Sökmotorkonsult.se

Google tar bort Authorship

Google Authorship försvinner

Idag meddelade Google att de tar bort Authorship. Dels från sökresultatet och dels att de slutar samla in informationen överhuvudtaget.

I juni 2011 introducerade Google Authorship som ett sätt att visa vem som skrivet en artikel. Genom att uppmana sajtägare att implementera taggarna rel=”author” and rel=”me” fick Google reda på vem som skrivit en artikel. Denna information visades sedan upp i sökresultat, ibland även med en bild. 

Förutom detta var det en hel del snack om att denna information i framtiden skulle kunna påverka hur högt en artikel rankar i sökresultatet. Denna diskussion tog inte minst fart efter Erik Schmidts (Googles styrelseordförande) uttalande i The New Digital Age.

Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.

Att Authorship skulle påverka rankingen var inget vi hann se innan Googles John Muller idag informerade oss på G+ om att de helt och hållet plockar bort Authorship. Det kommer alltså inte längre synas i sökresultaten vem som skrivit en artikel och dessutom kommer Google sluta samla in informationen om vem som skrivit en artikel helt och hållet.

Inte speciellt förvånande

Med tanke på att Google tidigare i sommar tog bort författarbilderna från sökresultaten var denna utveckling inte direkt förvånade. Sen kan man såklart undra varför Google tar bort det.

Den officiella orsaken är att Google upplever att Authorship inte förbättrar sökresultatet vilket ju står i ganska stark kontrast till Erik Schmidts tidigare uttalande. De mer konspiratoriskt lagda personerna spekulerar i att Authorship har minskat andelen som klickar på annonser i sökresultaten (Adwords) och att Google därför tar bort det på grund av det ger lägre annonsintäkter för dem.

”I so sad because google give up authorship”

Så skrev en av många som kommenterade på John Mullers post. För egen del är jag inte ledsen. Jag tyckte i och för sig att det var ganska trevligt med författarbilder men jag var inte alls förtjust i att Google tvingade in mig i G+ för att kunna använda Authorship.

John Muller säger som svar på några av frågorna att det inte kommer vara negativt att lämna kvar Authorship mark-up:en kvar i koden på sin sajt (vilket säkert stämmer) och att det fortfarande kan finnas en poäng att länka till sin G+-profil för de användare som vill läsa mer om dig som skrivet artikeln.

Men då nästan ingen använder G+ finns det för de flesta betydligt mer relevanta profilsidor att länka till  (exempelvis Facebook eller LinkedIn). Vi kommer i alla fall garanterat ta bort G+-länkarna från våra författarsidor här på Sökmotorkonsult.se.

Vad säger ni? Är detta ännu ett tecken på att G+ håller på att dö ut?

 

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-08-29

4 kommentarer

  1. Jösses… Att de tog bort bilderna var ju illa nog, men att helt skrota projektet som de fått alla att lägga ner så mycket tid på. Vilket cluster fuck. Nu får de sluta vela!

  2. Ja där försvann en anledning att använda Google+. Och i många fall den enda anledningen dessutom.

    Kommentar av Urban

  3. Som företag, speciellt för företagen som verkar lokalt, finns det säkert kvar anledningar till att länka med rel=”publisher” till en verifierad sida på Google+ Business.

  4. […] Author bilder togs bort – Många egon inom sökbranchen fick sig en smäll när Google valde att ta bort deras fina bilder från sökresultatet. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?