Sökmotorkonsult.se

Skaffa Google My Business

Google my Business är en tjänst som gör att det blir lättare för kunder att hitta uppgifter om ditt företag genom Google Sök, Maps och Google+. I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa det!

Google premierar kartresultat i allt större utsträckning vilket innebär att företag som registrerat sig för Google My Business syns över det organiska sökresultatet. Har ni inte gjort det redan så kan ni gå måste av potentiella kunder.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-29 kl. 10.09.38

Steg 1. Börja med att gå in på https://www.google.com/business/. Här klickar du på den blå knappen ”Kom igång med Google”.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.12.08

Steg 2. Därefter skickas du vidare till kartresultatet där du får ange ditt företagsnamn. I det här exemplet har vi valt att lägga till Google My Business för företag Footmall, en webbplats som jämför priser på skor.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.12.27

Steg 3. Efter du sökt upp ditt företagsnamn dyker följande verifieringsruta upp. Kryssa i att du har behörighet och klicka på ”fortsätt”.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.23.28

Steg 4. Därefter får du fylla i lite mer kontaktuppgifter till till företag.

När du ska välja kategori på din verksamhet har google ett begränsat antal valbara alternativ. Om du inte hittar någon kategori som passar ditt företag får du helt enkelt ta det som bäst överensstämmer med er verksamhet. Ett tips här är att titta på vad konkurrenterna valt att kategorisera deras verksamhet som.
Beträffande öppettider så är detta en e-handel vilket gör att de inte har några faktiska öppettider på samma sätt som en vanlig butik. Egentligen bör man inte fylla i något kring öppettid här men om man inte gör det så kan Google skriva ut att företaget är permanent stängt. Vilket inte ser speciellt bra ut. Därför väljer vi här att fylla i att företaget är öppet dygnet runt.

Avslutningsvis rekommenderar jag att ni lägger lite tid på att fylla i en presentation av er verksamhet för att ytterligare tydliggöra vad ni sysslar med.
Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.23.54

Steg 5. I nästa steg lägger du till företagslogotyp och bilder på verksamheten. Därefter ska du verifiera ditt företag.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.30.21

Steg 6. Nu skickas ett brev till ert företag med en kod som ni ska ange för att bekräfta att det är ert företag. Det tar 1-2 veckor innan brevet kommer fram. Först därefter kommer ni kunna synas i kartan i sökresultatet.

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-11-24

3 kommentarer

  1. Hej

    Jag hittar inte ens min verksamhet =/ Hur börjar för att lägga till detta?
    Mvh
    Alex

    Kommentar av Alexander Kraskovsky

  2. Alexander

    Börja enligt steg 1 ovan. Lycka till!

  3. Tack! Jag fick lägga till nytt företag så nu är jag igång.
    Mvh
    Alex

    Kommentar av Alexander Kraskovsky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?