Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Panda 2

Panda 2

Google lanserade sin andra Panda nyligen och nu fick en den av de som mer eller mindre oförtjänt klarade sig undan senast en smäll. Det handlar om uppföljaren till Panda Update som slår mot så kallade Content Farms. Den första Pandauppdateringen gick som en lie genom de riktigt stora siterna med sämre innehåll och tvåan rensar upp bland det som blev kvar.

Ett bra exempel på en site som överlevde den första uppdateringen är eHow, många sökmotoroptimerare förundrades över hur en algoritmförändring tänkt att slå kan låta eHow överleva. Panda 2 gjorde processen kort med eHow däremot

eHow Panda

Bilden kommer från Searchmetrics.com

En annan site som förlorat rejält är Ciao.co.uk som tappat 94% av sin söktrafik och så fortsätter det genom site efter site, det är inte så roligt att driva en content farm just nu.

Det finns förstås sätt att klara sig ifrån en smäll när Panda till sist kommer till Sverige. Vi återkommer med mer information när vi är klara med våra undersökningar.

5 kommentarer

  1. Helt klart intressant detta och jag ser fram emot att Panda trycks ut även i Sverige! Tycker mig se att det redan händer saker även för oss i Sverige!

    Bra pressrelease dessutom!

    Kommentar av

    Fredrik Westlund

  2. Samma här, det ska bli skoj att se effekterna, och det blir väl julafton för er sökkonsulter nu :)

    Kommentar av

    Fredrik Näs

  3. Fyfan och äga en site som eHow och se den där droppen. Tack för en bra läsning denna morgon. (detta post och ditt post på newsdesk)

    Kommentar av

    Fredrik J

  4. […] Sökmotorkonsult varnar för Google Panda 2 […]

    Pingback av

    Vecka 15 – Det handlar om snittet… - PRODUKTION203

  5. Jag håller med Fredrik J, fyfan om man hade investerat en väldig massa resurser (t.ex. flera års arbete och hela ens förmögenhet) i en content farm och sedan se hela investeringen droppa typ 80-90 procent i trafik och därmed värde/intjäningsmöjlighet.

    Nu vet jag inte hur mycket resurser som egentligen lagts ned på de här sajterna, men ändå.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner