Sökmotorkonsult.se

Google Shopping blir gratis för alla

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping påDet blir gratis för alla företag att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. 

Google förändrar sin tjänst Google Shopping i grunden genom att börja visa organiska icke-betalda sökresultat i den. Alla e-handlare ska framöver ha möjlighet att synas i dessa nya organiska sökresultat – oavsett om du annonserar på Google Shopping eller inte.

Förändringen är permanent men sägs ha påskyndats av den pågående coronakrisen där många företag behövt accelerera sin digitala omställning. Först ut är USA, resterande delen av världen får ta del av förändringen senare under året, berättar Google på sin blogg.

De organiska shoppingresultaten kommer placeras i Google Shopping-tabben mellan två annonsblock. Observera att det inte verkar som att de organiska shoppingresultaten kommer att visas i det vanliga organiska sökresultatet.

Organiska och betalda Google Shopping-resultatPå ett sätt är det här en återgång till hur det var tidigare; föregångaren Google Product Search (eller Froggle som den hette innan det) bestod enbart av organiska sökresultat men började under 2012 omvandlas till det Google Shopping vi känner idag.

Produktfeed skapar dina sökresultat

Precis som Google Shopping-annonser kommer de organiska sökresultaten att genereras från ett företags produktfeed i Google Merchant Center. Det är inte första gången Google använder produktfeeden för att skapa organiska sökresultat, till exempel Popular Products bygger på samma princip.

Google vs. Amazon

Ur ett affärsperspektiv är det fullt logiskt att Google gör den här förändringen. I USA och på flera andra håll vänder sig konsumenter direkt till Amazon när de ska handla på nätet, till Googles förtret.

Genom att öppna upp för alla e-handlare att utan kostnad visa sitt produktutbud på Google Shopping får Google större möjligheter att bygga en bättre tjänst som motar konkurrensen från Amazon på sikt.

Ur ett svenskt perspektiv tycker jag det ska bli mest intressant att se om Google kommer att klara av att bygga en bra pris- och shoppingjämförelsetjänst. Nuvarande Google Shopping lämnar en hel del att önska på den fronten i mitt tycke. Med ett större produktutbud ökar åtminstone deras chanser att lyckas med det.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen av detta och som SEO:are är det såklart kul att få ett nytt organiskt utrymme att optimera för.

Vad är dina tankar om denna förändring? 

2 kommentarer

  1. Hej,

    Kommer Google ändra sin policy kring tobaks-relaterade produkter och kommer dessa att kunna visas?

    Mvh

    Kommentar av Dempa

  2. Hej,
    Inte vad vi har hört. Ser inget som tyder på det.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?

Guldläge på nätet 2021

Guldläge på nätet i ny upplaga

Guldläge på nätet släpps i dag i en fjärde uppdaterad upplaga efter hela 7 000 sålda exemplar. Det är kul att vår SEO-bok fortsätter läsas och uppskattas. Även om det mesta inom SEO inte ändrat sig så mycket är där givitvis en del nyheter och förändringar i nya upplagan.

Google symboliserad som otålig äldre man framför dator

9 av 10 e-handlare uppfyller inte Googles nya krav

Vi har analyserat hur väl svenska e-handlare uppfyller Googles kommande krav om användarupplevelse. Resultatet visar att hela 89 av Sveriges 100 största e-handlare i Sverige inte når upp till Googles nya krav.

Design av webbsida

Så optimerar du din sajt inför Page Experience Update

Användarvänliga sidor kommer att få en fördel i sökresultaten när Google rullar ut sin Page Experience Update. Här tar vi upp de viktigaste sakerna du behöver ha koll på för att din sajt ska tillmötesgå de nya kraven från Google.

BMM

Google fasar ut broad match modifier

Google har nu gått ut med att BMM (Broad Match Modifier) kommer att försvinna och Phrase Match kommer att uppdateras för att täcka båda typerna av sökningar.