Sökmotorkonsult.se

Google Shopping blir gratis för alla

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping påDet blir gratis för alla företag att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. 

Google förändrar sin tjänst Google Shopping i grunden genom att börja visa organiska icke-betalda sökresultat i den. Alla e-handlare ska framöver ha möjlighet att synas i dessa nya organiska sökresultat – oavsett om du annonserar på Google Shopping eller inte.

Förändringen är permanent men sägs ha påskyndats av den pågående coronakrisen där många företag behövt accelerera sin digitala omställning. Först ut är USA, resterande delen av världen får ta del av förändringen senare under året, berättar Google på sin blogg.

De organiska shoppingresultaten kommer placeras i Google Shopping-tabben mellan två annonsblock. Observera att det inte verkar som att de organiska shoppingresultaten kommer att visas i det vanliga organiska sökresultatet.

Organiska och betalda Google Shopping-resultatPå ett sätt är det här en återgång till hur det var tidigare; föregångaren Google Product Search (eller Froggle som den hette innan det) bestod enbart av organiska sökresultat men började under 2012 omvandlas till det Google Shopping vi känner idag.

Produktfeed skapar dina sökresultat

Precis som Google Shopping-annonser kommer de organiska sökresultaten att genereras från ett företags produktfeed i Google Merchant Center. Det är inte första gången Google använder produktfeeden för att skapa organiska sökresultat, till exempel Popular Products bygger på samma princip.

Google vs. Amazon

Ur ett affärsperspektiv är det fullt logiskt att Google gör den här förändringen. I USA och på flera andra håll vänder sig konsumenter direkt till Amazon när de ska handla på nätet, till Googles förtret.

Genom att öppna upp för alla e-handlare att utan kostnad visa sitt produktutbud på Google Shopping får Google större möjligheter att bygga en bättre tjänst som motar konkurrensen från Amazon på sikt.

Ur ett svenskt perspektiv tycker jag det ska bli mest intressant att se om Google kommer att klara av att bygga en bra pris- och shoppingjämförelsetjänst. Nuvarande Google Shopping lämnar en hel del att önska på den fronten i mitt tycke. Med ett större produktutbud ökar åtminstone deras chanser att lyckas med det.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen av detta och som SEO:are är det såklart kul att få ett nytt organiskt utrymme att optimera för.

Vad är dina tankar om denna förändring? 

2 kommentarer

  1. Hej,

    Kommer Google ändra sin policy kring tobaks-relaterade produkter och kommer dessa att kunna visas?

    Mvh

    Kommentar av Dempa

  2. Hej,
    Inte vad vi har hört. Ser inget som tyder på det.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner