Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Panda – senaste versionen

Panda 2.2

Matt Cutts har bekräftat att Google Panda 2.2 är ute. Pandan som är ett av de största filter Google rullat ut har skapat en del besynnerliga problem, ett av dem att siter som kopierat innehåll från en filtrerad site fått bättre positioner än originalet.

Pandafiltret, som till att börja med fick det inofficiella namnet Farmer Update, har under året varit det hetaste samtalsämnet. Målet med filtret var att minska effekten av så kallade Content Farms, stora siter med massor av tunnt innehåll (eHow, Mahalo etc är bra exempel). Filtret har rullats ut i USA och UK och ryktena går att uppdateringen snart kommer till Sverige. Nu visar det sig istället att först kommer en uppdatering av uppdateringen.

Vad är Google Panda 2.2?

Det som beskrivits som en av de viktiga delarna med version 2.2 är att scraper-sites, alltså siter som kopierar innehåll, inte ska ranka bättre än originalet. Det här har varit ett mycket vanligt problem, t ex en site som återpublicerar allt innehåll från eHow och då tagit över alla positioner eHow haft efter att originalsiten fastnat i filter.

Enligt utsago ska alltså Panda verision 2.2 lösa det här problemet och ryktet på stan är att ett antal siter återfått positioner, förmodligen efter en manuell hjälp tillbaka.

6 kommentarer

  1. Det blir spännande att följa om Googles uppdatering får den effekt som är tänkt, är lite skeptisk. Men det vore mer än rätt att original sajterna får bättre position än skrapsidorna.

    Kommentar av Fredrik Lundahl

  2. Ja, skrap sajterna skall ju inte ranka högre än orginalet, det var väl inte det som var tänkt…

    Jag har hört att Pandan, slår helt olika.
    Folk med tunna MFA sajter har rankat högre än någonsin.
    Andra liknande sajter har helt försvunnit.

    Hörde även att tusentals arbeten, för artikelskrivare hade försvunnit, då många stora artikelsajter helt eller delvis tappat sin trafik.

    Google kör hårt!

    Jag tror att om man använder sig av unikt innehåll, bygger inlänkar och fortsätter att skapa bra, innehållsrika webbplatser, så klarar man sig.

    Kommentar av Petter

  3. Jo, nog är det bra att jobba på med innehåll och inlänkar men det är ju just innehållsrika siter som fått stryk av Pandan.

    Kommentar av Magnus

  4. Det ska bli väldigt spännande att se hur det här slår min mina sajter utan unikt content.

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  5. Är inte så insatt i detta men det är ju klart att originalen ska ha den bästa positionen känns ju väldigt konstigt annars.

    Kommentar av wahlamn

  6. I google serp vad gäller detta inlägg du har skrivit Magnus, så ligger en skrapsida, som har snott din text högre än er sajt just nu.

    Vi har ju en aktion mot seolokal.info nu där Wedholm lackade ur på att seolokal.info stjäl texter av oss andra bloggare och återpublicerar dem på sin egen blogg.

    Se gärna tråd på seo-forum.se, wedholm.net och min egen blogg för inlägg om hur seolokal.info stjäl era texter och återpublicerar dem på sin webbplats.

    Kommentar av Petter

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner