Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skaffa Google My Business

Google my Business är en tjänst som gör att det blir lättare för kunder att hitta uppgifter om ditt företag genom Google Sök, Maps och Google+. I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa det!

Google premierar kartresultat i allt större utsträckning vilket innebär att företag som registrerat sig för Google My Business syns över det organiska sökresultatet. Har ni inte gjort det redan så kan ni gå måste av potentiella kunder.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-29 kl. 10.09.38

Steg 1. Börja med att gå in på https://www.google.com/business/. Här klickar du på den blå knappen ”Kom igång med Google”.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.12.08

Steg 2. Därefter skickas du vidare till kartresultatet där du får ange ditt företagsnamn. I det här exemplet har vi valt att lägga till Google My Business för företag Footmall, en webbplats som jämför priser på skor.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.12.27

Steg 3. Efter du sökt upp ditt företagsnamn dyker följande verifieringsruta upp. Kryssa i att du har behörighet och klicka på ”fortsätt”.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.23.28

Steg 4. Därefter får du fylla i lite mer kontaktuppgifter till till företag.

När du ska välja kategori på din verksamhet har google ett begränsat antal valbara alternativ. Om du inte hittar någon kategori som passar ditt företag får du helt enkelt ta det som bäst överensstämmer med er verksamhet. Ett tips här är att titta på vad konkurrenterna valt att kategorisera deras verksamhet som.
Beträffande öppettider så är detta en e-handel vilket gör att de inte har några faktiska öppettider på samma sätt som en vanlig butik. Egentligen bör man inte fylla i något kring öppettid här men om man inte gör det så kan Google skriva ut att företaget är permanent stängt. Vilket inte ser speciellt bra ut. Därför väljer vi här att fylla i att företaget är öppet dygnet runt.

Avslutningsvis rekommenderar jag att ni lägger lite tid på att fylla i en presentation av er verksamhet för att ytterligare tydliggöra vad ni sysslar med.
Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.23.54

Steg 5. I nästa steg lägger du till företagslogotyp och bilder på verksamheten. Därefter ska du verifiera ditt företag.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.30.21

Steg 6. Nu skickas ett brev till ert företag med en kod som ni ska ange för att bekräfta att det är ert företag. Det tar 1-2 veckor innan brevet kommer fram. Först därefter kommer ni kunna synas i kartan i sökresultatet.

 

3 kommentarer

  1. Hej

    Jag hittar inte ens min verksamhet =/ Hur börjar för att lägga till detta?
    Mvh
    Alex

    Kommentar av Alexander Kraskovsky

  2. Alexander

    Börja enligt steg 1 ovan. Lycka till!

  3. Tack! Jag fick lägga till nytt företag så nu är jag igång.
    Mvh
    Alex

    Kommentar av Alexander Kraskovsky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner