Sökmotorkonsult.se

Google Panda – välkommen till Sverige

Google Panda

Under helgen har vi sett stora förändringar över hela det svenska indexet. En mycket stor andel av de vertikaler vi bevakar har fått kraftiga förändringar. Vanligtvis är vi mycket försiktiga med att publicera spekulationer här på Sökmotorkonsult.se men det ser onekligen ut som att Googles Panda-uppdatering kommit till Sverige.

Det har än så länge inte skrivits något om det och från Googles håll är det tyst. Det som sagts tidigare är att det någon gång nu skulle komma en uppdatering av Pandan. Panda 2.3 skulle pushas ut. Av det som sagts internationellt så sammanfaller det senaste uppdateringsdatumet med de stora förändringarna i svenska indexet. Det verkar alltså onekligen som att Sverige för första gången fått smaka på Pandan.

Vad betyder Google Panda för mig?

Pandauppdateringen kommer utan tvekan att påverka dig på ett eller annat sätt om du jobbar med organiska sökresultat. Vi har ännu inte fullständig data på allt som hänt i Sverige men det har kommit några riktigt stora förändringar, det sorteras om rejält. Om jag vore du skulle jag dubbelkolla alla mina viktiga positioner.

Hur gick det för Pineberry?

Jo tack, om jag skulle säga något av den första datan vi fått så skulle jag vilja säga att vi vann. I princip alla positioner som förändrats för oss har fått en klar förbättring.

11 kommentarer

  1. Precis som jag skrev i din tråd på SEO-forum.se så har jag också ”vunnit”. En del av mina sidor har hoppat upp 2-4 placeringar och gått om skitsidor :) , detta utan nya länkar.

    Kommentar av Billy

  2. Hittills har jag bara läst om positiva effekter så jag är allt mer nyfiken på vilka förlorarna är. Har dålig koll på vilka som försvunnit.

    Kommentar av Stefan Nilsson

  3. Har faktiskt gått framåt på alla sidor. Har inte direkt byggt länkar aktivt utan främst byggt innehåll.

    Kommentar av Marcus Eklöf

  4. Jag har jobbat mycket med innehåll för några kunder och det ser ut som att det har rört sig en hel del .

    Kommentar av Robert

  5. Jag har haft lite funderingar kring mynewsdesk och dess påverkan av panda. Vore intressant med lite feedback från dem.

    Kommentar av Robert

  6. Det är roligt att alla webbplatser har gått framåt. Vilka webbplatser är det i så fall som gått neråt i resultatet?

    Kommentar av Simon

  7. Kan ni visa några exempel av Pandan i Sverige? — Tack

    Kommentar av Stavros

  8. […] verkar även som Google Panda tagit sig till Sverige, enligt observation från Magnus Bråth och även konfirmerat av Google via […]

    Pingback av Jobba i lagom tempo i sommarvärmen

  9. Hade vart väldigt bra ifall SEOlytics kunde få upp dagens resultat! Relevant traffic borde kunna lösa någon specialare för att kontrollera dagens vinnare och förlorare…

    Kommentar av Philip

  10. Samma här, bara positiva resultat. :)

    Kommentar av Jonas

  11. Gällande Pandan så har vi under de senaste veckorna haft extra koll på resultaten i SEOlytics, men inga onormala tapp har registrerats och inga större sajter har drabbats negativt. Vi kommer under de närmaste veckorna presentera utdrag av datan på vår blogg, bland annat topp 20 bland vinnare och förlorare – så håll utkik.

    Kommentar av Leif G

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner