Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google testar socialt sök

Sociala Sökresultat

Det har länge pratats om att socialt sök är framtiden för sökmotorer. Vad dina vänner gör, skriver om eller laddar upp ska alltså påverka dina sökresultat. Det finns många tänkbara möjligheter att ta sig framåt med sociala sökresultat och fram till idag har Google beta-testat.

Nu är det inte så att det sociala söket i testet på något som helst vis tar över alla eller hela sökresultat. Det handlar om att Google som så många gånger tidigare skjuter in ytterligare en funktion i de vanliga resultaten. Det man nu lanserar (de väljer som vanligt att behålla beta-stämpeln fast de rullar ut det) är att man till exempel på bildsökningar kommer kunna hitta bilder som publicerats av vänner och bekanta. Man kan också se hur man är kopplad till dessa personer.

Google säger själva på den officiella bloggen att det här bara handlar om att skrapa på ytan av sociala sökningar, det går att göra väldigt mycket mer. I dagsläget är det dessutom bara aktuellt för engelskspråkiga användare som är inloggade på ett Google-konto.

Min personliga åsikt är att det aldrig någonsin kommer att fullt ut kunna ersätta de vanliga sökningarna. Googles gamla hederliga algoritm har fortfarande mycket att erbjuda som dina kompisar inte klarar.

2 kommentarer

  1. Jag är inte så säker på att jag gillar idén om socialt sök. Blir intressant att se hur det blir i praktiken.

    Kommentar av Lena

  2. Jag är nog heller inte så pigg på idén och jag tror att om man skulle ta det hela vägen, bygga alla sökresultat på vad dina vänner gillar, så skulle man få mycket dåliga sökresultat.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner