Sökmotorkonsult.se

Google Speed Update

snigel

I sommar kommer en ny uppdatering från Google som kommer fokusera på laddningstiden på mobiler. I detta inlägg går vi igenom vad vi vet om denna nya uppdatering.

I förra veckan gick Google ut med att från och med juli 2018 så kommer laddningstiden vara en rankingfaktor i mobila sökningar. Uppdateringen har fått namnet ”Speed Update” och ska endast påverka en liten del av sökresultaten. Google säger att det inte finns ett verktyg där du kan se om du kommer att påverkas av denna uppdatering men rekommenderar tre verktyg för att arbeta med laddningstiden.

Search Engine Land lyckades få till en intervju med Google där de svarade på frågor kring uppdateringen.

  • Denna uppdatering påverkar bara mobil och inte desktop även när mobile first index är lanserat.
  • Det kommer vara en ”liten rankingfaktor” så har du en i övrigt bra målsida, med rikt innehåll som svarar på intentionen bakom sökningen, så är det fortfarande avgörande för din ranking.
  • Du kommer inte få något meddelande i Google Search Console ifall du påverkas av uppdateringen.
  • Har du en långsam desktop och en snabb mobillösning, till exempel AMP, så kommer du bli bedömd på den version som vänder sig till mobilen.

Att arbeta med laddningstiden borde vara en självklarhet för alla som har webbplatser då det har en direkt påverkan på konverteringen. Så har du inte gjort det tidigare har du nu fått ytterligare en anledning till att göra det med en deadline satt till juli.

Sidan är senast uppdaterad 2018-01-22

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?