Sökmotorkonsult.se

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande. 

Det är vanligt att många av Sveriges mediehus leasar ut sektioner av sina sajter till andra företag som får placera sitt innehåll där. Det tydligaste exemplet är segmentet rabattkoder där en stark domän upplåter en undermapp eller subdomän på sin sajt till ett separat företag som driftar sajtens sektion för rabattkoder. Detta har fungerat väldigt bra eftersom domänen med hög auktoritet i Googles ögon haft enkelt att ranka på det innehåll som lagts upp där (även fast innehållet legat på en subdomän eller helt egen del av sajten separerat från resten av innehållet).

När någon googlat exempelvis ”rabattkod + NA-KD” eller ”rabattkod + Fyndiq” har ofta de stora mediehusen rankat med sina sidor. När någon klickat sig in dit och hämtat rabattkoden har de sedan fått en ersättning på det köp som användaren sedan genomfört hos butiken i fråga. Intäkterna har sedan delats mellan aktören som driftar rabattkodsavdelningen och mediehuset i fråga. En framgångsrik modell alltså – fram tills nu.

Varning från Google

Google gick häromveckan ut med en varning om att de skulle förbättra sin algoritm för att bättre förstå om en sektion av en sajt verkligen hörde ihop med resten av sajten. Mediehusens affärsmodell med uthyrning av delar av sajten hamnade därmed direkt i skottgluggen.

Vi ser nu att denna förändring gått live och har drabbat sajter både i Sverige och övriga världen.

I Sverige är det i dagsläget rabattkodssektionerna hos aftonbladet.se och svd.se som har drabbats. Här är data från Sistrix som visar synligheten på svenska Google för alla URL:er som finns på Aftonbladets och SVD:s rabattkodssektioner. Nästan en halvering i synlighet för båda sajterna alltså. Andra aktörer tycks inte ha påverkats ännu.

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Det intressanta i sammanhanget här är att Schibsted (som äger Aftonbladet och Svd) faktiskt inte leasat ut sina rabattkodsavdelningar till ett tredjepartsföretag. Det är istället ett annat företag i deras koncern, KickBack AS, som ansvarar för driften. Det gör att de egentligen inte bryter mot det Google ville motverka. Google verkar dock inte förstå eller bry sig om detta och kapar istället trafiken med nästan hälften för båda dessa aktörer.

Denna förändring innebär att ett intäktsben minskar för en mediebransch som redan är i kris. När en sajt tappar behöver dock någon ta dess plats i sökresultaten. Det lär innebära att mer nischade rabattkodssajter, som de senaste åren fått stå tillbaka på grund av de stora mediehusens dominans i segmentet, får mer luft under vingarna.

Uppdatering 2019-09-27:

Sedan den här artikeln publicerades har också avdelningarna för rabattkoder på bland annat Expressen, GP, Tradera, också tappat i synlighet på Google. Vi ser ett lyft för renodlade sajter för rabattkoder, som t.ex. Gratislandet, efter att de större sajterna har tappat.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-27

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?