Sökmotorkonsult.se

Google Shopping blir gratis för alla

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping påDet blir gratis för alla företag att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. 

Google förändrar sin tjänst Google Shopping i grunden genom att börja visa organiska icke-betalda sökresultat i den. Alla e-handlare ska framöver ha möjlighet att synas i dessa nya organiska sökresultat – oavsett om du annonserar på Google Shopping eller inte.

Förändringen är permanent men sägs ha påskyndats av den pågående coronakrisen där många företag behövt accelerera sin digitala omställning. Först ut är USA, resterande delen av världen får ta del av förändringen senare under året, berättar Google på sin blogg.

De organiska shoppingresultaten kommer placeras i Google Shopping-tabben mellan två annonsblock. Observera att det inte verkar som att de organiska shoppingresultaten kommer att visas i det vanliga organiska sökresultatet.

Organiska och betalda Google Shopping-resultatPå ett sätt är det här en återgång till hur det var tidigare; föregångaren Google Product Search (eller Froggle som den hette innan det) bestod enbart av organiska sökresultat men började under 2012 omvandlas till det Google Shopping vi känner idag.

Produktfeed skapar dina sökresultat

Precis som Google Shopping-annonser kommer de organiska sökresultaten att genereras från ett företags produktfeed i Google Merchant Center. Det är inte första gången Google använder produktfeeden för att skapa organiska sökresultat, till exempel Popular Products bygger på samma princip.

Google vs. Amazon

Ur ett affärsperspektiv är det fullt logiskt att Google gör den här förändringen. I USA och på flera andra håll vänder sig konsumenter direkt till Amazon när de ska handla på nätet, till Googles förtret.

Genom att öppna upp för alla e-handlare att utan kostnad visa sitt produktutbud på Google Shopping får Google större möjligheter att bygga en bättre tjänst som motar konkurrensen från Amazon på sikt.

Ur ett svenskt perspektiv tycker jag det ska bli mest intressant att se om Google kommer att klara av att bygga en bra pris- och shoppingjämförelsetjänst. Nuvarande Google Shopping lämnar en hel del att önska på den fronten i mitt tycke. Med ett större produktutbud ökar åtminstone deras chanser att lyckas med det.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen av detta och som SEO:are är det såklart kul att få ett nytt organiskt utrymme att optimera för.

Vad är dina tankar om denna förändring? 

Sidan är senast uppdaterad 2020-06-09

2 kommentarer

  1. Hej,

    Kommer Google ändra sin policy kring tobaks-relaterade produkter och kommer dessa att kunna visas?

    Mvh

    Kommentar av Dempa

  2. Hej,
    Inte vad vi har hört. Ser inget som tyder på det.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.