Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande. 

Det är vanligt att många av Sveriges mediehus leasar ut sektioner av sina sajter till andra företag som får placera sitt innehåll där. Det tydligaste exemplet är segmentet rabattkoder där en stark domän upplåter en undermapp eller subdomän på sin sajt till ett separat företag som driftar sajtens sektion för rabattkoder. Detta har fungerat väldigt bra eftersom domänen med hög auktoritet i Googles ögon haft enkelt att ranka på det innehåll som lagts upp där (även fast innehållet legat på en subdomän eller helt egen del av sajten separerat från resten av innehållet).

När någon googlat exempelvis ”rabattkod + NA-KD” eller ”rabattkod + Fyndiq” har ofta de stora mediehusen rankat med sina sidor. När någon klickat sig in dit och hämtat rabattkoden har de sedan fått en ersättning på det köp som användaren sedan genomfört hos butiken i fråga. Intäkterna har sedan delats mellan aktören som driftar rabattkodsavdelningen och mediehuset i fråga. En framgångsrik modell alltså – fram tills nu.

Varning från Google

Google gick häromveckan ut med en varning om att de skulle förbättra sin algoritm för att bättre förstå om en sektion av en sajt verkligen hörde ihop med resten av sajten. Mediehusens affärsmodell med uthyrning av delar av sajten hamnade därmed direkt i skottgluggen.

Vi ser nu att denna förändring gått live och har drabbat sajter både i Sverige och övriga världen.

I Sverige är det i dagsläget rabattkodssektionerna hos aftonbladet.se och svd.se som har drabbats. Här är data från Sistrix som visar synligheten på svenska Google för alla URL:er som finns på Aftonbladets och SVD:s rabattkodssektioner. Nästan en halvering i synlighet för båda sajterna alltså. Andra aktörer tycks inte ha påverkats ännu.

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Det intressanta i sammanhanget här är att Schibsted (som äger Aftonbladet och Svd) faktiskt inte leasat ut sina rabattkodsavdelningar till ett tredjepartsföretag. Det är istället ett annat företag i deras koncern, KickBack AS, som ansvarar för driften. Det gör att de egentligen inte bryter mot det Google ville motverka. Google verkar dock inte förstå eller bry sig om detta och kapar istället trafiken med nästan hälften för båda dessa aktörer.

Denna förändring innebär att ett intäktsben minskar för en mediebransch som redan är i kris. När en sajt tappar behöver dock någon ta dess plats i sökresultaten. Det lär innebära att mer nischade rabattkodssajter, som de senaste åren fått stå tillbaka på grund av de stora mediehusens dominans i segmentet, får mer luft under vingarna.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner