Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Street View – hela världen i datorn?

Ingen som läser det här är nog helt obekant med Google Street View, ett av de projekt Google driver som hade framstått som ren science fiction för inte särskilt länge sedan. Street View startade för lite mer än fem år sedan, och gör det möjligt att i Google Maps och Google Earth betrakta panoraman över ett flertal platser i världen, såväl i städer som på landsbygden.

Dessa panoraman består av bilder tagna med en specialkamera monterad på en Google-bil, eller i mer svårtillgängliga områden en snöskoter eller en trehjulig motorcykel. Förutom kameran används GPS-enheter och lasermätare för att fastställa exakt position och avstånd. Enligt en artikel i the Atlantic samlar Google Maps, främst för Street Views räkning, in mer data på två veckor än vad företaget totalt hade tillgång till för sex år sedan.

Google Street View kan vid första anblick verka vara ett rent nöjesprojekt, men det går att hitta praktiska användningsområden för det. Själv lyckades jag hitta hotellet jag skulle bo på när jag var i Tokyo på semester, och den som letar bostad i Stockholm (eller någon annanstans, för den delen) kan få en uppfattning om arkitekturen i området. Street view är dessutom ett viktigt trumfkort på handen för Google nu när Apple har bestämt sig för att sjösätta ett eget kartprojekt. Google har redan algoritmer för att identifiera vägskyltar med hjälp av OCR (åtminstone i USA) och på sikt integrera dessa i Street View. En stor del av arbetet med både Google Maps och Street View sköts dock av människor, och det är den stora mängden mänskligt arbete (och kompetens!) som imponerar mest på Alexis Madrigal, som skrivit artikeln i the Atlantic. Enligt honom är skillnaden mellan Google Maps och en vanlig papperskarta att den förra innehåller den mänskliga tolkning och databehandling som en orienterare, eller en annan kartläsare, måste stå för själv. Kartor för dummies, skulle man kunna säga om man ville vara elak, men det går inte att förneka att det är ett bra hjälpmedel för den som behöver ta sig någonstans.

Hur ser då framtiden för Google Street View ut? Det är lockande att spekulera hej vilt. Kommer det att bli möjligt att göra sökningar där resultatet baseras på algoritmens tolkning av själva Street Views data? I så fall skulle det bli möjligt att hitta exempelvis ”det gula huset vid sjön” på detta sätt, eller att jämföra storleken på hus i ett område som man funderar på att flytta till. En annan hypotes som har framförts är att Google i framtiden framför allt kommer att tjäna pengar just på geografiska data, exempelvis genom att tillverka självkörande bilar, som navigerar efter Google Maps och Street View.

En annan fråga är på vilket sätt Street View kommer att inkluderas i Google Glass, om det nu blir verklighet. Google Glass är heller inte utan konkurrenter. En annan likhet mellan Street View och Google Glass är att de nog får ungefär lika många positiva som negativa reaktioner. Båda projekten framstår nog som ganska skrämmande för en del. Visionen om en karta i skala 1:1 är dock gammal, och kanske kommer Google Maps, Street View och Project Glass tillsammans att möjliggöra detta, genom augmented reality. De kartor som på detta sätt blir möjliga kommer i så fall att likna de mentala kartor vi idag har i våra huvuden, och som vi använder för att navigera på platser som vi känner till väl. Skillnaden kommer att vara att vi kommer att kunna använda oss inte bara av våra egna, utan även av andras kartor. Är restaurangen på hörnet bra eller inte? Har de någon vegetarisk mat på sushistället vid Shinjukus östra utgång? I den bästa av världar kan vi, som helt nyanlända på en plats, ta del av denna information. Om vi nu vill det, vill säga.

Slutligen vill jag som en parentes nämna Jon Rafmans konstprojekt 9 Eyes, döpt efter antalet linser på den speciella kamera som Street View-fordonen är utrustade med. Rafman samlar de bisarra bilder som projektet resulterat i, och resultatet för tankarna till Roy Andersson och Lars Tunbjörk snarare än till en kalifornisk IT-jätte.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords gröna annonser

Google testar gröna Adwords-annonser

Sedan mitten på april har Google testat en ny färg i etiketterna som markerar vad som är annonser i sökresultatet. Läs mer om Googles nya test i sökresultaten med gröna etiketter i Adwords-annonserna istället för gula!

sokpodden_avsnitt-13

#13 Sextio procents lägre CPA

I rekordlånga avsnitt 13 av Sökpodden pratar vi om affärsmodeller i vår bransch. Vidare diskuterar vi Facebook DPA och varför det är så bra. Till sist avslutar vi med Google Search Console. Ett laddat avsnitt helt enkelt. Du lyssnar väl?

Digital annonsering

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

I den här posten går vi igenom hur du genom att välja rätt kampanjinriktningar kan nå bättre resultat på Facebook och Instagram. Vi har sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning och här delar vi med oss av våra bästa tips.

my business

Skaffa Google My Business

I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa Google my Business för ditt företag och på så sätt synas i kartan i sökresultatet.

AdWords-design

Här är AdWords nya design

Visste du om att Google ska designa om AdWords? Här kan du läsa mer om vad den nya designen innebär!