Sökmotorkonsult.se

Google slänger sina rekommendationer för paginering överbord

Google skapade stora rabalder i SEO-världen förra veckan när de utan förvarning berättade att tekniken de under många år rekommenderat vid paginering inte längre har stöd av Google – och att de inte har använt den på flera år.

Paginering innebär alltså att en sajt delar upp en typ av innehåll på flera sidor. Det är vanligt hos exempelvis e-handlare som har många produkter i en viss kategori. Genom att klicka på Nästa läses fler produkter in på en ny sida som handlar om samma sak. Problemet med paginerade sidor är att de kan ses som kopior av varandra eftersom de oftast delar titlar, huvudrubrik och brödtext.

Paginering

Exempel på paginering.

Googles rekommendation för att lösa denna problematik har varit att en webbplats ska ange för sökspindeln att sidor i en följd hänger ihop genom att använda sig av attributen rel=next (nästa sida) och rel=prev (föregående sida) i koden. Detta för att signalera till sökspindeln att de nästintill identiska sidorna är en del i samma serie.

Vårstädning

Det började med att Googles egen sida med de tekniska specifikationerna för paginering helt plötsligt försvann från nätet. Strax därefter gick officiella Google Webmasters-kontot ut med följande tweet:

John Mueller från Google bekräftade i samma veva att Google inte har använt rel=next och rel=prev på flera år men att de själva inte har insett det förrän nu. Därav anledningen till att dokumentationen togs bort.

Algoritmen är komplex

Att Google själva inte har full koll på hur deras sökmotor fungerar säger såklart en hel del om hur komplex Googles algoritm faktiskt är. Det är också en bra påminnelse om att ta allt Google säger med en nypa salt och hellre förlita dig på det du faktiskt ser fungerar snarare än det Google kommunicerar.

Våra rekommendationer kring paginering förändras inte så mycket av det här. Googles tweet ovan tycks mena att en sajt helt kan strunta i att dela upp innehåll på flera sidor eftersom ”användare älskar att allt innehåll samlas på en sida”. Se upp med den rekommendationen för det kan i många fall istället göra att sidan blir betydligt segare att ladda. Och det är varken bra ur användare- eller SEO-perspektiv.

Fortsätt gärna dela upp sidor som behöver paginering på flera sidor. För Googles skull verkar du inte längre behöva använda dig av rel=next och rel=prev men Bing tittar fortfarande på det och det kan även finnas andra skäl att implementera det, bland annat ur tillgänglighetsperspektiv.

Sidan är senast uppdaterad 2019-03-26

4 kommentarer

  1. Oändlig scoll, är det bättre då?

    Kommentar av Daniel

  2. Hej Daniel,

    Tack för din kommentar!

    En svårighet som kan uppstå med oändlig scroll är att Google inte ser det som laddas in efter scroll och därmed alltså inte kommer åt att spindla av det innehållet. Det finns dock sätt att komma runt det. Du behöver dela upp innehållet på flera sidor så Google kan komma åt det (som vanlig paginering alltså) samtidigt som du för användaren visar upp det som en oändlig scroll. Google har dokumentation på hur du gör detta här: https://webmasters.googleblog.com/2014/02/infinite-scroll-search-friendly.html

    Här kan du se ett exempel på hur det fungerar i praktiken: https://scrollsample.appspot.com/items

    Lycka till!

    Kommentar av Björn Bydén

  3. Jag tycker en paginering endast fyller ett syfte och det är om besökaren behöver ha åtkomst till ett specifikt intervall av produkter (eller vad det nu kan vara). Det kan vara i syfte att besöka det senare eller skicka länken till en vän.

    Ur sökmotorsynpunkt ser jag ingen mening alls med paginering. Innehållet förändras i regel när nya produkter (eller vad det nu kan vara) kommer in och content bör ju ändå ligga på sida 1 av pagineringen.

    Personligen tycker jag om att ha full kontoll, därför föredrar jag paginering i de allra flesta fall.

    Kommentar av Jens Törnell

  4. Hej Jens,

    Tack för din kommentar!

    Om antalet artiklar i en kategori blir för många anser jag att paginering är ett måste. Vi vill inte att sidan blir för omfattande att läsa in för sökspindeln. Då är paginering en bra lösning.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.