Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Speed Update

snigel

I sommar kommer en ny uppdatering från Google som kommer fokusera på laddningstiden på mobiler. I detta inlägg går vi igenom vad vi vet om denna nya uppdatering.

I förra veckan gick Google ut med att från och med juli 2018 så kommer laddningstiden vara en rankingfaktor i mobila sökningar. Uppdateringen har fått namnet ”Speed Update” och ska endast påverka en liten del av sökresultaten. Google säger att det inte finns ett verktyg där du kan se om du kommer att påverkas av denna uppdatering men rekommenderar tre verktyg för att arbeta med laddningstiden.

Search Engine Land lyckades få till en intervju med Google där de svarade på frågor kring uppdateringen.

  • Denna uppdatering påverkar bara mobil och inte desktop även när mobile first index är lanserat.
  • Det kommer vara en ”liten rankingfaktor” så har du en i övrigt bra målsida, med rikt innehåll som svarar på intentionen bakom sökningen, så är det fortfarande avgörande för din ranking.
  • Du kommer inte få något meddelande i Google Search Console ifall du påverkas av uppdateringen.
  • Har du en långsam desktop och en snabb mobillösning, till exempel AMP, så kommer du bli bedömd på den version som vänder sig till mobilen.

Att arbeta med laddningstiden borde vara en självklarhet för alla som har webbplatser då det har en direkt påverkan på konverteringen. Så har du inte gjort det tidigare har du nu fått ytterligare en anledning till att göra det med en deadline satt till juli.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner