Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Google tar bort Authorship

Google Authorship försvinner

Idag meddelade Google att de tar bort Authorship. Dels från sökresultatet och dels att de slutar samla in informationen överhuvudtaget.

I juni 2011 introducerade Google Authorship som ett sätt att visa vem som skrivet en artikel. Genom att uppmana sajtägare att implementera taggarna rel=”author” and rel=”me” fick Google reda på vem som skrivit en artikel. Denna information visades sedan upp i sökresultat, ibland även med en bild. 

Förutom detta var det en hel del snack om att denna information i framtiden skulle kunna påverka hur högt en artikel rankar i sökresultatet. Denna diskussion tog inte minst fart efter Erik Schmidts (Googles styrelseordförande) uttalande i The New Digital Age.

Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.

Att Authorship skulle påverka rankingen var inget vi hann se innan Googles John Muller idag informerade oss på G+ om att de helt och hållet plockar bort Authorship. Det kommer alltså inte längre synas i sökresultaten vem som skrivit en artikel och dessutom kommer Google sluta samla in informationen om vem som skrivit en artikel helt och hållet.

Inte speciellt förvånande

Med tanke på att Google tidigare i sommar tog bort författarbilderna från sökresultaten var denna utveckling inte direkt förvånade. Sen kan man såklart undra varför Google tar bort det.

Den officiella orsaken är att Google upplever att Authorship inte förbättrar sökresultatet vilket ju står i ganska stark kontrast till Erik Schmidts tidigare uttalande. De mer konspiratoriskt lagda personerna spekulerar i att Authorship har minskat andelen som klickar på annonser i sökresultaten (Adwords) och att Google därför tar bort det på grund av det ger lägre annonsintäkter för dem.

”I so sad because google give up authorship”

Så skrev en av många som kommenterade på John Mullers post. För egen del är jag inte ledsen. Jag tyckte i och för sig att det var ganska trevligt med författarbilder men jag var inte alls förtjust i att Google tvingade in mig i G+ för att kunna använda Authorship.

John Muller säger som svar på några av frågorna att det inte kommer vara negativt att lämna kvar Authorship mark-up:en kvar i koden på sin sajt (vilket säkert stämmer) och att det fortfarande kan finnas en poäng att länka till sin G+-profil för de användare som vill läsa mer om dig som skrivet artikeln.

Men då nästan ingen använder G+ finns det för de flesta betydligt mer relevanta profilsidor att länka till  (exempelvis Facebook eller LinkedIn). Vi kommer i alla fall garanterat ta bort G+-länkarna från våra författarsidor här på Sökmotorkonsult.se.

Vad säger ni? Är detta ännu ett tecken på att G+ håller på att dö ut?

 

 

4 kommentarer

  1. Jösses… Att de tog bort bilderna var ju illa nog, men att helt skrota projektet som de fått alla att lägga ner så mycket tid på. Vilket cluster fuck. Nu får de sluta vela!

  2. Ja där försvann en anledning att använda Google+. Och i många fall den enda anledningen dessutom.

    Kommentar av Urban

  3. Som företag, speciellt för företagen som verkar lokalt, finns det säkert kvar anledningar till att länka med rel=”publisher” till en verifierad sida på Google+ Business.

  4. […] Author bilder togs bort – Många egon inom sökbranchen fick sig en smäll när Google valde att ta bort deras fina bilder från sökresultatet. […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO Cert

11 % klarar SEO Cert

Sedan vi lanserade SEO Cert i november förra året är ni drygt 500 personer som testat era kunskaper i SEO. Av alla er som antagit utmaningen är det 11 % som klarat provet och blivit certifierade.

#27 Clinic

I #27 av Sökpodden pratar vi bland annat om hur viktigt det är att denna typ av utdrag är unika på en blogg. Vi gör även en SEO-Clinic och pratar om att Facebooks nya pixel anklagas för att var en trojansk häst.

Bloggen fyller 10 år

I dag firar vi på Pineberry. Anledningen är att vår blogg här på Sökmotorkonsult.se fyller hela tio år. Fantastiskt roligt tycker vi. Under åren har det blivit 951 artiklar som lästs av 810 410 besökare.

Google Data Studio

Google Data Studio finns nu i Sverige

Vi ger vår första syn på Google Data Studio som nu finns tillgängligt i Sverige. Kom igång med att skapa dynamiska och interaktiva rapporter som du kan dela med berörda personer. Läs vår artikel och få en introduktion till verktyget.

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner