Skaffa Google My Business

Google my Business är en tjänst som gör att det blir lättare för kunder att hitta uppgifter om ditt företag genom Google Sök, Maps och Google+. I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa det!

Google premierar kartresultat i allt större utsträckning vilket innebär att företag som registrerat sig för Google My Business syns över det organiska sökresultatet. Har ni inte gjort det redan så kan ni gå måste av potentiella kunder.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-29 kl. 10.09.38

Steg 1. Börja med att gå in på https://www.google.com/business/. Här klickar du på den blå knappen ”Kom igång med Google”.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.12.08

Steg 2. Därefter skickas du vidare till kartresultatet där du får ange ditt företagsnamn. I det här exemplet har vi valt att lägga till Google My Business för företag Footmall, en webbplats som jämför priser på skor.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.12.27

Steg 3. Efter du sökt upp ditt företagsnamn dyker följande verifieringsruta upp. Kryssa i att du har behörighet och klicka på ”fortsätt”.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.23.28

Steg 4. Därefter får du fylla i lite mer kontaktuppgifter till till företag.

När du ska välja kategori på din verksamhet har google ett begränsat antal valbara alternativ. Om du inte hittar någon kategori som passar ditt företag får du helt enkelt ta det som bäst överensstämmer med er verksamhet. Ett tips här är att titta på vad konkurrenterna valt att kategorisera deras verksamhet som.
Beträffande öppettider så är detta en e-handel vilket gör att de inte har några faktiska öppettider på samma sätt som en vanlig butik. Egentligen bör man inte fylla i något kring öppettid här men om man inte gör det så kan Google skriva ut att företaget är permanent stängt. Vilket inte ser speciellt bra ut. Därför väljer vi här att fylla i att företaget är öppet dygnet runt.

Avslutningsvis rekommenderar jag att ni lägger lite tid på att fylla i en presentation av er verksamhet för att ytterligare tydliggöra vad ni sysslar med.
Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.23.54

Steg 5. I nästa steg lägger du till företagslogotyp och bilder på verksamheten. Därefter ska du verifiera ditt företag.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.30.21

Steg 6. Nu skickas ett brev till ert företag med en kod som ni ska ange för att bekräfta att det är ert företag. Det tar 1-2 veckor innan brevet kommer fram. Först därefter kommer ni kunna synas i kartan i sökresultatet.

 

3 kommentarer

  1. Hej

    Jag hittar inte ens min verksamhet =/ Hur börjar för att lägga till detta?
    Mvh
    Alex

    Kommentar av Alexander Kraskovsky

  2. Alexander

    Börja enligt steg 1 ovan. Lycka till!

  3. Tack! Jag fick lägga till nytt företag så nu är jag igång.
    Mvh
    Alex

    Kommentar av Alexander Kraskovsky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.