Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Speed Update

snigel

I sommar kommer en ny uppdatering från Google som kommer fokusera på laddningstiden på mobiler. I detta inlägg går vi igenom vad vi vet om denna nya uppdatering.

I förra veckan gick Google ut med att från och med juli 2018 så kommer laddningstiden vara en rankingfaktor i mobila sökningar. Uppdateringen har fått namnet ”Speed Update” och ska endast påverka en liten del av sökresultaten. Google säger att det inte finns ett verktyg där du kan se om du kommer att påverkas av denna uppdatering men rekommenderar tre verktyg för att arbeta med laddningstiden.

Search Engine Land lyckades få till en intervju med Google där de svarade på frågor kring uppdateringen.

  • Denna uppdatering påverkar bara mobil och inte desktop även när mobile first index är lanserat.
  • Det kommer vara en ”liten rankingfaktor” så har du en i övrigt bra målsida, med rikt innehåll som svarar på intentionen bakom sökningen, så är det fortfarande avgörande för din ranking.
  • Du kommer inte få något meddelande i Google Search Console ifall du påverkas av uppdateringen.
  • Har du en långsam desktop och en snabb mobillösning, till exempel AMP, så kommer du bli bedömd på den version som vänder sig till mobilen.

Att arbeta med laddningstiden borde vara en självklarhet för alla som har webbplatser då det har en direkt påverkan på konverteringen. Så har du inte gjort det tidigare har du nu fått ytterligare en anledning till att göra det med en deadline satt till juli.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner