Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google tar bort Authorship

Google Authorship försvinner

Idag meddelade Google att de tar bort Authorship. Dels från sökresultatet och dels att de slutar samla in informationen överhuvudtaget.

I juni 2011 introducerade Google Authorship som ett sätt att visa vem som skrivet en artikel. Genom att uppmana sajtägare att implementera taggarna rel=”author” and rel=”me” fick Google reda på vem som skrivit en artikel. Denna information visades sedan upp i sökresultat, ibland även med en bild. 

Förutom detta var det en hel del snack om att denna information i framtiden skulle kunna påverka hur högt en artikel rankar i sökresultatet. Denna diskussion tog inte minst fart efter Erik Schmidts (Googles styrelseordförande) uttalande i The New Digital Age.

Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.

Att Authorship skulle påverka rankingen var inget vi hann se innan Googles John Muller idag informerade oss på G+ om att de helt och hållet plockar bort Authorship. Det kommer alltså inte längre synas i sökresultaten vem som skrivit en artikel och dessutom kommer Google sluta samla in informationen om vem som skrivit en artikel helt och hållet.

Inte speciellt förvånande

Med tanke på att Google tidigare i sommar tog bort författarbilderna från sökresultaten var denna utveckling inte direkt förvånade. Sen kan man såklart undra varför Google tar bort det.

Den officiella orsaken är att Google upplever att Authorship inte förbättrar sökresultatet vilket ju står i ganska stark kontrast till Erik Schmidts tidigare uttalande. De mer konspiratoriskt lagda personerna spekulerar i att Authorship har minskat andelen som klickar på annonser i sökresultaten (Adwords) och att Google därför tar bort det på grund av det ger lägre annonsintäkter för dem.

”I so sad because google give up authorship”

Så skrev en av många som kommenterade på John Mullers post. För egen del är jag inte ledsen. Jag tyckte i och för sig att det var ganska trevligt med författarbilder men jag var inte alls förtjust i att Google tvingade in mig i G+ för att kunna använda Authorship.

John Muller säger som svar på några av frågorna att det inte kommer vara negativt att lämna kvar Authorship mark-up:en kvar i koden på sin sajt (vilket säkert stämmer) och att det fortfarande kan finnas en poäng att länka till sin G+-profil för de användare som vill läsa mer om dig som skrivet artikeln.

Men då nästan ingen använder G+ finns det för de flesta betydligt mer relevanta profilsidor att länka till  (exempelvis Facebook eller LinkedIn). Vi kommer i alla fall garanterat ta bort G+-länkarna från våra författarsidor här på Sökmotorkonsult.se.

Vad säger ni? Är detta ännu ett tecken på att G+ håller på att dö ut?

 

 

4 kommentarer

  1. Jösses… Att de tog bort bilderna var ju illa nog, men att helt skrota projektet som de fått alla att lägga ner så mycket tid på. Vilket cluster fuck. Nu får de sluta vela!

  2. Ja där försvann en anledning att använda Google+. Och i många fall den enda anledningen dessutom.

    Kommentar av Urban

  3. Som företag, speciellt för företagen som verkar lokalt, finns det säkert kvar anledningar till att länka med rel=”publisher” till en verifierad sida på Google+ Business.

  4. […] Author bilder togs bort – Många egon inom sökbranchen fick sig en smäll när Google valde att ta bort deras fina bilder från sökresultatet. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

people-working

Öka AdWords-resultatet med kampanjutkast och experiment

Vill du göra ändringar i dina kampanjer men även vara säker på ett förbättrat resultat? Med Kampanjutkast och Experiment kan du enkelt testa dina ändringar innan du implementerar dem. I det här inlägget går vi igenom steg för steg hur det fungerar och hur du sätter upp ett kampanjexperiment.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner