Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google prioriterar undersidor

Det har länge varit en sanning att det varit lättare att ta positioner med förstasidan på siten snarare än med en undersida. Det finns förstås många anledningar till att det varit så och den viktigaste är kanske att det generellt är lättare att få inlänkar till startsidan än att få djuplänkar. För inte länge sedan förändrades det här för Google väljer att i allt fler sökresultat vikta undersidor högre.

Det går i dagsläget bara att spekulera i vad det är som ligger bakom och varför Google väljer att göra den här förändringen. Det kan ha att göra med uppdateringen i April/Maj 2010 som nedvärderade interna länkar, det kan hända att Google tycker sig ha missat målet lite med den. Det skulle i så fall tyda på att man nu värderat upp internlänkar igen.

En annan orsak kan vara att man på Google insett att man lägger för stor vikt vid domänen, något som Matt Cutts bekräftat. Det här skulle då kunna vara ett steg i riktningen att sänka värdet av exakt rätt sökord i domänen, kanske till förmån för sökord i hela URL:en.

Om du jobbar med sökmotoroptimering är det här förstås något som du måste ta hänsyn till, ska du fortsätta satsa på startsidan på dina viktiga sökord eller ska du kanske tänka om?

22 kommentarer

  1. Jag har som mål att driva fler besökare till mina undersidor än till huvuddomänen. Så detta var väl inte en jätteallvarlig nyhet :)

    Kommentar av

    Nabil

  2. Det beror nog på hur du ser det, om du investerat i att köpa en kanondomän så kan det ju innebära att du förlorat lite av ditt övertag. Dessutom borde det rimligtvis innebära att du väljer att skaffa länkar till en undersida som du har för sökordet snarare än till startsidan.

    Kommentar av Magnus

  3. För att förtydliga min tolkning av din artikel. Jag undrar om jag förstår den rätt?
    Det skulle innebära och betyda att ex. sökordet är ex. cyklar.
    domänadressen heter sportbutiken.se. Så vill företaget synas på just cyklar och en av deras undersidors kategori länkar heter cyklar i domänen. Då blir det med andra ord sportbutiken.se/cyklar. Som jag tolkar det så menar du istället att man ska ha med sökordet i varianter från start till slut i url? I ex. Startsidan: cykel.se och hela domänadressen i url blir till undersidan cykel.se/cyklar. Eller tolka jag det helt galet?

    Kommentar av

    Björn

  4. Nja, inte riktigt så. Snarare så att om man inte optimerat startsidan för det aktuella sökordet så har man haft lite mer uppförsbacke tidigare. Ta ”sökmotoroptimering” som exempel, på den här bloggen har jag valt att ta det med förstasidan. Nikke Lindqvist å andra sidan har valt att använda kategorisida, http://www.lindqvist.com/sokmotoroptimering/

    Jag har tidigare haft det ganska förspänt för nästan alltid har det varit lättare att optimera startsidan, t ex genom att den ofta får fler länkar naturligt. Nikke å andra sidan har lidit av att arbeta med en undersida så det har varit mer uppförsbacke.

    Numer ser det däremot ut som att det kan vara väl så bra att välja jobba med en undersida istället. Vi har sett i väldigt många sökresultat att även siter som tidigare synts med startsidan istället dyker upp med den undersida som Google tycker är mest relevant.

    Kommentar av Magnus

  5. En intressant artikel. Min upplevelse är att Google blivit mer känslig för att inte överdriva nyckelord i ankartexten. Jag har resonerat lite som så att det är bättre att använda sig av en undersida för att komma högt för att undvika filtret just det filtret. Jag vill minnas att du skrev någon gång att nyckelordet som man vill ranka på inte ska förekomma mer än 25% av ankartexterna. Kan detta spela in? Kanske ska man lägga sig ännu lägre än 25%?

    Kommentar av

    Fredrik

  6. Jag kan tyvärr inte ge något rakt svar på det. Vi håller själva på och mäter procentuell ankartextfördelning och det är oklart just nu. Jag personligen lutar nog att en högre fördelning är bättre numer medan andra hos oss upplever motsatsen. Får be att återkomma när jag har lite hårda data.

    Kommentar av Magnus

  7. På ordet sökmotoroptimering tycker jag nog att det längre ned i resultatlistan, förutom er topplacerade :-), har skett en liten ändring mot undersidor på en del.
    Min egen domän sunkar därnere på botten av sidan 2. En del beroende på lite slöhet med tomma sidor när jag gjorde om den. Men också en tvehågsenhet om det är första sidan eller en undersida som skall upp på ordet. Får väl bestämma mig snart då.

    Kommentar av Urban

  8. Tack Magnus för din förklaring. Då hänger jag med hur du menar. Även tack för artikeln.

    Kommentar av

    Björn

  9. Hej Magnus, jag kan väl egentligen tycka att det i så fall är på tiden att undersidor får mer cred. Precis som du själv skriver så har det av förklarliga skäl varit alldeles för stor fokus på startsida. Jag skulle däremot vara intresserad av att veta ifall du har sett något konkret exempel på det du skriver om. Tack på förhand, Daniel aka Nicke Nyfikne

    Kommentar av

    Daniel

  10. Hörde att Google skulle kolla på varför sökordsdomäner rankar så bra, men inget om att få upp undersidor. Har du någon källa till detta, eller är det en iakttagelse?

    Kommentar av Per

  11. De har inte sagt något om det så vitt jag vet utan vi har sett förändringen i sökresultaten.

    Ett exempel på ett sökresultat en av mina kollegor håller ögonen på. http://bit.ly/f1iqH4

    Numer är 6 av 10 sidor i resultatet undersidor, jmfr med 3 tidigare (samma siter).

    Kommentar av Magnus

  12. Jag har sedan länge jobbat för att göra undersidor synliga på det dem handlar om. Jag vill t.ex. inte att startsidan på hotell-i-sverige.se ska ranka bäst på ”hotell i luleå” när jag har en undersida som samlar alla hotell i luleå.

    Det känns bra att Google verkar hjälpa mig ytterligare på traven.

    Kommentar av Kristoffer

  13. Jag har upplevt att det är precis såhär. Flera av mina undersidor har senase månaden gått om förstasidan. Bara bra för min del :)

    Kommentar av

    Erik

  14. För mig låter det som man vill mer prioritera sidor med bra innehåll och prioritera ner pagerank (och domännamn). För de organisationer jag arbetar med låter det som en bra nyhet.

  15. Tack för detta inlägg. Nu redde du ut lite oklara begrepp igen för mig!

    Tack Magnus

    Kommentar av Petter

  16. Det här är intressant! Någon vecka innan du publicerade det här inlägget har jag sett förändringar i ett sökresultat där två undersidor ersätts av domänens starkaste sida, den med flest länkar till sig, även att sökordet då enbart återfinns som ankartext i menyn. Det handlar om två likartade webbplatser och inträffar i samma sökresultat; de följs alltid åt så antingen är det huvudsida för båda eller undersidor för båda.

    Än så länge hoppar det lite fram och tillbaka så någon slutsats har jag inte kunnat dra än. Jag får återkomma med hur det utvecklar sig!

    Kommentar av Joakim

  17. Låter som en bra sak! Har också hört att google vill prioritera ”brands”/varumärken högre än sökords-domäner numera, och detta kan ju vara ett steg på den vägen… Så med denna ändring har ju ikea.se/middagsbord chans att ranka bättre än middagsbord.se..

    Kommentar av Jonathan

  18. Joakim, tar tacksamt emot all data som kan dyka upp.

    Jonathan, ja, tror nog det är en bit tills de lyckas bra däremot.

    Kommentar av Magnus

  19. ja något hände definitivt igår till idag. ett ord jag ständigt (3 månader) varit på andra sidan kom plötsligt upp på plats 4 idag men på en undersida.

    Kommentar av

    daniel

  20. Detta är något som jag faktiskt stötte på redan för ett par månader sedan dvs. att undersida gick förbi startsidan vilket också var målet eftersom kunden vill få besökarna direkt till den viktiga undersidan.

    Oftast så har man ju faktiskt den mest relevanta texten på undersidan framför startsidan så detta är ju en naturlig utveckling tycker jag.

    Kommentar av

    Fredrik

  21. Intressant artikel och något som jag inte tänkt på eller observerat så mycket om tidigare.

    Skall försöka hålla lite koll på det här och se om man kan satsa lite mer på att optimera lite undersidor..

    Kommentar av

    Simon

  22. Intressant. Som Fredrik säger så tror jag det skedde redan för några månader sedan. Har ett par ganska tydliga exempel på sidor där interna länkningen gav häpnadsväckande, speciellt ett resultat för undersida för ett konkurrensutsatt sökord. Sidan hade inga externa länkar mot sig överhuvudtaget utan endast länk från innehållet på startsidan. Ser att förändringen skett i två steg, dels under juni/juli och dels november/december,

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner