Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Panda 2

Panda 2

Google lanserade sin andra Panda nyligen och nu fick en den av de som mer eller mindre oförtjänt klarade sig undan senast en smäll. Det handlar om uppföljaren till Panda Update som slår mot så kallade Content Farms. Den första Pandauppdateringen gick som en lie genom de riktigt stora siterna med sämre innehåll och tvåan rensar upp bland det som blev kvar.

Ett bra exempel på en site som överlevde den första uppdateringen är eHow, många sökmotoroptimerare förundrades över hur en algoritmförändring tänkt att slå kan låta eHow överleva. Panda 2 gjorde processen kort med eHow däremot

eHow Panda

Bilden kommer från Searchmetrics.com

En annan site som förlorat rejält är Ciao.co.uk som tappat 94% av sin söktrafik och så fortsätter det genom site efter site, det är inte så roligt att driva en content farm just nu.

Det finns förstås sätt att klara sig ifrån en smäll när Panda till sist kommer till Sverige. Vi återkommer med mer information när vi är klara med våra undersökningar.

5 kommentarer

  1. Helt klart intressant detta och jag ser fram emot att Panda trycks ut även i Sverige! Tycker mig se att det redan händer saker även för oss i Sverige!

    Bra pressrelease dessutom!

    Kommentar av

    Fredrik Westlund

  2. Samma här, det ska bli skoj att se effekterna, och det blir väl julafton för er sökkonsulter nu :)

    Kommentar av

    Fredrik Näs

  3. Fyfan och äga en site som eHow och se den där droppen. Tack för en bra läsning denna morgon. (detta post och ditt post på newsdesk)

    Kommentar av

    Fredrik J

  4. […] Sökmotorkonsult varnar för Google Panda 2 […]

    Pingback av

    Vecka 15 – Det handlar om snittet… - PRODUKTION203

  5. Jag håller med Fredrik J, fyfan om man hade investerat en väldig massa resurser (t.ex. flera års arbete och hela ens förmögenhet) i en content farm och sedan se hela investeringen droppa typ 80-90 procent i trafik och därmed värde/intjäningsmöjlighet.

    Nu vet jag inte hur mycket resurser som egentligen lagts ned på de här sajterna, men ändå.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner