Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google visar kortare titlar i serpen

Den senaste tiden har Google visat kortare titlar än förut i sökresultatet. Det är för tidigt att säga om detta är en tillfällig förändring eller en ny verklighet att förhålla sig till.

Enligt SEO-verktyget Rankranger, som bland annat mäter förändringar som sker i serpen, har den genomsnittliga titeln som Google visar vid desktopsökningar kortats ner från 55,3 tecken till 50,9 tecken i genomsnitt. Som vanligt när det kommer till förändringar av detta slag har Google inte kommenterat det alls.

Vårt råd tills vidare är att avvakta och se vad som händer innan du börjar ett projekt att skriva om alla dina titlar. Däremot kan det finnas skäl att göra det på dina viktigare sidor som driver mycket trafik från Google.

Google är kända för att göra denna typ av förändringar ganska flyktigt. Under en period ökade exempelvis längden på meta descriptions från ca 160 tecken till 320 för att sedan minska till 160 tecken igen.

Det är också viktigt att komma ihåg att din ranking inte förändras av detta – däremot hur du presenteras för användare i sökresultatet. Det är också bara på desktopsökningar denna förändring noteras i dagsläget. På mobil ser allt ut som tidigare.

Så här kan det se ut

Här är ett exempel på hur denna förändring kan påverka hur du presenteras i sökresultatet. Vår sida som vi vill ranka för ”sökmotoroptimering” och ”seo” har följande title:

Title

Tidigare har hela titeln visats upp i serpen men efter denna förändring ser det ut på följande sätt:

Serpen med kortare title

Bilden ovan är från sökningen ”seo”. Eftersom ”seo” ingår i den del av title som Google visar upp försvinner bara ”sökmotoroptimering” som står sist. Om vi däremot googlar ”sökmotoroptimering” gör Google själva om titeln till denna:

Serp vid sökningen "sökmotoroptimering"

Vill du få en snabb överblick över hur Google visar dina titlar? Gör en site-sökning på din domän eller en specifik URL och se hur Google väljer att visa den. Observera att hur du visas varierar beroende på vad användarens sökning är, som i exemplet ovan. Har du för långa titlar där du nämner ett viktigt sökord sist är risken stor att Google gör om titeln till att enbart innehålla sökordet och ditt varumärke.

2 kommentarer

  1. Tack för denna Björn! Jag har blivit helt tokig över detta på sistone och skrivit om en hel del title tags, men inte vågat ge mig på dom viktigaste ännu. Får fortsätta ha lite is i magen.

    Vi ses på nästa SEO-snack!

    Kommentar av Jonas Boner

  2. Hej Jonas,
    Kul att höra att artikeln var till nytta även fast det är en irriterande förändring att behöva lägga tid på.

    Vad trevligt, varmt välkommen!

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner