Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google allt skickligare

Spindel

Sökmotoroptimering är en bransch i ständig förändring och det är värt att komma ihåg det. Mycket är som det alltid varit, gott om bra text kommer alltid gynna dig, bra och relevanta länkar är fortfarande den hemliga såsen. När det gäller det tekniska finliret däremot så förändras saker och ibland ganska fort. Vi har under senaste året sett lite tendenser som du kommer vilja känna till.

Det som är själva kärnan i den här artikeln är att Google är och blir allt bättre på att sortera ut vad som är den viktiga informationen. Panda-uppdateringen är bara en del i detta även om den är ganska viktig. Något som varit väldigt viktigt inom SEO är att göra tydligt vad som är vad på en sida, att få med viktiga sökord i alla viktiga taggar. Vi har själva tjatat ofta om H1 och Alt-taggar osv men vi har på senare tid upptäckt att det inte är lika viktigt längre (fortfarande viktigt men inte lika).

Det går att dra slutsatsen att det är en trend, att det är riktningen som sökmotorer kommer att få i framöver (nya HTML-varianter kommer strula till det en del). Vi kan inte visa det entydigt men allt tyder på att det inte längre är lika viktigt vilken tagg du använder för din huvudrubrik, att den är störst och överst räcker långt och det kanske inte längre är strikt nödvändigt att det är en H1. Sökmotorer och särskilt Google förstår i allt större utsträckning hur det faktiskt ser ut.

Ett tydligt exempel är att Google indikerat att  för ont om innehåll och för gott om annonser ”above the fold” alltså det du först ser på skärmen när du besöker en site som du kan se utan att behöva scrolla neråt kan ge upphov till filter. Google klarar alltså i ganska stor utsträckning att förstå vad som är intressant på en sida och vad som inte är det.

12 kommentarer

  1. Det är bra att Google förstår bättre, men jag kommer fortsätta använda rubriknivåer ”korrekt”. Även om det inte gynnar min sökmotoroptimering så gynnar det de som inte kan se hur det ser ut.

    Kommentar av

    Stefan

  2. Ja, det är utan tvekan best practise också. Vi kommer fortsätta rekommendera det även om fördelarna är mindre än förut (de finns fortfarande där). Slutsatsen man kan dra är att inte oroa sig så mycket inför HTML5, många har funderingar på hur Google ska tolka den nya markupen som tillåter t ex fler H1:or.

  3. Man får ju tänka på att alla sökmotorer inte är lika high-tech som G. Man kommer långt genom att keywordspamma, kanske inte på google, men på andra håll. Speciellt keywords-spammning i inlänkar verkar förvånansvärt effektivt.

    Även om google börjar leka lite med Artificiell intelligens så är det ett bra tag kvar innan google läser av skärmen med mänskliga ögon.

    Kommentar av

    Axel Storckenfeldt

  4. Intressanta tips som jag inte hört talas om. Skall testa ikväll :) Btw så är det inte helt smärtfritt att använda HTML5 om du försöker applicera css på elementen. Det finns dock vägar runt som jag skrivit om i min blogg :)

    Kommentar av Andreas

  5. Det är ju inget som kraschar i (x)html om du har flera h1 heller, så varför skulle det bli ett problem i html5?

    @Andreas: Använd modernizr så är det inga problem med css på elementen. Om du tycker det är onödigt med ett helt bibliotek så kan du göra det själv med javascript, genom att definiera alla element du använder såhär:
    document.createElement(‘header’);

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

  6. God fortsättning på er alla… Bra läsning och bra artiklar fortsätter här också ser jag :)

    Kommentar av

    Hanna

  7. Jag tycker att det är bra att google utvecklas, det gör hela ”googlandet” mycket bättre för mig som letar relevant info, inte info från den som är bäst på seo. Samtidigt tvingar det er SEO-experter utrymme att utvecklas också…

    Kommentar av

    Danne

  8. ”Ett tydligt exempel är att Google indikerat att för ont om innehåll och för gott om annonser ”above the fold” […] kan ge upphov till filter.”

    Exempel på det vore mkt intressant! Speciellt med tanke på att Google själva skriver ”Ads ”above the fold” (the area of the page visible without scrolling) tend to perform better than those below the fold.” i sin guide för optimering av AdSense.

    Frågan är hur dessa två faktorer kommer att påverka varandra..?

    Kommentar av

    Jonas

  9. Positivt för dom som har rikligt med bra innehåll på sina sajter. Jag tycker det ska var hårt arbete med innehåll som ska löna sig och inte en titeltag. Jag tror googels 30 tusen anställda på några år kommer att ha förändrat SEO-optimeringen till att tvinga sajter att ha ett bättre innehåll.

    Kommentar av

    Per Anders

  10. Jag måste jag tacka Magnus samt övriga för en mycket bra information, skrivet på ett vettigt sätt så man förstår.

    Kommentar av

    Bengt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

instagram shopping tags

Instagram shopping tags – så funkar det!

Instagram shopping tags gör det enklare att visa vilka produkter som syns på dina instagram bilder och uppmuntrar till köp. Läs här om hur du kommer igång!

Utrullningen av Speed Update

Utrullningen av Google Speed Update görs idag 9 juli som ämnar att göra laddningstider till en viktigare faktor i algoritmen.

Google Ads ersätter AdWords - 460

AdWords blir Google Ads

AdWords blir Google Ads. Efter nästan 18 år har Google bestämt sig för att byta namn på sin populära annonsplattform. Vad tycker du om AdWords nya namn?

Laleh

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Röstsök är en het potatis i SEO-världen. Kanske lite konstigt med tanke hur få som använder rösten till att googla med i Sverige. Vad tror du om utvecklingen för röstsök?

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 40 av Sökpodden

#40 Amazon SEO

Nytt avsnitt av Sökpodden ute! Denna gång är våra ämnen Amazon SEO, schemaläggning på Google AdWords samt automatiska regler på Facebook. Lyssna gärna på #40 av Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner