Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google slänger sina rekommendationer för paginering överbord

Google skapade stora rabalder i SEO-världen förra veckan när de utan förvarning berättade att tekniken de under många år rekommenderat vid paginering inte längre har stöd av Google – och att de inte har använt den på flera år.

Paginering innebär alltså att en sajt delar upp en typ av innehåll på flera sidor. Det är vanligt hos exempelvis e-handlare som har många produkter i en viss kategori. Genom att klicka på Nästa läses fler produkter in på en ny sida som handlar om samma sak. Problemet med paginerade sidor är att de kan ses som kopior av varandra eftersom de oftast delar titlar, huvudrubrik och brödtext.

Paginering

Exempel på paginering.

Googles rekommendation för att lösa denna problematik har varit att en webbplats ska ange för sökspindeln att sidor i en följd hänger ihop genom att använda sig av attributen rel=next (nästa sida) och rel=prev (föregående sida) i koden. Detta för att signalera till sökspindeln att de nästintill identiska sidorna är en del i samma serie.

Vårstädning

Det började med att Googles egen sida med de tekniska specifikationerna för paginering helt plötsligt försvann från nätet. Strax därefter gick officiella Google Webmasters-kontot ut med följande tweet:

John Mueller från Google bekräftade i samma veva att Google inte har använt rel=next och rel=prev på flera år men att de själva inte har insett det förrän nu. Därav anledningen till att dokumentationen togs bort.

Algoritmen är komplex

Att Google själva inte har full koll på hur deras sökmotor fungerar säger såklart en hel del om hur komplex Googles algoritm faktiskt är. Det är också en bra påminnelse om att ta allt Google säger med en nypa salt och hellre förlita dig på det du faktiskt ser fungerar snarare än det Google kommunicerar.

Våra rekommendationer kring paginering förändras inte så mycket av det här. Googles tweet ovan tycks mena att en sajt helt kan strunta i att dela upp innehåll på flera sidor eftersom ”användare älskar att allt innehåll samlas på en sida”. Se upp med den rekommendationen för det kan i många fall istället göra att sidan blir betydligt segare att ladda. Och det är varken bra ur användare- eller SEO-perspektiv.

Fortsätt gärna dela upp sidor som behöver paginering på flera sidor. För Googles skull verkar du inte längre behöva använda dig av rel=next och rel=prev men Bing tittar fortfarande på det och det kan även finnas andra skäl att implementera det, bland annat ur tillgänglighetsperspektiv.

4 kommentarer

  1. Oändlig scoll, är det bättre då?

    Kommentar av Daniel

  2. Hej Daniel,

    Tack för din kommentar!

    En svårighet som kan uppstå med oändlig scroll är att Google inte ser det som laddas in efter scroll och därmed alltså inte kommer åt att spindla av det innehållet. Det finns dock sätt att komma runt det. Du behöver dela upp innehållet på flera sidor så Google kan komma åt det (som vanlig paginering alltså) samtidigt som du för användaren visar upp det som en oändlig scroll. Google har dokumentation på hur du gör detta här: https://webmasters.googleblog.com/2014/02/infinite-scroll-search-friendly.html

    Här kan du se ett exempel på hur det fungerar i praktiken: https://scrollsample.appspot.com/items

    Lycka till!

    Kommentar av

    Björn Bydén

  3. Jag tycker en paginering endast fyller ett syfte och det är om besökaren behöver ha åtkomst till ett specifikt intervall av produkter (eller vad det nu kan vara). Det kan vara i syfte att besöka det senare eller skicka länken till en vän.

    Ur sökmotorsynpunkt ser jag ingen mening alls med paginering. Innehållet förändras i regel när nya produkter (eller vad det nu kan vara) kommer in och content bör ju ändå ligga på sida 1 av pagineringen.

    Personligen tycker jag om att ha full kontoll, därför föredrar jag paginering i de allra flesta fall.

    Kommentar av

    Jens Törnell

  4. Hej Jens,

    Tack för din kommentar!

    Om antalet artiklar i en kategori blir för många anser jag att paginering är ett måste. Vi vill inte att sidan blir för omfattande att läsa in för sökspindeln. Då är paginering en bra lösning.

    Kommentar av

    Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner