Sökmotorkonsult.se

Google slänger sina rekommendationer för paginering överbord

Google skapade stora rabalder i SEO-världen förra veckan när de utan förvarning berättade att tekniken de under många år rekommenderat vid paginering inte längre har stöd av Google – och att de inte har använt den på flera år.

Paginering innebär alltså att en sajt delar upp en typ av innehåll på flera sidor. Det är vanligt hos exempelvis e-handlare som har många produkter i en viss kategori. Genom att klicka på Nästa läses fler produkter in på en ny sida som handlar om samma sak. Problemet med paginerade sidor är att de kan ses som kopior av varandra eftersom de oftast delar titlar, huvudrubrik och brödtext.

Paginering

Exempel på paginering.

Googles rekommendation för att lösa denna problematik har varit att en webbplats ska ange för sökspindeln att sidor i en följd hänger ihop genom att använda sig av attributen rel=next (nästa sida) och rel=prev (föregående sida) i koden. Detta för att signalera till sökspindeln att de nästintill identiska sidorna är en del i samma serie.

Vårstädning

Det började med att Googles egen sida med de tekniska specifikationerna för paginering helt plötsligt försvann från nätet. Strax därefter gick officiella Google Webmasters-kontot ut med följande tweet:

John Mueller från Google bekräftade i samma veva att Google inte har använt rel=next och rel=prev på flera år men att de själva inte har insett det förrän nu. Därav anledningen till att dokumentationen togs bort.

Algoritmen är komplex

Att Google själva inte har full koll på hur deras sökmotor fungerar säger såklart en hel del om hur komplex Googles algoritm faktiskt är. Det är också en bra påminnelse om att ta allt Google säger med en nypa salt och hellre förlita dig på det du faktiskt ser fungerar snarare än det Google kommunicerar.

Våra rekommendationer kring paginering förändras inte så mycket av det här. Googles tweet ovan tycks mena att en sajt helt kan strunta i att dela upp innehåll på flera sidor eftersom ”användare älskar att allt innehåll samlas på en sida”. Se upp med den rekommendationen för det kan i många fall istället göra att sidan blir betydligt segare att ladda. Och det är varken bra ur användare- eller SEO-perspektiv.

Fortsätt gärna dela upp sidor som behöver paginering på flera sidor. För Googles skull verkar du inte längre behöva använda dig av rel=next och rel=prev men Bing tittar fortfarande på det och det kan även finnas andra skäl att implementera det, bland annat ur tillgänglighetsperspektiv.

Sidan är senast uppdaterad 2019-03-26

4 kommentarer

  1. Oändlig scoll, är det bättre då?

    Kommentar av Daniel

  2. Hej Daniel,

    Tack för din kommentar!

    En svårighet som kan uppstå med oändlig scroll är att Google inte ser det som laddas in efter scroll och därmed alltså inte kommer åt att spindla av det innehållet. Det finns dock sätt att komma runt det. Du behöver dela upp innehållet på flera sidor så Google kan komma åt det (som vanlig paginering alltså) samtidigt som du för användaren visar upp det som en oändlig scroll. Google har dokumentation på hur du gör detta här: https://webmasters.googleblog.com/2014/02/infinite-scroll-search-friendly.html

    Här kan du se ett exempel på hur det fungerar i praktiken: https://scrollsample.appspot.com/items

    Lycka till!

    Kommentar av Björn Bydén

  3. Jag tycker en paginering endast fyller ett syfte och det är om besökaren behöver ha åtkomst till ett specifikt intervall av produkter (eller vad det nu kan vara). Det kan vara i syfte att besöka det senare eller skicka länken till en vän.

    Ur sökmotorsynpunkt ser jag ingen mening alls med paginering. Innehållet förändras i regel när nya produkter (eller vad det nu kan vara) kommer in och content bör ju ändå ligga på sida 1 av pagineringen.

    Personligen tycker jag om att ha full kontoll, därför föredrar jag paginering i de allra flesta fall.

    Kommentar av Jens Törnell

  4. Hej Jens,

    Tack för din kommentar!

    Om antalet artiklar i en kategori blir för många anser jag att paginering är ett måste. Vi vill inte att sidan blir för omfattande att läsa in för sökspindeln. Då är paginering en bra lösning.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?