Sökmotorkonsult.se

Google visar kortare titlar i serpen

Den senaste tiden har Google visat kortare titlar än förut i sökresultatet. Det är för tidigt att säga om detta är en tillfällig förändring eller en ny verklighet att förhålla sig till.

Enligt SEO-verktyget Rankranger, som bland annat mäter förändringar som sker i serpen, har den genomsnittliga titeln som Google visar vid desktopsökningar kortats ner från 55,3 tecken till 50,9 tecken i genomsnitt. Som vanligt när det kommer till förändringar av detta slag har Google inte kommenterat det alls.

Vårt råd tills vidare är att avvakta och se vad som händer innan du börjar ett projekt att skriva om alla dina titlar. Däremot kan det finnas skäl att göra det på dina viktigare sidor som driver mycket trafik från Google.

Google är kända för att göra denna typ av förändringar ganska flyktigt. Under en period ökade exempelvis längden på meta descriptions från ca 160 tecken till 320 för att sedan minska till 160 tecken igen.

Det är också viktigt att komma ihåg att din ranking inte förändras av detta – däremot hur du presenteras för användare i sökresultatet. Det är också bara på desktopsökningar denna förändring noteras i dagsläget. På mobil ser allt ut som tidigare.

Så här kan det se ut

Här är ett exempel på hur denna förändring kan påverka hur du presenteras i sökresultatet. Vår sida som vi vill ranka för ”sökmotoroptimering” och ”seo” har följande title:

Title

Tidigare har hela titeln visats upp i serpen men efter denna förändring ser det ut på följande sätt:

Serpen med kortare title

Bilden ovan är från sökningen ”seo”. Eftersom ”seo” ingår i den del av title som Google visar upp försvinner bara ”sökmotoroptimering” som står sist. Om vi däremot googlar ”sökmotoroptimering” gör Google själva om titeln till denna:

Serp vid sökningen "sökmotoroptimering"

Vill du få en snabb överblick över hur Google visar dina titlar? Gör en site-sökning på din domän eller en specifik URL och se hur Google väljer att visa den. Observera att hur du visas varierar beroende på vad användarens sökning är, som i exemplet ovan. Har du för långa titlar där du nämner ett viktigt sökord sist är risken stor att Google gör om titeln till att enbart innehålla sökordet och ditt varumärke.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-19

2 kommentarer

  1. Tack för denna Björn! Jag har blivit helt tokig över detta på sistone och skrivit om en hel del title tags, men inte vågat ge mig på dom viktigaste ännu. Får fortsätta ha lite is i magen.

    Vi ses på nästa SEO-snack!

    Kommentar av Jonas Boner

  2. Hej Jonas,
    Kul att höra att artikeln var till nytta även fast det är en irriterande förändring att behöva lägga tid på.

    Vad trevligt, varmt välkommen!

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?