Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google tar bort Authorship

Google Authorship försvinner

Idag meddelade Google att de tar bort Authorship. Dels från sökresultatet och dels att de slutar samla in informationen överhuvudtaget.

I juni 2011 introducerade Google Authorship som ett sätt att visa vem som skrivet en artikel. Genom att uppmana sajtägare att implementera taggarna rel=”author” and rel=”me” fick Google reda på vem som skrivit en artikel. Denna information visades sedan upp i sökresultat, ibland även med en bild. 

Förutom detta var det en hel del snack om att denna information i framtiden skulle kunna påverka hur högt en artikel rankar i sökresultatet. Denna diskussion tog inte minst fart efter Erik Schmidts (Googles styrelseordförande) uttalande i The New Digital Age.

Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.

Att Authorship skulle påverka rankingen var inget vi hann se innan Googles John Muller idag informerade oss på G+ om att de helt och hållet plockar bort Authorship. Det kommer alltså inte längre synas i sökresultaten vem som skrivit en artikel och dessutom kommer Google sluta samla in informationen om vem som skrivit en artikel helt och hållet.

Inte speciellt förvånande

Med tanke på att Google tidigare i sommar tog bort författarbilderna från sökresultaten var denna utveckling inte direkt förvånade. Sen kan man såklart undra varför Google tar bort det.

Den officiella orsaken är att Google upplever att Authorship inte förbättrar sökresultatet vilket ju står i ganska stark kontrast till Erik Schmidts tidigare uttalande. De mer konspiratoriskt lagda personerna spekulerar i att Authorship har minskat andelen som klickar på annonser i sökresultaten (Adwords) och att Google därför tar bort det på grund av det ger lägre annonsintäkter för dem.

”I so sad because google give up authorship”

Så skrev en av många som kommenterade på John Mullers post. För egen del är jag inte ledsen. Jag tyckte i och för sig att det var ganska trevligt med författarbilder men jag var inte alls förtjust i att Google tvingade in mig i G+ för att kunna använda Authorship.

John Muller säger som svar på några av frågorna att det inte kommer vara negativt att lämna kvar Authorship mark-up:en kvar i koden på sin sajt (vilket säkert stämmer) och att det fortfarande kan finnas en poäng att länka till sin G+-profil för de användare som vill läsa mer om dig som skrivet artikeln.

Men då nästan ingen använder G+ finns det för de flesta betydligt mer relevanta profilsidor att länka till  (exempelvis Facebook eller LinkedIn). Vi kommer i alla fall garanterat ta bort G+-länkarna från våra författarsidor här på Sökmotorkonsult.se.

Vad säger ni? Är detta ännu ett tecken på att G+ håller på att dö ut?

 

 

4 kommentarer

  1. Jösses… Att de tog bort bilderna var ju illa nog, men att helt skrota projektet som de fått alla att lägga ner så mycket tid på. Vilket cluster fuck. Nu får de sluta vela!

  2. Ja där försvann en anledning att använda Google+. Och i många fall den enda anledningen dessutom.

    Kommentar av Urban

  3. Som företag, speciellt för företagen som verkar lokalt, finns det säkert kvar anledningar till att länka med rel=”publisher” till en verifierad sida på Google+ Business.

  4. […] Author bilder togs bort – Många egon inom sökbranchen fick sig en smäll när Google valde att ta bort deras fina bilder från sökresultatet. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner