Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google testar sökresultat utan organiskt resultat

Sökresultat 2 feet in cm

Google testar ett nytt sökresultat som bara visar ett svar på frågan. Vi går igenom vilka sökfrågor som påverkas, varför Google gör detta och vad det kan få för effekt på ditt arbete.

I veckan har vi börjat se en ny typ av sökresultat med bara ett så kallat ”knowledge card” och under det en knapp för att komma till det vanliga sökresultatet.

sökresultat för klockan i new york

Om du klickar på knappen ”Visa alla resultat >” så kommer du till det vanliga sökresultatet.

Klockan i New York, vanligt sökresultat

Vilka sökresultat påverkas?

Detta är ett globalt test över alla marknader. Google testar detta på sökord där det finns en tydlig intention och det bara finns ett svar på frågan som till exempel beräkningar eller tider. Svaret presenteras i ett ”knowledge card” som till exempel en kalkylator eller enhetskonverterare.

Varför gör Google detta?

En av anledningarna som Danny Sullivan lyfter fram är att det går snabbare att få fram resultatet. Ser vi exemplet ovan med klockan i new york så tar det 0,58 sekunder för det ”gamla” sökresultatet men bara 0,13 sekunder för det ”nya”. En annan anledning tror jag är en anpassning till röstsök via mobil och Google home.

Vilken effekt kommer detta att få?

Jag tror inte detta kommer få någon större effekt. Dels så påverkar detta extremt få sökningar och dels så får man knappt någon organisk trafik på denna typ av sökningar. Google har sedan länge visat svaret högst upp i sökresultatet i sitt ”knowledge card” och det har gjort att ingen behöver klicka sig vidare och de sajter som levererar denna typ av tjänster har redan tappat all trafik. Sökningarna som påverkas är inte kommersiella och det är ingen som annonserar på dem.

Sökningar kring väder är liknande och visar ett ”knowledge card” idag. Där finns ett kommersiellt värde för bland annat resebolag och det annonseras på det. Om Google kommer våga testa detta här och var annonserna då kommer att synas återstår att se.

Sökresultat väder Kreta

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner