Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande. 

Det är vanligt att många av Sveriges mediehus leasar ut sektioner av sina sajter till andra företag som får placera sitt innehåll där. Det tydligaste exemplet är segmentet rabattkoder där en stark domän upplåter en undermapp eller subdomän på sin sajt till ett separat företag som driftar sajtens sektion för rabattkoder. Detta har fungerat väldigt bra eftersom domänen med hög auktoritet i Googles ögon haft enkelt att ranka på det innehåll som lagts upp där (även fast innehållet legat på en subdomän eller helt egen del av sajten separerat från resten av innehållet).

När någon googlat exempelvis ”rabattkod + NA-KD” eller ”rabattkod + Fyndiq” har ofta de stora mediehusen rankat med sina sidor. När någon klickat sig in dit och hämtat rabattkoden har de sedan fått en ersättning på det köp som användaren sedan genomfört hos butiken i fråga. Intäkterna har sedan delats mellan aktören som driftar rabattkodsavdelningen och mediehuset i fråga. En framgångsrik modell alltså – fram tills nu.

Varning från Google

Google gick häromveckan ut med en varning om att de skulle förbättra sin algoritm för att bättre förstå om en sektion av en sajt verkligen hörde ihop med resten av sajten. Mediehusens affärsmodell med uthyrning av delar av sajten hamnade därmed direkt i skottgluggen.

Vi ser nu att denna förändring gått live och har drabbat sajter både i Sverige och övriga världen.

I Sverige är det i dagsläget rabattkodssektionerna hos aftonbladet.se och svd.se som har drabbats. Här är data från Sistrix som visar synligheten på svenska Google för alla URL:er som finns på Aftonbladets och SVD:s rabattkodssektioner. Nästan en halvering i synlighet för båda sajterna alltså. Andra aktörer tycks inte ha påverkats ännu.

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Det intressanta i sammanhanget här är att Schibsted (som äger Aftonbladet och Svd) faktiskt inte leasat ut sina rabattkodsavdelningar till ett tredjepartsföretag. Det är istället ett annat företag i deras koncern, KickBack AS, som ansvarar för driften. Det gör att de egentligen inte bryter mot det Google ville motverka. Google verkar dock inte förstå eller bry sig om detta och kapar istället trafiken med nästan hälften för båda dessa aktörer.

Denna förändring innebär att ett intäktsben minskar för en mediebransch som redan är i kris. När en sajt tappar behöver dock någon ta dess plats i sökresultaten. Det lär innebära att mer nischade rabattkodssajter, som de senaste åren fått stå tillbaka på grund av de stora mediehusens dominans i segmentet, får mer luft under vingarna.

Uppdatering 2019-09-27:

Sedan den här artikeln publicerades har också avdelningarna för rabattkoder på bland annat Expressen, GP, Tradera, också tappat i synlighet på Google. Vi ser ett lyft för renodlade sajter för rabattkoder, som t.ex. Gratislandet, efter att de större sajterna har tappat.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner