Sökmotorkonsult.se

Google Panda – välkommen till Sverige

Google Panda

Under helgen har vi sett stora förändringar över hela det svenska indexet. En mycket stor andel av de vertikaler vi bevakar har fått kraftiga förändringar. Vanligtvis är vi mycket försiktiga med att publicera spekulationer här på Sökmotorkonsult.se men det ser onekligen ut som att Googles Panda-uppdatering kommit till Sverige.

Det har än så länge inte skrivits något om det och från Googles håll är det tyst. Det som sagts tidigare är att det någon gång nu skulle komma en uppdatering av Pandan. Panda 2.3 skulle pushas ut. Av det som sagts internationellt så sammanfaller det senaste uppdateringsdatumet med de stora förändringarna i svenska indexet. Det verkar alltså onekligen som att Sverige för första gången fått smaka på Pandan.

Vad betyder Google Panda för mig?

Pandauppdateringen kommer utan tvekan att påverka dig på ett eller annat sätt om du jobbar med organiska sökresultat. Vi har ännu inte fullständig data på allt som hänt i Sverige men det har kommit några riktigt stora förändringar, det sorteras om rejält. Om jag vore du skulle jag dubbelkolla alla mina viktiga positioner.

Hur gick det för Pineberry?

Jo tack, om jag skulle säga något av den första datan vi fått så skulle jag vilja säga att vi vann. I princip alla positioner som förändrats för oss har fått en klar förbättring.

11 kommentarer

  1. Precis som jag skrev i din tråd på SEO-forum.se så har jag också ”vunnit”. En del av mina sidor har hoppat upp 2-4 placeringar och gått om skitsidor :) , detta utan nya länkar.

    Kommentar av Billy

  2. Hittills har jag bara läst om positiva effekter så jag är allt mer nyfiken på vilka förlorarna är. Har dålig koll på vilka som försvunnit.

    Kommentar av Stefan Nilsson

  3. Har faktiskt gått framåt på alla sidor. Har inte direkt byggt länkar aktivt utan främst byggt innehåll.

    Kommentar av Marcus Eklöf

  4. Jag har jobbat mycket med innehåll för några kunder och det ser ut som att det har rört sig en hel del .

    Kommentar av Robert

  5. Jag har haft lite funderingar kring mynewsdesk och dess påverkan av panda. Vore intressant med lite feedback från dem.

    Kommentar av Robert

  6. Det är roligt att alla webbplatser har gått framåt. Vilka webbplatser är det i så fall som gått neråt i resultatet?

    Kommentar av Simon

  7. Kan ni visa några exempel av Pandan i Sverige? — Tack

    Kommentar av Stavros

  8. […] verkar även som Google Panda tagit sig till Sverige, enligt observation från Magnus Bråth och även konfirmerat av Google via […]

    Pingback av Jobba i lagom tempo i sommarvärmen

  9. Hade vart väldigt bra ifall SEOlytics kunde få upp dagens resultat! Relevant traffic borde kunna lösa någon specialare för att kontrollera dagens vinnare och förlorare…

    Kommentar av Philip

  10. Samma här, bara positiva resultat. :)

    Kommentar av Jonas

  11. Gällande Pandan så har vi under de senaste veckorna haft extra koll på resultaten i SEOlytics, men inga onormala tapp har registrerats och inga större sajter har drabbats negativt. Vi kommer under de närmaste veckorna presentera utdrag av datan på vår blogg, bland annat topp 20 bland vinnare och förlorare – så håll utkik.

    Kommentar av Leif G

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]