Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Price Index är ett smart länkbete

Google Price IndexGoogle har i dagarna annonserat att de kommer börja mäta inflation med sitt nya Google Price Index. Med tanke på hur mycket data Google har tillgång till kan detta bli ett intressant komplement till andra inflationsmått. Google är än så länge förtegna om när och hur de kommer börjar publicera Google Price Index.

Google har startat en tradition av att använda all den data de besitter till olika ändamål. Det som fram tills nu fått mest uppmärksamhet är hur olika influensor och sjukdomar sprider sig över världen. Publiciteten kring detta fick en stor skjuts i samband med svininfluensan förra året. Just när det gäller sjukdomar så baserar Google sitt index på hur många som söker på olika relevanta sökord. Om antalet personer som söker på [influensa] i ett visst område ökar dramatiskt så är det ett tydligt tecken på att en influensa har brutit ut. Google har även påvisat att de i många fall är mycket snabbare på att visa på denna typ av utbrott jämfört med konventionella metoder.

Nu har turen alltså kommit till ekonomi och närmare bestämt inflation. Traditionellt sett ligger det mycket manuellt arbete bakom att mäta inflation. I Sverige har vi ju vårt KPI (Konsumentprisindex) som sammanställs av SCB (Statistiska centralbyrån).  Förutom att det är manuellt arbete så publiceras inflationsstatistiken ganska långt efter att de faktiska förändringarna i inflationen skett.

Google Price Index tar användning av att Google spindlar miljontals sajter varje dag och kan därför ”enkelt” automatiskt hålla koll på hur olika priser rör sig upp och ned.

Vad har detta med länkbete att göra? Jo, Google Price Index är ett exempel på ett väldigt bra länkbete, även om jag är övertygad att detta inte är Googles syfte med det hela. Att som företag återkommande publicera intressant data är smart från olika perspektiv. För stora banker kan detta vara att publicera vilka aktier och fonder som säljer bäst eller hur stor andel av deras kunder som väljer rörlig ränta. För IKEA kan det vara att publicera vilka av deras möbler som säljer bäst just nu och att jämföra trender mellan olika länder.

Att publicera denna typ av information är inget nytt men det finns många företag som inte utnyttjar denna potentiell. Om man gräver djupt ner i sin databas sitter många företag på information med ett allmänintresse. Genom att dela med sig av detta får man ofta som tack både bra PR (riktigt PR och inte PageRank…) och inlänkar.

5 kommentarer

  1. Smart drag av Google som så mycket annat som kommer från det företaget.

    Kommentar av Jole

  2. […] Sökmotorkonsult förklarar Google Price Index […]

    Pingback av Vecka 41 – Vi är på konferens! - PRODUKTION203

  3. Google kan marknadsföring för annars skulle de inte var där de är idag. Att de är grymt kreativa skadar så klart inte heller, hade varit jobbigare för dem om de bara hade tre tjänster att marknadsföra.

    Kommentar av Marcus Karlsson

  4. Nu börjar det visa sig vad de ska med all data till.

    Kommentar av Stefan

  5. Intressant :D

    Btw, gillar ”snabb SEO-analys” tjänsten på din blogg skarpt!

    Kommentar av Otto

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner