Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google testar socialt sök

Sociala Sökresultat

Det har länge pratats om att socialt sök är framtiden för sökmotorer. Vad dina vänner gör, skriver om eller laddar upp ska alltså påverka dina sökresultat. Det finns många tänkbara möjligheter att ta sig framåt med sociala sökresultat och fram till idag har Google beta-testat.

Nu är det inte så att det sociala söket i testet på något som helst vis tar över alla eller hela sökresultat. Det handlar om att Google som så många gånger tidigare skjuter in ytterligare en funktion i de vanliga resultaten. Det man nu lanserar (de väljer som vanligt att behålla beta-stämpeln fast de rullar ut det) är att man till exempel på bildsökningar kommer kunna hitta bilder som publicerats av vänner och bekanta. Man kan också se hur man är kopplad till dessa personer.

Google säger själva på den officiella bloggen att det här bara handlar om att skrapa på ytan av sociala sökningar, det går att göra väldigt mycket mer. I dagsläget är det dessutom bara aktuellt för engelskspråkiga användare som är inloggade på ett Google-konto.

Min personliga åsikt är att det aldrig någonsin kommer att fullt ut kunna ersätta de vanliga sökningarna. Googles gamla hederliga algoritm har fortfarande mycket att erbjuda som dina kompisar inte klarar.

2 kommentarer

  1. Jag är inte så säker på att jag gillar idén om socialt sök. Blir intressant att se hur det blir i praktiken.

    Kommentar av

    Lena

  2. Jag är nog heller inte så pigg på idén och jag tror att om man skulle ta det hela vägen, bygga alla sökresultat på vad dina vänner gillar, så skulle man få mycket dåliga sökresultat.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner