Sökmotorkonsult.se

Google Speed Update

snigel

I sommar kommer en ny uppdatering från Google som kommer fokusera på laddningstiden på mobiler. I detta inlägg går vi igenom vad vi vet om denna nya uppdatering.

I förra veckan gick Google ut med att från och med juli 2018 så kommer laddningstiden vara en rankingfaktor i mobila sökningar. Uppdateringen har fått namnet ”Speed Update” och ska endast påverka en liten del av sökresultaten. Google säger att det inte finns ett verktyg där du kan se om du kommer att påverkas av denna uppdatering men rekommenderar tre verktyg för att arbeta med laddningstiden.

Search Engine Land lyckades få till en intervju med Google där de svarade på frågor kring uppdateringen.

  • Denna uppdatering påverkar bara mobil och inte desktop även när mobile first index är lanserat.
  • Det kommer vara en ”liten rankingfaktor” så har du en i övrigt bra målsida, med rikt innehåll som svarar på intentionen bakom sökningen, så är det fortfarande avgörande för din ranking.
  • Du kommer inte få något meddelande i Google Search Console ifall du påverkas av uppdateringen.
  • Har du en långsam desktop och en snabb mobillösning, till exempel AMP, så kommer du bli bedömd på den version som vänder sig till mobilen.

Att arbeta med laddningstiden borde vara en självklarhet för alla som har webbplatser då det har en direkt påverkan på konverteringen. Så har du inte gjort det tidigare har du nu fått ytterligare en anledning till att göra det med en deadline satt till juli.

Sidan är senast uppdaterad 2018-01-22

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?