Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande. 

Det är vanligt att många av Sveriges mediehus leasar ut sektioner av sina sajter till andra företag som får placera sitt innehåll där. Det tydligaste exemplet är segmentet rabattkoder där en stark domän upplåter en undermapp eller subdomän på sin sajt till ett separat företag som driftar sajtens sektion för rabattkoder. Detta har fungerat väldigt bra eftersom domänen med hög auktoritet i Googles ögon haft enkelt att ranka på det innehåll som lagts upp där (även fast innehållet legat på en subdomän eller helt egen del av sajten separerat från resten av innehållet).

När någon googlat exempelvis ”rabattkod + NA-KD” eller ”rabattkod + Fyndiq” har ofta de stora mediehusen rankat med sina sidor. När någon klickat sig in dit och hämtat rabattkoden har de sedan fått en ersättning på det köp som användaren sedan genomfört hos butiken i fråga. Intäkterna har sedan delats mellan aktören som driftar rabattkodsavdelningen och mediehuset i fråga. En framgångsrik modell alltså – fram tills nu.

Varning från Google

Google gick häromveckan ut med en varning om att de skulle förbättra sin algoritm för att bättre förstå om en sektion av en sajt verkligen hörde ihop med resten av sajten. Mediehusens affärsmodell med uthyrning av delar av sajten hamnade därmed direkt i skottgluggen.

Vi ser nu att denna förändring gått live och har drabbat sajter både i Sverige och övriga världen.

I Sverige är det i dagsläget rabattkodssektionerna hos aftonbladet.se och svd.se som har drabbats. Här är data från Sistrix som visar synligheten på svenska Google för alla URL:er som finns på Aftonbladets och SVD:s rabattkodssektioner. Nästan en halvering i synlighet för båda sajterna alltså. Andra aktörer tycks inte ha påverkats ännu.

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Det intressanta i sammanhanget här är att Schibsted (som äger Aftonbladet och Svd) faktiskt inte leasat ut sina rabattkodsavdelningar till ett tredjepartsföretag. Det är istället ett annat företag i deras koncern, KickBack AS, som ansvarar för driften. Det gör att de egentligen inte bryter mot det Google ville motverka. Google verkar dock inte förstå eller bry sig om detta och kapar istället trafiken med nästan hälften för båda dessa aktörer.

Denna förändring innebär att ett intäktsben minskar för en mediebransch som redan är i kris. När en sajt tappar behöver dock någon ta dess plats i sökresultaten. Det lär innebära att mer nischade rabattkodssajter, som de senaste åren fått stå tillbaka på grund av de stora mediehusens dominans i segmentet, får mer luft under vingarna.

Uppdatering 2019-09-27:

Sedan den här artikeln publicerades har också avdelningarna för rabattkoder på bland annat Expressen, GP, Tradera, också tappat i synlighet på Google. Vi ser ett lyft för renodlade sajter för rabattkoder, som t.ex. Gratislandet, efter att de större sajterna har tappat.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner