Sökmotorkonsult.se

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande. 

Det är vanligt att många av Sveriges mediehus leasar ut sektioner av sina sajter till andra företag som får placera sitt innehåll där. Det tydligaste exemplet är segmentet rabattkoder där en stark domän upplåter en undermapp eller subdomän på sin sajt till ett separat företag som driftar sajtens sektion för rabattkoder. Detta har fungerat väldigt bra eftersom domänen med hög auktoritet i Googles ögon haft enkelt att ranka på det innehåll som lagts upp där (även fast innehållet legat på en subdomän eller helt egen del av sajten separerat från resten av innehållet).

När någon googlat exempelvis ”rabattkod + NA-KD” eller ”rabattkod + Fyndiq” har ofta de stora mediehusen rankat med sina sidor. När någon klickat sig in dit och hämtat rabattkoden har de sedan fått en ersättning på det köp som användaren sedan genomfört hos butiken i fråga. Intäkterna har sedan delats mellan aktören som driftar rabattkodsavdelningen och mediehuset i fråga. En framgångsrik modell alltså – fram tills nu.

Varning från Google

Google gick häromveckan ut med en varning om att de skulle förbättra sin algoritm för att bättre förstå om en sektion av en sajt verkligen hörde ihop med resten av sajten. Mediehusens affärsmodell med uthyrning av delar av sajten hamnade därmed direkt i skottgluggen.

Vi ser nu att denna förändring gått live och har drabbat sajter både i Sverige och övriga världen.

I Sverige är det i dagsläget rabattkodssektionerna hos aftonbladet.se och svd.se som har drabbats. Här är data från Sistrix som visar synligheten på svenska Google för alla URL:er som finns på Aftonbladets och SVD:s rabattkodssektioner. Nästan en halvering i synlighet för båda sajterna alltså. Andra aktörer tycks inte ha påverkats ännu.

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Det intressanta i sammanhanget här är att Schibsted (som äger Aftonbladet och Svd) faktiskt inte leasat ut sina rabattkodsavdelningar till ett tredjepartsföretag. Det är istället ett annat företag i deras koncern, KickBack AS, som ansvarar för driften. Det gör att de egentligen inte bryter mot det Google ville motverka. Google verkar dock inte förstå eller bry sig om detta och kapar istället trafiken med nästan hälften för båda dessa aktörer.

Denna förändring innebär att ett intäktsben minskar för en mediebransch som redan är i kris. När en sajt tappar behöver dock någon ta dess plats i sökresultaten. Det lär innebära att mer nischade rabattkodssajter, som de senaste åren fått stå tillbaka på grund av de stora mediehusens dominans i segmentet, får mer luft under vingarna.

Uppdatering 2019-09-27:

Sedan den här artikeln publicerades har också avdelningarna för rabattkoder på bland annat Expressen, GP, Tradera, också tappat i synlighet på Google. Vi ser ett lyft för renodlade sajter för rabattkoder, som t.ex. Gratislandet, efter att de större sajterna har tappat.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-27

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?