Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Panda – välkommen till Sverige

Google Panda

Under helgen har vi sett stora förändringar över hela det svenska indexet. En mycket stor andel av de vertikaler vi bevakar har fått kraftiga förändringar. Vanligtvis är vi mycket försiktiga med att publicera spekulationer här på Sökmotorkonsult.se men det ser onekligen ut som att Googles Panda-uppdatering kommit till Sverige.

Det har än så länge inte skrivits något om det och från Googles håll är det tyst. Det som sagts tidigare är att det någon gång nu skulle komma en uppdatering av Pandan. Panda 2.3 skulle pushas ut. Av det som sagts internationellt så sammanfaller det senaste uppdateringsdatumet med de stora förändringarna i svenska indexet. Det verkar alltså onekligen som att Sverige för första gången fått smaka på Pandan.

Vad betyder Google Panda för mig?

Pandauppdateringen kommer utan tvekan att påverka dig på ett eller annat sätt om du jobbar med organiska sökresultat. Vi har ännu inte fullständig data på allt som hänt i Sverige men det har kommit några riktigt stora förändringar, det sorteras om rejält. Om jag vore du skulle jag dubbelkolla alla mina viktiga positioner.

Hur gick det för Pineberry?

Jo tack, om jag skulle säga något av den första datan vi fått så skulle jag vilja säga att vi vann. I princip alla positioner som förändrats för oss har fått en klar förbättring.

11 kommentarer

  1. Precis som jag skrev i din tråd på SEO-forum.se så har jag också ”vunnit”. En del av mina sidor har hoppat upp 2-4 placeringar och gått om skitsidor :) , detta utan nya länkar.

    Kommentar av Billy

  2. Hittills har jag bara läst om positiva effekter så jag är allt mer nyfiken på vilka förlorarna är. Har dålig koll på vilka som försvunnit.

  3. Har faktiskt gått framåt på alla sidor. Har inte direkt byggt länkar aktivt utan främst byggt innehåll.

    Kommentar av

    Marcus Eklöf

  4. Jag har jobbat mycket med innehåll för några kunder och det ser ut som att det har rört sig en hel del .

    Kommentar av Robert

  5. Jag har haft lite funderingar kring mynewsdesk och dess påverkan av panda. Vore intressant med lite feedback från dem.

    Kommentar av Robert

  6. Det är roligt att alla webbplatser har gått framåt. Vilka webbplatser är det i så fall som gått neråt i resultatet?

    Kommentar av Simon

  7. Kan ni visa några exempel av Pandan i Sverige? — Tack

    Kommentar av Stavros

  8. […] verkar även som Google Panda tagit sig till Sverige, enligt observation från Magnus Bråth och även konfirmerat av Google via […]

    Pingback av

    Jobba i lagom tempo i sommarvärmen

  9. Hade vart väldigt bra ifall SEOlytics kunde få upp dagens resultat! Relevant traffic borde kunna lösa någon specialare för att kontrollera dagens vinnare och förlorare…

    Kommentar av

    Philip

  10. Samma här, bara positiva resultat. :)

    Kommentar av

    Jonas

  11. Gällande Pandan så har vi under de senaste veckorna haft extra koll på resultaten i SEOlytics, men inga onormala tapp har registrerats och inga större sajter har drabbats negativt. Vi kommer under de närmaste veckorna presentera utdrag av datan på vår blogg, bland annat topp 20 bland vinnare och förlorare – så håll utkik.

    Kommentar av

    Leif G

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner