Sökmotorkonsult.se

Google Shopping blir gratis för alla

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping påDet blir gratis för alla företag att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. 

Google förändrar sin tjänst Google Shopping i grunden genom att börja visa organiska icke-betalda sökresultat i den. Alla e-handlare ska framöver ha möjlighet att synas i dessa nya organiska sökresultat – oavsett om du annonserar på Google Shopping eller inte.

Förändringen är permanent men sägs ha påskyndats av den pågående coronakrisen där många företag behövt accelerera sin digitala omställning. Först ut är USA, resterande delen av världen får ta del av förändringen senare under året, berättar Google på sin blogg.

De organiska shoppingresultaten kommer placeras i Google Shopping-tabben mellan två annonsblock. Observera att det inte verkar som att de organiska shoppingresultaten kommer att visas i det vanliga organiska sökresultatet.

Organiska och betalda Google Shopping-resultatPå ett sätt är det här en återgång till hur det var tidigare; föregångaren Google Product Search (eller Froggle som den hette innan det) bestod enbart av organiska sökresultat men började under 2012 omvandlas till det Google Shopping vi känner idag.

Produktfeed skapar dina sökresultat

Precis som Google Shopping-annonser kommer de organiska sökresultaten att genereras från ett företags produktfeed i Google Merchant Center. Det är inte första gången Google använder produktfeeden för att skapa organiska sökresultat, till exempel Popular Products bygger på samma princip.

Google vs. Amazon

Ur ett affärsperspektiv är det fullt logiskt att Google gör den här förändringen. I USA och på flera andra håll vänder sig konsumenter direkt till Amazon när de ska handla på nätet, till Googles förtret.

Genom att öppna upp för alla e-handlare att utan kostnad visa sitt produktutbud på Google Shopping får Google större möjligheter att bygga en bättre tjänst som motar konkurrensen från Amazon på sikt.

Ur ett svenskt perspektiv tycker jag det ska bli mest intressant att se om Google kommer att klara av att bygga en bra pris- och shoppingjämförelsetjänst. Nuvarande Google Shopping lämnar en hel del att önska på den fronten i mitt tycke. Med ett större produktutbud ökar åtminstone deras chanser att lyckas med det.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen av detta och som SEO:are är det såklart kul att få ett nytt organiskt utrymme att optimera för.

Vad är dina tankar om denna förändring? 

Sidan är senast uppdaterad 2020-06-09

2 kommentarer

  1. Hej,

    Kommer Google ändra sin policy kring tobaks-relaterade produkter och kommer dessa att kunna visas?

    Mvh

    Kommentar av Dempa

  2. Hej,
    Inte vad vi har hört. Ser inget som tyder på det.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.