Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google testar sökresultat utan organiskt resultat

Sökresultat 2 feet in cm

Google testar ett nytt sökresultat som bara visar ett svar på frågan. Vi går igenom vilka sökfrågor som påverkas, varför Google gör detta och vad det kan få för effekt på ditt arbete.

I veckan har vi börjat se en ny typ av sökresultat med bara ett så kallat ”knowledge card” och under det en knapp för att komma till det vanliga sökresultatet.

sökresultat för klockan i new york

Om du klickar på knappen ”Visa alla resultat >” så kommer du till det vanliga sökresultatet.

Klockan i New York, vanligt sökresultat

Vilka sökresultat påverkas?

Detta är ett globalt test över alla marknader. Google testar detta på sökord där det finns en tydlig intention och det bara finns ett svar på frågan som till exempel beräkningar eller tider. Svaret presenteras i ett ”knowledge card” som till exempel en kalkylator eller enhetskonverterare.

Varför gör Google detta?

En av anledningarna som Danny Sullivan lyfter fram är att det går snabbare att få fram resultatet. Ser vi exemplet ovan med klockan i new york så tar det 0,58 sekunder för det ”gamla” sökresultatet men bara 0,13 sekunder för det ”nya”. En annan anledning tror jag är en anpassning till röstsök via mobil och Google home.

Vilken effekt kommer detta att få?

Jag tror inte detta kommer få någon större effekt. Dels så påverkar detta extremt få sökningar och dels så får man knappt någon organisk trafik på denna typ av sökningar. Google har sedan länge visat svaret högst upp i sökresultatet i sitt ”knowledge card” och det har gjort att ingen behöver klicka sig vidare och de sajter som levererar denna typ av tjänster har redan tappat all trafik. Sökningarna som påverkas är inte kommersiella och det är ingen som annonserar på dem.

Sökningar kring väder är liknande och visar ett ”knowledge card” idag. Där finns ett kommersiellt värde för bland annat resebolag och det annonseras på det. Om Google kommer våga testa detta här och var annonserna då kommer att synas återstår att se.

Sökresultat väder Kreta

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2018

Vad blir Årets Julklapp 2018?

Har du börjat köpa julklapparna ännu? Vi jämför sökvolymen för populära produkter och tjänster för att hitta vad som blir årets julklapp 2018!

Web summit 2018

Web summit 2018

Vi har varit på Web summit 2018. I denna artikel berättar vi hur vi upplevde denna megakonferens i Lissabon.

motiv i dynamiska annonser

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

Hur ska du sticka ut med dina Facebook annonser under Black Friday? I följande artikel går vi igenom hur du lägger till motiv i dynamiska annonser. Läs mer här!

uteslut-mobilappar

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

Om du vill undvika att dina Display-annonser syns i mobilappar behöver du se över inställningarna i Google Ads. Läs mer här!

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 43 av Sökpodden

#43 Shoppingrabatter

Denna månad blev avsnittet av Sökpodden fullspäckat. Vi börjar med att prata CSS och Shoppingrabatter, sen fortsätter vi med en efterlängtad SEO-clinic. Avslutar gör vi med lookalikes på Facebook. Vi hoppas att du lyssnar!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner