Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google och Filter

Cigarettfilter

En av anledningarna till att Google är så mycket bättre än konkurrenterna när det gäller sökresultat är deras känsliga filter. Det är lätt hänt att en sida eller site hamnar i något av Googles många filter – vare sig du ägnar dig åt sökmotoroptimering eller inte. Vi ramlar ofta över siter som hamnat i filter och vill ha hjälp att komma ur dem. Jag har själv ganska lång erfarenhet av att experimentera med Googles olika filtreringrar och straff, jag tycker nästan man måste testa sånt för att kunna kalla sig sökmotoroptimerare. Eftersom det är så många som har problem med filter tänkte jag dela med mig av lite erfarenheter om hur man känner igen att det är filter och hur man hanterar dom.

Att hantera filter är bland det mest komplexa man kan göra som sökmotoroptimerare när man jobbar med en site. Det finns en del saker som är lite krångligare men då handlar det mest om skala. För att bli en hejare på sökmotoroptimering är det tyvärr något som du måste bemästra eller åtminstone kunna hantera. Det finns som sagt en lång rad filter och det kan vara svårt att känna igen, förstå och hantera dessa. Som tur är kan man många gånger lösa flera olika filter med liknande metoder. Vi ska börja med att titta på några indikationer på att att en site eller sida faktiskt hamnat i filter eller blivit bestraffad. Inget av dem är entydigt, det kan vara så att siten helt naturligt visar upp dessa tecken utan att vara filtrerad så det är lite luddigt.

Har min site blivit filtrerad?

Med en site som tidigare haft trafik och positioner är det förstås mycket lättare att märka om man fastnat i något filter. Ett rejält tapp i positioner eller trafik kan då vara en bra indikator. Det behöver som sagt inte bero på filter, det kan bero på andra saker också men du vet åtminstone att du behöver oroa dig. Om du har en ny site som helt enkelt aldrig verkar få positioner eller trafik så kan det bero på mycket annat men det kan vara en indikation. Du kan börja med att göra en site-sökning i Google och se om du har indexerade sidor åtm, om du inte har det, siten inte är alldeles färsk och du har inlänkar som Google hittat kan du utgå ifrån att det är ett straff eller filter. Om du har indexerade sidor kan det mycket väl ändå vara så att du har fastnat.

Som nästa steg brukar jag testa en varumärkessökning, hur bra placerar din site sig när du söker efter ditt exakta namn (domän och/eller företagsnamn).  Om du inte ligger etta, eller i de fall det finns andra stora aktörer som går på samma ord, om du inte placerar dig bra är det ett tydligt tecken. Man kan förvänta sig att en site med hyfsad SEO toppar sin varumärkessökning.

Ett annat tydligt tecken är att hålla koll på huvudsökordet jämfört med dess tail-sökord. Viktigt att ta med i beräkningen här är att huvudsökordet med ganska stor säkerhet har mycket högre konkurrens. Om du är ute efter att placera dig på Huggormar Stockholm, jämför med Huggormar i Stockholm och Köp Huggormar i Stockholm. Är det så att du placerar dig bra på tail-orden och inte alls bra på huvudsökordet så är det en indikation på att du fastnat i ett filter.

Ett ytterligare sätt är att hålla koll på om man fastnar på vissa specifika positioner. Om du aldrig kommer ifrån toppositionerna på sidor längre bak i sökresultatet, 11, 21, 31 etc eller om du ligger permanentad längst bak i sökresultatet pos 950 eller sämre. Det här är en stark indikation på att du fastnat i ett filter. Ju längre bak desto elakare filter. Om du på huvudsökordet inte syns alls i sökresultatet så är det också en indikation.

Tänk på att när det gäller alla de här indikatorerna så kan det ju mycket väl vara så att de kan dyka upp i alla fall. Position 11 kan man ju naturligtvis ha om man inte ses som riktigt lika relevant som sidan på position 10 men bättre än den på position 12. Tänk också på att inte reagera för snabbt, saker och ting kan vara tillfälligheter och att börja göra drastiska förändringar efter en dag är i mina ögon bara dumt, vänta ett klart längre tag innan du reagerar.

Ta sig ur filter

När du kommit fram till att du faktiskt hamnat i ett filter kommer nästa steg, att faktiskt ta sig ur. Egentligen så har varje enskilt filter en specifik lösning men min erfarenhet är att det inte är rimligt att lösa problemet på det sättet. I nästan alla lägen så spelar det egentligen inte så stor roll vilket filter det är, man kan ändå lösa det med de vanliga metoderna.

Innehåll

Mer och bättre innehåll är alltid bra. Kanske har din site inte så mycket eget innehåll, det kanske är olika sorteringar i massor eller så använder du dig av färdiga produktbeskrivningar från leverantörer och liknande. Skriv gott om bra innehåll. I nästan alla fall skulle jag vilja påstå att det här är steg ett för innehållet är ofta avgörande för om du fastnar i filter eller inte. Det behöver inte bero på innehållet däremot, det kan bero på inlänkarna också.

Länkar

Egentligen behöver du här se över alla ingående länkar och ta bort de som är dåliga. Det kan vara ett hästjobb och i vissa fall finns det en annan metod som är enklare. Du kommer egentligen inte lösa problemet som gjorde att du hamnade i filtret men du kommer ta dig ur det, det är inte riktigt samma sak. Det du kan göra är att bygga länkar till siten som för med sig stort förtroende. Länkar från riktigt bra och väl betrodda siter i ditt segment kommer höja Googles förtroende för din site och därmed låta dig komma undan med mer. Du tar dig ur filtret utan att egentligen lösa problemet. Se också till att länkarna inte har ditt huvudsökord som ankartext utan bygg mer förtroende. Det kan vara värt att öka mängden djuplänkar om det här är något som saknas.

Omprövning

Att begära reinclusion fungerar ibland men det finns ett någorlunda stort men här. Reinclusion requests kräver en hel del av dig, de kräver att du ordnat allt det de ansett varit fel och det kan innebära en massa jobb, dels för att du inte vet vad det är Google ogillat, dels för att du måste ta tag i allt. Dessutom är det si och så med omprövning, det är lite som att be till någon av de gamla romerska gudarna, man vet inte om de hör det eller om de ens bryr sig.

Ny domän och 301

Många gånger kan det visa sig vara ett omöjligt jobb att rädda domänen. Då finns alternativet att gå till en ny domän och använda 301 redirect. I vissa fall följer straffet eller filtret med i en 301:a men i de flesta fall gör det inte det. Genom att vidarebefodra den penaliserade domänen till en helt ny kan du få med dig huvudparten av fördelarna och inget av filter i många lägen. Det här är nästan alltid den enklaste lösningen men den kostar dig en del, särskilt om du byggt upp ett varumärke. Som tur är går det ju ofta att använda samma namn men med en annan toppdomän. Huggormar.se kanske kan bytas mot Huggormar.com eller Huggormar.nu.

25 kommentarer

  1. Om vi nu antar att huggormar.se hamnat i ett filter och man inte vågar riskera att det sprider sig över till sin nya som är .nu, kan man inte då bara köra en taskig javascript redirect? Då finns det väl ingen risk att straffet förs över men alla besökarna kommer fortfarande hamna på den nya sidan?
    Sen en annan fundering jag fick är att om ett filter samtidigt sänker en sidas trust? Det känns ju ganska självklart att Googles trust mot den sidan rasar totalt.
    Måste bara få ta webspel.nu som ett exempel (Jag har inget med den sidan att göra). Det var nog ett eller snart två år sedan jag hittade till den sidan för första gången. Något som jag då tyckte var väldigt konstigt var att man inte kunde hitta den i Google, inte ens om man sökte på ”webspel.nu”. Samtidigt som detta hade den pagerank 5 om jag inte minns fel. Kan det varit så att den inte blev fråntagen sin pagerank samtidigt som den hamnade i filtret eller skedde bara exporteringen senare?
    I dagsläget har den 0 i pr fast nu kan man faktiskt hitta den när man söker på domännamnet. Kan det vara så att den förtjänat sitt straff och fått en ny chans? Eller det kanske är jag som blandar ihop trustrank och pagerank för mycket, har alltid trott att de som gått som gått hand i hand med varandra.

    Ledsen om jag går helt offtopic men det är inte lätt att börja tänka vidare på sådana här problem. Riktigt intressant ämne jag garanterat måste lära mig mer av.

    //Olof

  2. Ett ganska avgörande problem med javascript redirect i detta fall är att google inte följer dessa. Använder du samtidigt samma innehåll på nya domänen så kommer google se det som duplicate content, då kan den nya domänen också komma att bli straffad.

    För användaren spelar det egentligen ingen roll OM sidan ändå inte kan hittas överhuvudtaget, för den ursprungliga domänen är ju straffad och ligger någonstans långt ner i sökresultatet.

    Slutresultatet blir då två straffade domäner som ingen hittar till via google. Nej, då är det nog värt chansningen att 301:a till en ny domän.

    Kommentar av Carl

  3. En fråga vi ställer oss i detta läge är om Google kan ”straffa” en för att man diskuterat med en anställd på Google Adwords gällande vår annonsering. Skälet till detta är att man ändrade godkännandestatusen på våra annonser vid en ändring.

    I vårt fall så gjorde vi en annons för sexiga underkläder som blev godkännandestatus ”Olämplig för barn”, vilket vi kan förstå då vi säljer de produkterna som vi gör, men när vi senare gjorde en ändring av annonsen, med samma länktext, ändrades annonsstatusen till ”Vuxet” vilket då betyder att vi inte visas på sökordet sexiga underkläder. Med tanke på att vi annonserar om sexiga underkläder så ligger ju vitsen i att vi även vill synas på det sökordet.

    Denna diskussion hade vi fram och tillbaka med den anställde eftersom vi ville ha en godtagbar förklaring till vår nya annonsstatus och absolut hur man kunde särbehandla oss då våra konkurrenter/kollegor. De säljer likvärdiga produkter och har annonsstatus ”Olämplig för barn” och som visas vid en sökning men inte vår annons.

    Svaret vi fick varje gång var att annonsstatusen gavs utefter de produkter som vi säljer men hon kunde inte förklara hur våra konkurrenter/kollegor kunde få en annan annonsstatus.

    Så som sagt va. Frågan är – har Google en möjlighet att manuellt lägga ett företag i filtret?

    Kommentar av Christian

  4. Olof, jag tycker nog det är värt att göra 301 i alla fall. Du får ju med JS inte heller med dig några fördelar så risken är nästan alltid värd att ta. Googles straff och filter har endast mycket sällan någon tidsbegränsning så det låter otroligt att webspel skulle ha avtjänat ett straff.

    Christian, Google kan göra manuella justeringar. Jag känner till exempel där pokerbolag annonserat i adwords trots att man enligt reglerna inte får och då fått straff även i det organiska resultatet. Det låter ganska orimligt men om det skulle hänt för dig gissar jag att siten flaggats på något vis och att algoritmen fångat upp det. Jag har inte sett några exempel på när det hänt annat än det nämnda pokerexemplet och det är ju en ganska speciell situation. Kanske någon annan läsare har mer input?

    Kommentar av Magnus

  5. Hej.
    Du nämner att ett alternativ skulle kunna vara att ta bort dåliga länkar mot sajten. Är det så att man kan bli straffad av att man har dåliga länkar mot sin sida? Jag har försökt att hitta svaret på den frågan men där vekar de som jobbar med sökoptimering vara oense.

    Om svaret är ja, kan ett företag lägga på en sådär 1000 elaka länkar till sin konkurrent och straffa ut konkurrenten från topp tio placeringarna?

    Kommentar av Daniel

  6. @Carl

    Förlåt mig men jag tänkte aldrig på att det då skulle bli duplicate content. Du har givetvis rätt. Det är väl isåfall om man ändrar om hela sitt upplägg och text på den nya sidan och då börjar om helt. Fast det var det inte tal om i det här fallet.

    Anledningen till att jag tog upp javascript redirect var för att jag vet att den är taskig och inte Google gillar den. Det är väl bara bra för de som fortfarande har den gamla adressen sparad i webbläsaren eller på sina bokmärken. Men som sagt, tänkte inte på duplicate content effekterna som uppstår.

  7. […] Sökmotorkonsult skriver om Google och Filter […]

    Pingback av

    PRODUKTION203 – veckan som gick - PRODUKTION203

  8. Mycket bra att uppmärksamma förekomsten av filter. Konsekvenserna blir enorma när en webb dyker eller rent av försvinner. Det är många gånger mycket som står på spel, speciellt när en stor del av trafiken är via organiska träfflistan. Jag råkade själv ut för att en sida jag jobbar med i ett uppstartsskede helt åkte ut från Google samma dag som detta inlägget skrevs:-) Även om jag hade ganska klart för mig vad som var orsaken. Google boot krockade med att webbhotellet visade dns-fel för kundens konto. Idag är sidan tillbaka och placeringarna har återkommit till samma som vid tillfället sidan åkte ur. Även om situationen och orsaken var ganska uppenbar så innebar det ändå en stress att bli påmind om att Google agerar likt en diktaturregim:-)

    Kommentar av

    Håkan Persson

  9. Hur vanligt är det att enskilda undersidor drabbas av filter?

    En av mina undersidor toppade låg länge top3 i SERPen och under någon eller ett par månaders tid även på förstaplatsen för att hux flux ramla ner 30 placeringar. Detta var i höst/vintras någon gång och jag hittade ingen förklaring. Inget duplicate content och inte särskilt mycket länkar heller. Hade faktiskt inte gjort nästan något med sidan varken text eller länkmässigt på flera månader.

    Undersidan har fortfarande inte hämtat sig mer än marginellt. Har bytt ut lite text och fixat några länkar som borde ge hyfsad kraft men hela tiden hoppats att det vore en tillfällighet. Förstasidan rankar dock runt plats 15-20 på samma sökord.

    Bara jobba på som vanligt eller borde man göra om undersidan helt?

    Kommentar av

    Erik

  10. Det är väldigt vanligt att filter slår just mot specifika sidor eller sökord, vanligare än mot hela siten nästan. Det skulle iofs kunna vara så att det bara är ganska hög konkurrens och att du hade topp 3 av en lycklig slump (menar inte slump förstås men grace period eller liknande). Det ska inte gärna vara ett filter om det inte gjorts något särskilt med den. Prova med lite inlänkar och se vad som händer.

    Kommentar av Magnus

  11. Erik, mitt tips är att kolla om du verkligen presenterar det besökaren vill åt på undersidan. Ett annat tips är att ganska skifta sökordet om det är viktigt till framsidan, den brukar alltid få bättre ranking.

    Kommentar av Per

  12. Det finns ju extremt många olika filter och en del försvinner även av sig själv över tid, speciellt om man som du skriver fyller på med innehåller och BRA inlänkar.

  13. Hade en gång en blogg som blev stoppad av Google.. alla länkar som länkade till mina bloggsidor försvann ur deras sökindex

    Kommentar av

    Reflekterat

  14. Ojsan det låter saftigt, gick det att lösa?

    Kommentar av Magnus

  15. En fråga Magnus rörande filter.
    Detta har nu hänt på två olika domäner samtidigt vilket gör mig orolig eftersom jag använder vårt nätverk till många ”moneysites”. Samtidigt har andra domäner som nyttjar samma ”nätverk” inte drabbats.

    Vi har verksamhet i låt oss säga båtuthyrning. Vi har rankat top 10 på båturhyrning.

    Vi länkade sedan in med ankartexten ”båtuthyrning stockholm” vilket gjorde att vi boostade ganska snabbt på söktermen båtuthyrning stockholm.
    Men det fick oss plötsligt att droppa på ”båtuthyrning”. Inte jättemycket, vi tappade enbart några placeringar, fortfarande med och krigar.

    Eftersom vi hyr ut båtar (egentligen nåt annat) i hela Sverige är detta inte så bra.

    Tror du detta är ett filter, vi var ganska seo aktiva under denna tid så det skulle kunna vara detta eller är det en indikation från google som nu tror att vi enbart hyr ut båtar i stockholm.
    Tacksam för hjälp

    Kommentar av

    Micke

  16. Det låter inte som ett filter i mina öron men skulle kunna vara det. Kan det vara så att det är väldigt ensidiga ankartexter? Ett tapp på ett par platser är sällan filter om det inte råkar vara till en mycket bestämd plats som t ex 1:a på sidan 2.

    Kommentar av Magnus

  17. tack magnus för snabbt svar

    Kommentar av

    Micke

  18. Riktigt bra guide, är rädd för att jag fastnat själv i ett av filtren, ska ta itu med problemet snarast. Tack!

    Kommentar av

    Markus

  19. Bra artikel av dig Magnus som vanligt.

    Jag drog upp 5 receptsajter samtidigt, alla domänerna är registrerade av mig samt så är upplägget likadant med ankartext, innehåll, länkar osv. Det är dock en sajt som sticker ut i mängden; den vägrar att komma upp i Google’s sökresultat på just en av huvudnyckelorden. Den syns alltså på alla möjliga andra nyckelord men inte det nyckelordet som hela sidan är optimerad för. Har detta att göra med filtret? Skall tilläggas att den varit online nu i över 5 veckor.
    Jag har ett litet dilemma här, som egentligen inte är så viktig men jag väljer att fortsätta forskningen för att lära mig något nytt om Google’s filter och inte för att rädda sajten.
    Vore tacksam om du hade någon teori att komma med.

  20. 5 veckor är en ganska kort tid, jag skulle vänta lite längre innan jag drog några slutsatser. Det skulle kunna röra sig om för ensida ankartexter kanske men vänta, som sagt, innan du reagerar.

    Kommentar av Magnus

  21. Tack för svaret. Du hade rätt. Idag så kom den upp på 175:e platsen, medans de andra exakt lika konkurrensutsatta orden kom upp på första sidan. Google is a big mystery!

    Kommentar av Jontz

  22. Ett sätt att kontrollera en eventuell straffad sajt är via Awords. Testa att skapa en kampanj på dina nyckelord till den straffade sajten. Adwords ger ett kvalitetsresultat mellan 1-10 samt information om Relevanta sökord, Målsidans kvalitet, Målsidans laddningstid. Grymt bra feedback, jag testade att köpa adwordsannonser till en reviewazon-sajt, blev tvärstopp. :) Vilket också förklarade varför Google hatade den sajten i serpen.

    Kommentar av

    Torkel

  23. Fast jag måste tillägga att det inte alltid visar sanningen, har en sajt som varit live i två år. Lagt ner ganska mycket arbete på den, men Google hatar den i serpen. Men i Adwords får den 10/10 på alla viktiga nyckelord. Men jag ligger på plats 175 för samma nyckelord i serpen. Gud vet varför…

    Kommentar av

    Torkel

  24. Värderingen för adwords och värderingen i de organiska sökresultaten har inget med varandra att göra. 10/10 behöver inte betyda att sidan är väloptimerad alls för organiska sökresultat. Prova med vårt verktyg (uppe till höger) och se över hur mycket inlänkar sidan har.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utrullningen av Speed Update

Utrullningen av Google Speed Update görs idag 9 juli som ämnar att göra laddningstider till en viktigare faktor i algoritmen.

Google Ads ersätter AdWords - 460

AdWords blir Google Ads

AdWords blir Google Ads. Efter nästan 18 år har Google bestämt sig för att byta namn på sin populära annonsplattform. Vad tycker du om AdWords nya namn?

Laleh

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Röstsök är en het potatis i SEO-världen. Kanske lite konstigt med tanke hur få som använder rösten till att googla med i Sverige. Vad tror du om utvecklingen för röstsök?

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 40 av Sökpodden

#40 Amazon SEO

Nytt avsnitt av Sökpodden ute! Denna gång är våra ämnen Amazon SEO, schemaläggning på Google AdWords samt automatiska regler på Facebook. Lyssna gärna på #40 av Sökpodden.

Google-kommandon / Sökkommandon

Topp 6 Google-kommandon

Google-kommandon kan hjälpa till i ditt SEO-arbete. I denna artikel listar vi våra sex favoriter bland alla de olika sökkommandon som står till buds. Vilken är din egen favorit?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner