Sökmotorkonsult.se

Google skriver om titlar

Joe Biden, president eller vice president

Google har börjat skriva om titlar i större utsträckning än tidigare. Detta har möts av ett ganska kompakt missnöje bland SEO:are världen över.

Hur var det nu? Är Joe Biden president eller vice president i USA? Google lyckades i alla fall få fel på denna fråga. Även om Joe innehaft båda ämbetena är det ju lite pikant att ha fel på vilket av dem som han har just nu.


Bakgrunden till denna ganska lustiga tweet är att Google vad det verkar börjat skriva om titlar i mycket större utsträckning än tidigare. Många rapporterar att de upplever att Google väljer att visa innehåll från rubriker (H1:or och H2:or) istället för titeln i sökresultatet. Vi har själva sett en hel del exempel på det i Sverige.

Missnöjet med denna förändring verkar vara ganska utbredd då det upplevs som att ”titlarna” som Google väljer ofta är sämre än den riktiga titeln.

Förändring påverkar inte ranking

Google har ju även innan valt att ändra om i titlar, men nu verkar det som att de tagit det till nästa nivå. Det är värt att notera att Google tidigare varit tydliga med att när de väljer att ändra i titeln i sökresultatet så påverkar detta inte titeln som rankingfaktor. När det gäller ranking så utgår Google fortsatt på innehållet i titeltaggen.

Google om kritiken

Googles svar på missnöjet är att det sedan lång tid tillbaka varit så att de kan ändra titlarna i sökresultat, men att de samtidigt tagit åt sig av kritiken. Jag skulle inte bli förvånad om Google kommer justera tillbaka det vi ser i sökresultaten just nu ganska snart.

Inte förvånande

Samtidigt är det inte förvånande att Google försöker välja vad som är den mest relevanta titeln för en sida då Google ofta redan gör så för meta descriptions. Där är det numera nästan mer regel än undantag att Google väljer en del av sidans brödtext istället för sidans faktiska meta description.

Googles tanke med allt detta är såklart att de vill försöka svara på användarnas intention med googlingen på ett bättre sett. Exemplet med Joe Biden är väl ett tecken på att detta inte alltid är så enkelt att lyckas med…

Skapar frustration

Det är inte heller förvånande att sajtägare frustreras av detta. Om du har lagt tid och kraft till att skriva bra titlar, ja då är det ju inte så kul om Google struntar i detta och väljer på egen hand. Framförallt inte om det försämrar titeln vilket många just nu verkar uppleva.

Vad tycker du? Har du sett något knasigt exempel nyligen på när Google skriver om dina titlar i sökresultatet?

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 77 av Sökpodden

#77 Framtiden för SEO

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt sjuttiosjunde avsnitt, är våra ämnen: framtiden för SEO, vi gör en SEO-clinic och så avslutar vi med att snacka om portföljbudstrategier på Google Ads. Du lyssnar väl?

AMP

Är AMP på väg bort?

Många nyhetssajter väljer att plocka bort sin AMP-sidor. Är detta en trend som kommer innebära slutet för AMP? Ja, sannolikt. I alla fall om du frågar oss.

Internet översvämmas av innehåll

Kommer internet svämma över av innehåll?

Vad händer om Google accepterar maskinskrivet innehåll? Chansen eller risken, beroende på hur man ser det, är att internet kommer svämma över av innehåll.

6,6 % klarar SEO Cert

SEO Cert – är du en 6,6 %-are?

Är du en 6,6-procentare? Av de dryga 2 500 personer som antagit SEO Cert-utmaning är det hittills 6,6 % som klarat provet. Ett stort grattis till er!

SEO-snack foosball

Äntligen SEO-snack igen!

Äntligen är det dags för SEO-snack igen. Torsdagen den 2:e december på Capital bar är du varmt välkommen på det 39:e SEO-snacket! En av sakerna jag saknat under pandemin är givetvis SEO-snack. Men nu behöver vi inte vänta längre. För […]