Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Panda – välkommen till Sverige

Google Panda

Under helgen har vi sett stora förändringar över hela det svenska indexet. En mycket stor andel av de vertikaler vi bevakar har fått kraftiga förändringar. Vanligtvis är vi mycket försiktiga med att publicera spekulationer här på Sökmotorkonsult.se men det ser onekligen ut som att Googles Panda-uppdatering kommit till Sverige.

Det har än så länge inte skrivits något om det och från Googles håll är det tyst. Det som sagts tidigare är att det någon gång nu skulle komma en uppdatering av Pandan. Panda 2.3 skulle pushas ut. Av det som sagts internationellt så sammanfaller det senaste uppdateringsdatumet med de stora förändringarna i svenska indexet. Det verkar alltså onekligen som att Sverige för första gången fått smaka på Pandan.

Vad betyder Google Panda för mig?

Pandauppdateringen kommer utan tvekan att påverka dig på ett eller annat sätt om du jobbar med organiska sökresultat. Vi har ännu inte fullständig data på allt som hänt i Sverige men det har kommit några riktigt stora förändringar, det sorteras om rejält. Om jag vore du skulle jag dubbelkolla alla mina viktiga positioner.

Hur gick det för Pineberry?

Jo tack, om jag skulle säga något av den första datan vi fått så skulle jag vilja säga att vi vann. I princip alla positioner som förändrats för oss har fått en klar förbättring.

11 kommentarer

  1. Precis som jag skrev i din tråd på SEO-forum.se så har jag också ”vunnit”. En del av mina sidor har hoppat upp 2-4 placeringar och gått om skitsidor :) , detta utan nya länkar.

    Kommentar av Billy

  2. Hittills har jag bara läst om positiva effekter så jag är allt mer nyfiken på vilka förlorarna är. Har dålig koll på vilka som försvunnit.

  3. Har faktiskt gått framåt på alla sidor. Har inte direkt byggt länkar aktivt utan främst byggt innehåll.

    Kommentar av

    Marcus Eklöf

  4. Jag har jobbat mycket med innehåll för några kunder och det ser ut som att det har rört sig en hel del .

    Kommentar av Robert

  5. Jag har haft lite funderingar kring mynewsdesk och dess påverkan av panda. Vore intressant med lite feedback från dem.

    Kommentar av Robert

  6. Det är roligt att alla webbplatser har gått framåt. Vilka webbplatser är det i så fall som gått neråt i resultatet?

    Kommentar av Simon

  7. Kan ni visa några exempel av Pandan i Sverige? — Tack

    Kommentar av Stavros

  8. […] verkar även som Google Panda tagit sig till Sverige, enligt observation från Magnus Bråth och även konfirmerat av Google via […]

    Pingback av

    Jobba i lagom tempo i sommarvärmen

  9. Hade vart väldigt bra ifall SEOlytics kunde få upp dagens resultat! Relevant traffic borde kunna lösa någon specialare för att kontrollera dagens vinnare och förlorare…

    Kommentar av

    Philip

  10. Samma här, bara positiva resultat. :)

    Kommentar av

    Jonas

  11. Gällande Pandan så har vi under de senaste veckorna haft extra koll på resultaten i SEOlytics, men inga onormala tapp har registrerats och inga större sajter har drabbats negativt. Vi kommer under de närmaste veckorna presentera utdrag av datan på vår blogg, bland annat topp 20 bland vinnare och förlorare – så håll utkik.

    Kommentar av

    Leif G

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner