nog inte sett det sista i denna historia ännu.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.