Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google vägrar indexera – vad ska jag göra?

Idag börjar vi en ny serie här på Sökmotorkonsult.se och nu vill vi ha dina tankar. Vi är övertygade om att ni läsare har mängder med kunskap, det har ni redan bevisat i kommentarsfälten. Därför blir det idag en artikel utan svar, bara en noga formulerad fråga och det är upp till er att ge svaren i kommentarerna.

Tanken är att vi ska fortsätta med serien så länge ni tycker det är intressant och vi hoppas att ni tar tillfället i akt att visa upp era kunskaper och hjälpsamhet. Det finns förstås en hel del utrymme för olika åsikter här, vi försöker formulera problem som inte är allt för snabbt avhandlade. Nog om serien, nu till frågan:

Google indexerar inte min sajt – vad ska jag göra?

Bosse har för sex månader sedan registrerat en sajt till sitt företag. Han säljer träskor och vill börja kunna sälja på nätet men Google har inte indexerat sajten sedan den blev byggd. Här nedan följer all information vi har om sajten:

  • Sajten är en enkel 5-sidig byggd rakt upp och ner i Html.
  • Det finns ingen .htaccess.
  • Sajten har gott om text.
  • För några månader sedan registrerades sajten i en handfull kataloger som infoo.se.
  • Företaget har en blogspot-blogg som är indexerad och har länkat till sajten flera gånger.
  • Bosse har skickat in en xml-sitemap till Google.

Det är all information vi har, vad skulle du göra och varför?

 

15 kommentarer

  1. Kul!

    Först skulle jag kolla koden, så att det inte finns en noindex-tagg där, och se till att sajten inte är blockad i Robots.txt.

    Är allde det okej blir nästa steg att fixa en hyfsad/bra länk och vänta ett par dagar efter att den blivit indexerad för att se om något händer.

    Om inte det heller hjälper är det dags att börja backtracka domänen. Försöka, till exempel med Wayback Machine och liknande verktyg, hitta hur sajten såg ut innan Bosse skaffade sig den. Hittar jag något konstigt där är det en reconsideration request som gäller, och där förklara vad som hänt.

    Kommentar av Aaron Axelsson

  2. Nu är inte jag företagare – och kommer kanske inte att köra egen låda heller. Men det jag skulle göra (och gör) är att slänga ut frågan i ett nätverk: ”Hur gör jag?” eftersom jag ändå vet hur viktigt det är att synas där; och så skulle jag försöka göra det av de råd som jag förstår och kan klara av att göra… många gånger har jag tänkt att min kompetens inte riktigt räcker för att avgöra om råden är bra eller dåliga, till och med. Sen skulle jag antagligen blogga om hur mkt Google suger som inte har nån support… ;)

    (Vet inte om det var denna typ av svar du var ute efter, men men! ;))

    Kommentar av emma

  3. Alla svar är så klart välkomna och det är lite extra roligt att se dig här Emma.

  4. Skulle som Aaron här dubellkolla så att det inte finns någon robots.txt som ställer till det, alternativt att Bosse har råkat copy-paste:a någon kod som innehåller robot-meta-taggarna.

    Sidan handlade om skor – innehållet, är det eget, eller kopierat någon annanstans ifrån?

    Det står där att Bosse har skickat in sin XML-sitemap – är detta via Webmaster Tools? I Webmaster Tools finns ju även verktyget ”Fetch as Google” (Hämta som Google) där man kan plocka en webbsida för att indexeras.

  5. Jag hade inte gjort någonting, jag hade lugnt suttit och väntat på att Håkan Persson skulle ringa mig och berätta vad felet är och sedan åtgärda det.

  6. Hamnat i sandlådan! Byt domännamn..

    Kommentar av carl

  7. Jag hade samlat företagets personal i en workshop för att utbilda dem i sökmotoroptimering och hur vi gemensamt kunde införliva seo som en del av företagskulturen.

    Sedan hade jag lagt upp en långsiktig strategi för hur vi kunde skapa så bred synlighet som möjligt på longtailord utan att tappa fokus på vår digitala pr och företagets långsiktiga mål.

    För att identifiera vilka sökord vi ska synas på när/om vi väl börjar synas implementerar jag en bombmatta i AdWords och med ett par månaders data analyserar jag resultatet för att skapa en rapport att utgå från.

    När det väl är dags att indexera siten skapar jag först en stabil och populär närvaro i sociala medier. På så sätt ser jag till att skaffa många +, likes och tweets om siten för att få den indexerad och topprankad.

    Nä.

    Aarons idé lät ju vettig. Lite enklare, lite billigare.

    Kommentar av Jonas

  8. Om man utgår från att webbplatsen har en ren historik, att man inte lyckats sätta noindex, trasslat till robots.txt, eller råkat klistra in en annans webbplats canonical-tagg så borde ju sidan ha indexerats om Google kan läsa innehållet. Skulle ändå försöka lägga in en hyffsat stark länk för säkerhets skull. Sedan skulle jag kolla koden så klart, väl medveten om att den trots trasslig kod ändå borde ha indexerats ”osnyggt”. Mest troliga borde vara att dokumentet är skadat så jag skulle göra en ctrl C av koden, klistra in i ett nytt textdokument som sedan får ersätta det gamla, för dessa fem sidor, för att i nästa steg lägga upp dem med ftp. Där man man ju dessutom även kolla så att det inte finns några knasiga felaktigheter med rättigheterna. Sedan kan ju även webbhotell göra fel så det kan vara värt ett samtal dig också.

    Kommentar av Håkan P

  9. Jag skulle lagt till sidan i Webmaster Tools och kollat så det inte fanns några konstigt meddelande från Google, såsom onaturligt länkande till/från domänen.

    Det har hänt mig att ”nyregistrerade” domäner varit straffade för någonting förra ägaren gjort.

    Kommentar av Smiro

  10. Jag hade byggt upp hela sajten med wordpress….i detta fall inte mer än ett par timmars jobb. Därefter hade jag väntat någon vecka och se om problemet kvarstår. Kvarstår problemet är det med största sannolikhet inte hemsidan i sig som är felkonstruerad.

  11. Fredrik, finns det någon särskild anledning till att du väljer att byta till WP? Det är ju ändå en del jobb att migrera även om det är en liten sajt.

  12. Främst av den anledningen att det enda jag kan själv är WP…….sedan så tänker jag att man iom det lätt kan utesluta eller konstatera om problemet ligger på sajten eller inte då jag föreställer mig att en ren WP installation inte kan misslyckas om man gör de grundläggande inställningarna som att låta sökmotorer indexiera sajten.

  13. Jag skulle först leta efter självklarheter som noindex och canonical i koden, även om det verkar långsökt att det skulle finnas där i en sajt som är ren HTML. Möjligtvis skulle en html-editor kunna få för sig att lägga till dessa taggar.

    Eftersom sitemap är skickad till Google har Bosse ett Webmaster Tools-konto där man kan se om det finns några genomsökningsfel.

    Hittar jag inget konstigt med ovanstående skulle jag matat in Bosses domän i Wayback Machine för att se om domänen använts tidigare. Kanske får man då reda på att den varit hem för lite smutsigare verksamhet kan man misstänka att Google svartlistat den.

    Utöver detta skulle jag kolla inlänkarna i Majestic SEO. Även nu skulle jag hålla ögen öppna för länkar av ”smutsigare” karaktär. Länkar från spammiga domäner och ankartexter som innehåller namn på potenshöjande läkemedel är saker som gör att man kan misstänka att Google svartlistat domänen.

  14. Utöver att säkerhetsställa det grundläggande i koden som nämns ovan så hade kontrollerat så att Bosse inte kopierat stora delar av innehållet från någon leverantör eller konkurrent (vanligare än man tror). Lite basic onpage arbete vore på sin plats och sedan hade jag jobbat med andra bitar som genererar trafik och försäljning. I ”Bosses” fall hade jag jobbat med bl.a Facebook, presenterat nyheter, erbjudanden osv, för att skapa aktivitet på sidan. Jag hade även startat en liten kampanj på AdWords, speciellt eftersom sökordet ”träskor” inte är så otäckt dyrt (2kr / klick räcker nog gott och väl). Om inte butiken blivit indexerad över huvud taget efter en månad eller två pga den ökade aktiviteten så skulle jag undra vart han hittat domännamnet. Kommer inte på något mer spontant just nu :)

  15. Om sidan är registrerad i kataloger för några månader sedan kan vi nog räkna bort alternativet att inte google skulle ha hittat hit.

    Robots.txt och en genomgång av domänens historik känns som de två första sakerna att kolla. Även WebMasterTools och Analytics om vi har access till det. Kanske även värt att kolla så att inte käre Träsko-Bosse har kopierat texten rakt av från en annan sida. Några Copyscape tester hade jag nog kört.

    Om där inte är något uppenbart fel on-page, hade väl kört sidan genom screaming frog även om 5 undersidor känns rätt simpelt att kolla manuellt, eller med content så hade jag förmodat att domänen haft någon tråkig historik. Då hade jag temporärt plockat ner sidan och lagt upp den under en ny domän för att se vad för resultat vi får.

    Vad hade du själv gjort Magnus?

    Kommentar av Niklas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner