Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Price Index är ett smart länkbete

Google Price IndexGoogle har i dagarna annonserat att de kommer börja mäta inflation med sitt nya Google Price Index. Med tanke på hur mycket data Google har tillgång till kan detta bli ett intressant komplement till andra inflationsmått. Google är än så länge förtegna om när och hur de kommer börjar publicera Google Price Index.

Google har startat en tradition av att använda all den data de besitter till olika ändamål. Det som fram tills nu fått mest uppmärksamhet är hur olika influensor och sjukdomar sprider sig över världen. Publiciteten kring detta fick en stor skjuts i samband med svininfluensan förra året. Just när det gäller sjukdomar så baserar Google sitt index på hur många som söker på olika relevanta sökord. Om antalet personer som söker på [influensa] i ett visst område ökar dramatiskt så är det ett tydligt tecken på att en influensa har brutit ut. Google har även påvisat att de i många fall är mycket snabbare på att visa på denna typ av utbrott jämfört med konventionella metoder.

Nu har turen alltså kommit till ekonomi och närmare bestämt inflation. Traditionellt sett ligger det mycket manuellt arbete bakom att mäta inflation. I Sverige har vi ju vårt KPI (Konsumentprisindex) som sammanställs av SCB (Statistiska centralbyrån).  Förutom att det är manuellt arbete så publiceras inflationsstatistiken ganska långt efter att de faktiska förändringarna i inflationen skett.

Google Price Index tar användning av att Google spindlar miljontals sajter varje dag och kan därför ”enkelt” automatiskt hålla koll på hur olika priser rör sig upp och ned.

Vad har detta med länkbete att göra? Jo, Google Price Index är ett exempel på ett väldigt bra länkbete, även om jag är övertygad att detta inte är Googles syfte med det hela. Att som företag återkommande publicera intressant data är smart från olika perspektiv. För stora banker kan detta vara att publicera vilka aktier och fonder som säljer bäst eller hur stor andel av deras kunder som väljer rörlig ränta. För IKEA kan det vara att publicera vilka av deras möbler som säljer bäst just nu och att jämföra trender mellan olika länder.

Att publicera denna typ av information är inget nytt men det finns många företag som inte utnyttjar denna potentiell. Om man gräver djupt ner i sin databas sitter många företag på information med ett allmänintresse. Genom att dela med sig av detta får man ofta som tack både bra PR (riktigt PR och inte PageRank…) och inlänkar.

5 kommentarer

  1. Smart drag av Google som så mycket annat som kommer från det företaget.

    Kommentar av Jole

  2. […] Sökmotorkonsult förklarar Google Price Index […]

    Pingback av

    Vecka 41 – Vi är på konferens! - PRODUKTION203

  3. Google kan marknadsföring för annars skulle de inte var där de är idag. Att de är grymt kreativa skadar så klart inte heller, hade varit jobbigare för dem om de bara hade tre tjänster att marknadsföra.

    Kommentar av

    Marcus Karlsson

  4. Nu börjar det visa sig vad de ska med all data till.

    Kommentar av

    Stefan

  5. Intressant :D

    Btw, gillar ”snabb SEO-analys” tjänsten på din blogg skarpt!

    Kommentar av

    Otto

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

#36 Länkprofiler

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics.  Då var det dags för februaris avsnitt […]

facebook canvas ads guides

Lär dig att skapa snygga Facebook Canvas Ads

Fullständig guide där du lär dig skapa Facebook Canvas Ads med bilder, video, text och knappar som ger användaren möjligheten att interagera med dina produkter och tjänster innan de besöker din webbplats. Vi förklarar de positiva och negativa aspekterna av att använda Facebooks Canvas Ads beroende på användningsområde och mål för din annonsering.

Sökmotorkonsult firar 1000 artiklar

Vi firar 1 000 artiklar!

1 000 artiklar är inget man skriver i en handvändning. Men efter dryga 10 års skrivande har vi nått denna milstolpe här på Sökmotorkonsult.se. Fantastiskt kul tycker vi och därför delar vi även med oss av några av våra roligare artiklar genom åren.

nya_google_search_console

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu börjat lanseras i Sverige. Läs om de nya funktionerna här!

Michael Berman, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 35 av Sökpodden

#35 Elefanten i rummet

Så var det äntligen dags årets första avsnitt av Sökpodden. Denna gång går vi igenom SEO-rankingfaktorer för 2018, hur AMP kan vara bra för din AdWords-annonsering och slutligen hur du kan använda Facebooks funktion för A/B-tester. Lyssna gärna på #35 av Sökpodden!

Nytt år, nya avsnitt. I #35 av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre ämnen:

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner