Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Speed Update

snigel

I sommar kommer en ny uppdatering från Google som kommer fokusera på laddningstiden på mobiler. I detta inlägg går vi igenom vad vi vet om denna nya uppdatering.

I förra veckan gick Google ut med att från och med juli 2018 så kommer laddningstiden vara en rankingfaktor i mobila sökningar. Uppdateringen har fått namnet ”Speed Update” och ska endast påverka en liten del av sökresultaten. Google säger att det inte finns ett verktyg där du kan se om du kommer att påverkas av denna uppdatering men rekommenderar tre verktyg för att arbeta med laddningstiden.

Search Engine Land lyckades få till en intervju med Google där de svarade på frågor kring uppdateringen.

  • Denna uppdatering påverkar bara mobil och inte desktop även när mobile first index är lanserat.
  • Det kommer vara en ”liten rankingfaktor” så har du en i övrigt bra målsida, med rikt innehåll som svarar på intentionen bakom sökningen, så är det fortfarande avgörande för din ranking.
  • Du kommer inte få något meddelande i Google Search Console ifall du påverkas av uppdateringen.
  • Har du en långsam desktop och en snabb mobillösning, till exempel AMP, så kommer du bli bedömd på den version som vänder sig till mobilen.

Att arbeta med laddningstiden borde vara en självklarhet för alla som har webbplatser då det har en direkt påverkan på konverteringen. Så har du inte gjort det tidigare har du nu fått ytterligare en anledning till att göra det med en deadline satt till juli.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner