Sökmotorkonsult.se

Google Price Index är ett smart länkbete

Google Price IndexGoogle har i dagarna annonserat att de kommer börja mäta inflation med sitt nya Google Price Index. Med tanke på hur mycket data Google har tillgång till kan detta bli ett intressant komplement till andra inflationsmått. Google är än så länge förtegna om när och hur de kommer börjar publicera Google Price Index.

Google har startat en tradition av att använda all den data de besitter till olika ändamål. Det som fram tills nu fått mest uppmärksamhet är hur olika influensor och sjukdomar sprider sig över världen. Publiciteten kring detta fick en stor skjuts i samband med svininfluensan förra året. Just när det gäller sjukdomar så baserar Google sitt index på hur många som söker på olika relevanta sökord. Om antalet personer som söker på [influensa] i ett visst område ökar dramatiskt så är det ett tydligt tecken på att en influensa har brutit ut. Google har även påvisat att de i många fall är mycket snabbare på att visa på denna typ av utbrott jämfört med konventionella metoder.

Nu har turen alltså kommit till ekonomi och närmare bestämt inflation. Traditionellt sett ligger det mycket manuellt arbete bakom att mäta inflation. I Sverige har vi ju vårt KPI (Konsumentprisindex) som sammanställs av SCB (Statistiska centralbyrån).  Förutom att det är manuellt arbete så publiceras inflationsstatistiken ganska långt efter att de faktiska förändringarna i inflationen skett.

Google Price Index tar användning av att Google spindlar miljontals sajter varje dag och kan därför ”enkelt” automatiskt hålla koll på hur olika priser rör sig upp och ned.

Vad har detta med länkbete att göra? Jo, Google Price Index är ett exempel på ett väldigt bra länkbete, även om jag är övertygad att detta inte är Googles syfte med det hela. Att som företag återkommande publicera intressant data är smart från olika perspektiv. För stora banker kan detta vara att publicera vilka aktier och fonder som säljer bäst eller hur stor andel av deras kunder som väljer rörlig ränta. För IKEA kan det vara att publicera vilka av deras möbler som säljer bäst just nu och att jämföra trender mellan olika länder.

Att publicera denna typ av information är inget nytt men det finns många företag som inte utnyttjar denna potentiell. Om man gräver djupt ner i sin databas sitter många företag på information med ett allmänintresse. Genom att dela med sig av detta får man ofta som tack både bra PR (riktigt PR och inte PageRank…) och inlänkar.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

5 kommentarer

  1. Smart drag av Google som så mycket annat som kommer från det företaget.

    Kommentar av Jole

  2. […] Sökmotorkonsult förklarar Google Price Index […]

    Pingback av Vecka 41 – Vi är på konferens! - PRODUKTION203

  3. Google kan marknadsföring för annars skulle de inte var där de är idag. Att de är grymt kreativa skadar så klart inte heller, hade varit jobbigare för dem om de bara hade tre tjänster att marknadsföra.

    Kommentar av Marcus Karlsson

  4. Nu börjar det visa sig vad de ska med all data till.

    Kommentar av Stefan

  5. Intressant :D

    Btw, gillar ”snabb SEO-analys” tjänsten på din blogg skarpt!

    Kommentar av Otto

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.