Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google testar socialt sök

Sociala Sökresultat

Det har länge pratats om att socialt sök är framtiden för sökmotorer. Vad dina vänner gör, skriver om eller laddar upp ska alltså påverka dina sökresultat. Det finns många tänkbara möjligheter att ta sig framåt med sociala sökresultat och fram till idag har Google beta-testat.

Nu är det inte så att det sociala söket i testet på något som helst vis tar över alla eller hela sökresultat. Det handlar om att Google som så många gånger tidigare skjuter in ytterligare en funktion i de vanliga resultaten. Det man nu lanserar (de väljer som vanligt att behålla beta-stämpeln fast de rullar ut det) är att man till exempel på bildsökningar kommer kunna hitta bilder som publicerats av vänner och bekanta. Man kan också se hur man är kopplad till dessa personer.

Google säger själva på den officiella bloggen att det här bara handlar om att skrapa på ytan av sociala sökningar, det går att göra väldigt mycket mer. I dagsläget är det dessutom bara aktuellt för engelskspråkiga användare som är inloggade på ett Google-konto.

Min personliga åsikt är att det aldrig någonsin kommer att fullt ut kunna ersätta de vanliga sökningarna. Googles gamla hederliga algoritm har fortfarande mycket att erbjuda som dina kompisar inte klarar.

2 kommentarer

  1. Jag är inte så säker på att jag gillar idén om socialt sök. Blir intressant att se hur det blir i praktiken.

    Kommentar av

    Lena

  2. Jag är nog heller inte så pigg på idén och jag tror att om man skulle ta det hela vägen, bygga alla sökresultat på vad dina vänner gillar, så skulle man få mycket dåliga sökresultat.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner