Sökmotorkonsult.se

Google skriver om titlar

Joe Biden, president eller vice president

Google har börjat skriva om titlar i större utsträckning än tidigare. Detta har möts av ett ganska kompakt missnöje bland SEO:are världen över.

Hur var det nu? Är Joe Biden president eller vice president i USA? Google lyckades i alla fall få fel på denna fråga. Även om Joe innehaft båda ämbetena är det ju lite pikant att ha fel på vilket av dem som han har just nu.


Bakgrunden till denna ganska lustiga tweet är att Google vad det verkar börjat skriva om titlar i mycket större utsträckning än tidigare. Många rapporterar att de upplever att Google väljer att visa innehåll från rubriker (H1:or och H2:or) istället för titeln i sökresultatet. Vi har själva sett en hel del exempel på det i Sverige.

Missnöjet med denna förändring verkar vara ganska utbredd då det upplevs som att ”titlarna” som Google väljer ofta är sämre än den riktiga titeln.

Förändring påverkar inte ranking

Google har ju även innan valt att ändra om i titlar, men nu verkar det som att de tagit det till nästa nivå. Det är värt att notera att Google tidigare varit tydliga med att när de väljer att ändra i titeln i sökresultatet så påverkar detta inte titeln som rankingfaktor. När det gäller ranking så utgår Google fortsatt på innehållet i titeltaggen.

Google om kritiken

Googles svar på missnöjet är att det sedan lång tid tillbaka varit så att de kan ändra titlarna i sökresultat, men att de samtidigt tagit åt sig av kritiken. Jag skulle inte bli förvånad om Google kommer justera tillbaka det vi ser i sökresultaten just nu ganska snart.

Inte förvånande

Samtidigt är det inte förvånande att Google försöker välja vad som är den mest relevanta titeln för en sida då Google ofta redan gör så för meta descriptions. Där är det numera nästan mer regel än undantag att Google väljer en del av sidans brödtext istället för sidans faktiska meta description.

Googles tanke med allt detta är såklart att de vill försöka svara på användarnas intention med googlingen på ett bättre sett. Exemplet med Joe Biden är väl ett tecken på att detta inte alltid är så enkelt att lyckas med…

Skapar frustration

Det är inte heller förvånande att sajtägare frustreras av detta. Om du har lagt tid och kraft till att skriva bra titlar, ja då är det ju inte så kul om Google struntar i detta och väljer på egen hand. Framförallt inte om det försämrar titeln vilket många just nu verkar uppleva.

Vad tycker du? Har du sett något knasigt exempel nyligen på när Google skriver om dina titlar i sökresultatet?

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-08-20

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.