Sökmotorkonsult.se

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google logga på EU-flagga

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Google har alltid länkat till olika nischade sök- och katalogtjänster i sökresultatet men denna förändring lyfter fram dessa sajter betydligt mer.

Förändringen sker på sökningar där intentionen är att hitta något lokalt. Om du googlar exempelvis ”restaurang örebro” eller ”begravningsbyrå gävle” får du upp en ruta i det organiska sökresultatet där du kan klicka dig vidare till alternativa söktjänster som svarar på samma typ av sökfråga.

Sökning: ”begravningsbyrå gävle”

Begravningsbyrå Gävle-SERP

Sökning: ”restaurang örebro”

Restaurang Örebro-SERP

Det är intressant att Google visar upp denna ruta på så pass konkurrensutsatta sökord som exempelvis ”begravningsbyrå” där CPC-priserna är väldigt höga och de gärna vill att användaren ska klicka på de dyra annonserna. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och huruvida Google fortsätter med detta även under ett längre tidsperspektiv.

För de konkurrerande sök-och katalogtjänsterna är det givetvis en skänk från ovan att få en så prominent placering på Google på relevanta sökord. En intressant frågeställning i sammanhanget är dock vilket behov en användare känner av att gå till vidare till någon av de andra söktjänsterna efter att ha gjort en sökning på Google.

Säkerligen beror det på vilken sökfråga som avses men rimligtvis borde den främsta anledningen till att användaren söker på Google i första läget vara att denne anser att Google bidrar med de bästa resultaten.

Vad är dina tankar om denna förändring? Kommentera gärna. 

Sidan är senast uppdaterad 2020-02-25

2 kommentarer

  1. Denna nya ”bjussighet” fr Googles sida ska förstås ses utifrån nivån på de enorma EU-böter de skulle drabbas av ifall dom INTE börjar synliggöra alternativa söktjänster i SERP:en. En rättfärdig och rimlig förändring.

    Kommentar av Lars

  2. Hej Lars,
    Så är det ju. Dock lär inte EU nöja sig med bara det här. Vi har nog inte sett det sista i denna historia ännu.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Playahead – den digitala ungdomsgården?

Playahead grundades var ett online community för ungdomar. Den växte snabbt i popularitet under 00-talet men försvann lika snabbt. Vad hände egentligen?

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA.