Sökmotorkonsult.se

Google testar sökresultat utan organiskt resultat

Sökresultat 2 feet in cm

Google testar ett nytt sökresultat som bara visar ett svar på frågan. Vi går igenom vilka sökfrågor som påverkas, varför Google gör detta och vad det kan få för effekt på ditt arbete.

I veckan har vi börjat se en ny typ av sökresultat med bara ett så kallat ”knowledge card” och under det en knapp för att komma till det vanliga sökresultatet.

sökresultat för klockan i new york

Om du klickar på knappen ”Visa alla resultat >” så kommer du till det vanliga sökresultatet.

Klockan i New York, vanligt sökresultat

Vilka sökresultat påverkas?

Detta är ett globalt test över alla marknader. Google testar detta på sökord där det finns en tydlig intention och det bara finns ett svar på frågan som till exempel beräkningar eller tider. Svaret presenteras i ett ”knowledge card” som till exempel en kalkylator eller enhetskonverterare.

Varför gör Google detta?

En av anledningarna som Danny Sullivan lyfter fram är att det går snabbare att få fram resultatet. Ser vi exemplet ovan med klockan i new york så tar det 0,58 sekunder för det ”gamla” sökresultatet men bara 0,13 sekunder för det ”nya”. En annan anledning tror jag är en anpassning till röstsök via mobil och Google home.

Vilken effekt kommer detta att få?

Jag tror inte detta kommer få någon större effekt. Dels så påverkar detta extremt få sökningar och dels så får man knappt någon organisk trafik på denna typ av sökningar. Google har sedan länge visat svaret högst upp i sökresultatet i sitt ”knowledge card” och det har gjort att ingen behöver klicka sig vidare och de sajter som levererar denna typ av tjänster har redan tappat all trafik. Sökningarna som påverkas är inte kommersiella och det är ingen som annonserar på dem.

Sökningar kring väder är liknande och visar ett ”knowledge card” idag. Där finns ett kommersiellt värde för bland annat resebolag och det annonseras på det. Om Google kommer våga testa detta här och var annonserna då kommer att synas återstår att se.

Sökresultat väder Kreta

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?