Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Places till attack mot affiliates

De senaste dagarna har Google på allvar rullat ut sin senaste rejäla uppdatering. Vi var nog ganska många som väntade på att en sådan här förändring skulle ske men åtminstone jag förväntade mig att vi först skulle få Google Instant i Sverige. Det handlar om att sök blivit rejält mycket lokalare och det slår hårt mot ett visst segment av affiliates. Jag skulle inte bli förvånad om ett antal verksamheter dukar under helt.

Du har säkert redan sett det men på ”kommersiella” sökord som rimligtvis har lokal anknytning har Google till fullo integrerat kartresultaten, Google Places, med sökresultatet. Kartresultaten har ju länge haft en egen insprängd plats i sökresultat men nu har resultaten i många lokala sökningar fått egna positioner. Ryktet från Mountain View är att det numer är en och samma algoritm som sköter allt. Det innebär en hel del skillnader och förmodligen har Google sett till att så är fallet för att förbättra kartresultaten som varit ganska skräpiga. Man får alltså in de vanliga parametrarna även för kartresultat.

Än mer lokalt

Lokalt sökresultat för Städning

En annan stor förändring som dyker upp samtidigt är att många sökningar som tidigare inte kunnat räknas som lokala numer är det. Bilden ovan visar en sökning efter ”Städning” ett resultat som förr inte hörde ihop med någon ort. Google förstår nu att jag i skrivande stund sitter i Stockholm och visar mig helt enkelt resultatet med städbolag i Stockholm. Det här kommer slå hårt mot en viss typ av affiliates.

Vem får stryk?

Det råder ingen tvekan om att det här kommer slå hårt mot en viss typ av siter. Siter som samlar leverantörer, tjänsteföretag och butiker till exempel. En site som Eniro.se eller Hotellkartan kommer tappa rejält, Google anser helt enkelt att det inte finns behov av sådana siter, de vill själva göra det jobbet. Om du då tjänar pengar på att sortera lokala företag på ett eller annat sätt så är du illa ute om du själv inte är väldigt lokal.

Om du själv sitter på en tjänst som listar lokala företag eller tjänster av olika slag så skulle jag börja fundera noga idag om du inte redan börjat.

24 kommentarer

  1. Jag skrev ett inlägg och nämnde det som hastigast för någon månad sedan. Tyvärr, för oss som tjänar pengar på internet, så kommer Google ta över allt mer av sökresultatet och i framtiden tror jag att SEO handlar mer om att investera klokt (köpa trafik & placering) än att bygga länkar.

    http://innovatoren.se/google-kraver-betalning/

    Kommentar av Stefan

  2. Det är riktigt jobbigt, plötsligt har förstasidan i serpen 7 kartresultat och 6 ”vanliga” resultat, hur ska man veta vilken placering man har och hur vet man vilka kartpositioner som tidigare hade en vanlig serpposition. Jag gillar det inte alls…

    Kommentar av Michael

  3. […] Google Places till attack mot affiliates […]

    Pingback av Stefan tipsar – 1 November, 2010

  4. Prövade också med ”Städning”. Google tror att jag sitter i sthlm också, trots att jag befinner mig i Småland. Hur kommer det sig?

    Kommentar av Marcus

  5. Stefan och Michael, jag tror nog att det här bara är början dessutom. Tycker det ser ut som att Google tänker behålla besökarna mer och mer dessutom, att fler resultat inte leder någonstans (hotellsökningar är ett bra exempel).

    Marcus, det sitter nog i vilken ISP du har, du kan ändra i högerspalten på sökresultatet däremot.

    Kommentar av Magnus

  6. Shit, här händer det grejer!
    Bra information.
    Det är som sagt många som kommer att få det tufft!
    Många kommer, tror jag, att vara tvugna att skaffa en massa trafik, från andra platser än Google.

    Petter Hedman

    Kommentar av Petter Hedman

  7. Den enes bröd den andres död…

    Det kommer helt klart bli tufft för stora sajter av ”katalog-typ”, oavsett hur bra innehåll och inlänkar de har. Jag kan själv tycka att många av dessa stora sajter (dock inte alla) tillför en hel del i sökresultaten, men det är tydligt att Google vill premiera mindre lokala företag. Detta är kanske inte så konstigt om Google ser dessa företag som bättre kunder.

    Stora vinnarna är lokala företag som tidigare rankat bra på ett sökord + stad, t ex ”städning malmö”. Efter denna uppdatering rankar de fortsatt bra på ”städning malmö” men även på det större sökordet ”städning” när sökningen görs från Malmö.

    Kommentar av Michael

  8. Fungerar i Göteborg med sökningen städning. Men jag undrar lite hur det funkar med lokala sök.

    Tar google sin platsinfo från Google Places eller kan boten hitta det på hemsidan?
    Kan man som företag vara lokal på flera platser tex restaurang kedja som finns i både Malmö och Göteborg?

    Kommentar av Henrik

  9. Det fungerar likadant i Göteborg och platsinformationen kommer från Places och viktas sen samman med de vanliga resultaten.

    Om du har kontor på fler orter fungerar det att finnas på fler ställen men jag har inte riktigt hunnit reda i det än.

    Kommentar av Magnus

  10. Jag är kluven till det här. Å ena sidan är det förstås bra för användaren att slippa det extra steget med katalogsajten/affiliatesajten.

    Å andra sidan vet jag inte hur mycket jag vill att Google ska kontrollera. Är det inte bra med recensionsajter eller bloggar som ger omdömen om företaget tex? Dessa flyttas nu låångt ner.

    Kommentar av Jonas

  11. Jag tror också att vi kommer få se mer och mer av googles dominans. Är nog en tidsfråga innan de tar över större delar av hela affiliatemarknaden.

    Kommentar av Erik

  12. Jag kör själva inga sajter som påverkas negativt av detta. Däremot ser jag att en kund gått från plats 20 i vanliga SERPen till en andraplacering på kartlänkarna och visas därmed på plats i nya SERPen.

    Detta om att recensionssajter inte får samma betydelse tror jag inte på för alla sökningar. T.ex. ger sökning efter ”restaurants redondo beach california” enbart kartresultat (varierar säkert) där det intill varje kartlänk finns inbäddade recensioner.

    Så recensionssajterna har säkert något att bita i nu men det tar troligen inte lång tid innan alla SEO-konsulter lär sig vilka recensionssajter Google favoriserar.

  13. Finns det verkligen något behov för detta. Eniro gör ju detta så väldigt mycket bättre än Google. När del gäller lokalt sök är ju Google otroligt undermåligt.

    Kommentar av Apan

  14. Bättre för användaren, men mina tankar är väldigt spridda. Sökningar inom restauranger, städning, dagis, skolor, butiker etc… Tycker jag är helt rätt att Google visar lokalt. Varför ska någon från Göteborg hitta olika skolor i Malmö när dem i själva verket vill hitta runt där de bor? Vill de hitta i Malmö så får de lägga till ”skolor malmö” i sökningen… Det är samma för städning och de andra jag sa, och självklart en hel del andra sökningar.

    Kommentar av Philip

  15. Jag får känslan av att alla är ganska eniga om att det är bättre för användare men jag är alls inte säker på det. Jag tycker produktjämförelsesiter helt klart har ett värde och de rensas ju mer eller mindre i ett slag bort idag.

    Kommentar av Magnus

  16. Vilken uppdatering Google har gjort..jag fick lite kalla kårar igår, att det faktiskt förändrar så mycket för en del företag.
    Jag e ju inne på mindre nischade sajter just nu, så får bygga dessa i segment där det inte påverkas av denna uppdatering.

    Har ni sidor, som blivit positivt eller negativt påverkade?

    Petter Hedman

    Kommentar av Petter Hedman

  17. Det är utan tvekan en stor förändring och jag upplever att det är svårt att mäta den fulla effekten än.

    Kommentar av Magnus

  18. Att i säga att google misslyckats är som att hävda att google-maps inte behövdes vid releasen, för det fanns sajter som gjorde det bättre.
    Ge dom ett år…

    Kommentar av Johan

  19. Det är förutom en intressant uppdatering även ett bevis på vilken makt Google har. Lite justeringar och många företag kan gå under på en natt.

    Kommentar av Simon

  20. Intressant. Kan rekommendera boken ”Google koden” som handlar en del om deras makt på nätet.

    Kommentar av Johnny

  21. Hej

    Kom och tänka på den gamla Hassan-sketchen där de ringer till nummerupplysningen och frågar efter numret till nummerupplysningen.
    Lite så kommer det kännas att googla efter det sajter ni nämner…

    Kommentar av JA

  22. Riktigt intressant. Håller med dig Magnus, det finns ett stort värde i alla produktjämförelsesajter… Ska bli spännande att följa effekterna av detta för affiliates och andra

    Kommentar av Helena

  23. Är det någon affiliate, som redan nu tappat försäljning?
    Vilka branscher är mera säkra att satsa på, i det stora hela?
    För affiliates, menar jag.

    Petter Hedman

    Kommentar av Petter Hedman

  24. Michael

    Själv brukar jag använda gratisprogrammet Traffic Travis. Där kan du se hur resultatet ser ut i SERPen utan Google Places. Välj SEO Analysis så visar den även lite annan smaskig data.

    Annars så tycker jag det är bra att sidor som samlar en massa företag tappar i resultaten, då det dykt upp ett 100 tals kopior av Eniro, Hitta.se o.s.v. som lurar företagare att köpa en plats på dessa sidor som i princip ingen använder. Säljare som ringt från t.ex. 121.nu har lovat mig att jag även ska synas på mina sökord på Google för 3400 kr per år. Jo, jag tackar.

    Kommentar av SEO1

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner