Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Shopping blir gratis för alla

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping påDet blir gratis för alla företag att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. 

Google förändrar sin tjänst Google Shopping i grunden genom att börja visa organiska icke-betalda sökresultat i den. Alla e-handlare ska framöver ha möjlighet att synas i dessa nya organiska sökresultat – oavsett om du annonserar på Google Shopping eller inte.

Förändringen är permanent men sägs ha påskyndats av den pågående coronakrisen där många företag behövt accelerera sin digitala omställning. Först ut är USA, resterande delen av världen får ta del av förändringen senare under året, berättar Google på sin blogg.

De organiska shoppingresultaten kommer placeras i Google Shopping-tabben mellan två annonsblock. Observera att det inte verkar som att de organiska shoppingresultaten kommer att visas i det vanliga organiska sökresultatet.

Organiska och betalda Google Shopping-resultatPå ett sätt är det här en återgång till hur det var tidigare; föregångaren Google Product Search (eller Froggle som den hette innan det) bestod enbart av organiska sökresultat men började under 2012 omvandlas till det Google Shopping vi känner idag.

Produktfeed skapar dina sökresultat

Precis som Google Shopping-annonser kommer de organiska sökresultaten att genereras från ett företags produktfeed i Google Merchant Center. Det är inte första gången Google använder produktfeeden för att skapa organiska sökresultat, till exempel Popular Products bygger på samma princip.

Google vs. Amazon

Ur ett affärsperspektiv är det fullt logiskt att Google gör den här förändringen. I USA och på flera andra håll vänder sig konsumenter direkt till Amazon när de ska handla på nätet, till Googles förtret.

Genom att öppna upp för alla e-handlare att utan kostnad visa sitt produktutbud på Google Shopping får Google större möjligheter att bygga en bättre tjänst som motar konkurrensen från Amazon på sikt.

Ur ett svenskt perspektiv tycker jag det ska bli mest intressant att se om Google kommer att klara av att bygga en bra pris- och shoppingjämförelsetjänst. Nuvarande Google Shopping lämnar en hel del att önska på den fronten i mitt tycke. Med ett större produktutbud ökar åtminstone deras chanser att lyckas med det.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen av detta och som SEO:are är det såklart kul att få ett nytt organiskt utrymme att optimera för.

Vad är dina tankar om denna förändring? 

2 kommentarer

  1. Hej,

    Kommer Google ändra sin policy kring tobaks-relaterade produkter och kommer dessa att kunna visas?

    Mvh

    Kommentar av Dempa

  2. Hej,
    Inte vad vi har hört. Ser inget som tyder på det.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Sökmotorer begränsar googlingar

Sökmotorer begränsar googlingarna

Klarar du dig på 30 googlingar om dagen? Om inte, och du inte är forskare, journalist eller lärare då är det hög tid att börja vänja dig vid denna nya begränsning från sökmotorerna.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner