Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skaffa Google My Business

Google my Business är en tjänst som gör att det blir lättare för kunder att hitta uppgifter om ditt företag genom Google Sök, Maps och Google+. I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa det!

Google premierar kartresultat i allt större utsträckning vilket innebär att företag som registrerat sig för Google My Business syns över det organiska sökresultatet. Har ni inte gjort det redan så kan ni gå måste av potentiella kunder.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-29 kl. 10.09.38

Steg 1. Börja med att gå in på https://www.google.com/business/. Här klickar du på den blå knappen ”Kom igång med Google”.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.12.08

Steg 2. Därefter skickas du vidare till kartresultatet där du får ange ditt företagsnamn. I det här exemplet har vi valt att lägga till Google My Business för företag Footmall, en webbplats som jämför priser på skor.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.12.27

Steg 3. Efter du sökt upp ditt företagsnamn dyker följande verifieringsruta upp. Kryssa i att du har behörighet och klicka på ”fortsätt”.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.23.28

Steg 4. Därefter får du fylla i lite mer kontaktuppgifter till till företag.

När du ska välja kategori på din verksamhet har google ett begränsat antal valbara alternativ. Om du inte hittar någon kategori som passar ditt företag får du helt enkelt ta det som bäst överensstämmer med er verksamhet. Ett tips här är att titta på vad konkurrenterna valt att kategorisera deras verksamhet som.
Beträffande öppettider så är detta en e-handel vilket gör att de inte har några faktiska öppettider på samma sätt som en vanlig butik. Egentligen bör man inte fylla i något kring öppettid här men om man inte gör det så kan Google skriva ut att företaget är permanent stängt. Vilket inte ser speciellt bra ut. Därför väljer vi här att fylla i att företaget är öppet dygnet runt.

Avslutningsvis rekommenderar jag att ni lägger lite tid på att fylla i en presentation av er verksamhet för att ytterligare tydliggöra vad ni sysslar med.
Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.23.54

Steg 5. I nästa steg lägger du till företagslogotyp och bilder på verksamheten. Därefter ska du verifiera ditt företag.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-03-16 kl. 09.30.21

Steg 6. Nu skickas ett brev till ert företag med en kod som ni ska ange för att bekräfta att det är ert företag. Det tar 1-2 veckor innan brevet kommer fram. Först därefter kommer ni kunna synas i kartan i sökresultatet.

 

3 kommentarer

  1. Hej

    Jag hittar inte ens min verksamhet =/ Hur börjar för att lägga till detta?
    Mvh
    Alex

    Kommentar av

    Alexander Kraskovsky

  2. Alexander

    Börja enligt steg 1 ovan. Lycka till!

  3. Tack! Jag fick lägga till nytt företag så nu är jag igång.
    Mvh
    Alex

    Kommentar av

    Alexander Kraskovsky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner