Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools är ett gratisverktyg från Google som hjälper sajtägare med sajtens synlighet på Google. Verktyget har funnits länge men det är först på senare tid som Webmaster Tools fyllts på med många väldigt bra funktioner och hjälpmedel.

Idag använder en väldigt stor andel svenska sajter sig av Google Analytics för att mäta sin trafik. Precis som Analytics är Google Webmaster Tools numer ett väldigt bra verktyg för dig som jobbar med webbsajter. Användandet av Webmaster Tools är inte alls lika utbrett som Google Analytics men detta kommer garanterat ändra sig i takt med att Google fortsätter att lansera matnyttiga funktioner och hjälpmedel i verktyget.

Till skillnad från Google Analytics, som primärt mäter trafik kors och tvärs, så är Google Webmaster Tools primärt ett verktyg för att hitta eventuella fel på din webbsajt som gör att den inte får önskad synlighet i Google.

Om du inte redan använder Webmaster Tools så rekommenderar jag verkligen att börja använda det. Det är enkelt att komma igång och det är som sagt helt gratis. Som vanligt krävs ett Google-konto för att logga in. Om du redan har Google Analytics-konto så använd samma för enkelhetens skull. Därefter så lägger du till din sajt samt verifierar att det är du som äger sajten.

Att verifiera att du är ägare till sajten kan du göra antingen genom att lägga till en Metatagg, ladda upp en HTML-fil eller lägga till en DNS-post. Hur du exakt gör beskrivs enkelt och tydligt när du lägger till din sajt. Själv tycker jag det är enklast att verifiera genom att lägga upp en HTML-fil, men det är en smaksak.

När du verifierat din sajt är det bara att köra igång. Det finns, som sagt, numer många bra och nyttiga funktioner. Här är ett axplock av de som vi ofta använder och tycker är extra bra:

Sökfrågor

Detta är en relativt ny funktion som gjorts tillgänglig. Här visas annan information än vad som är tillgängligt i Google Analytics om vilka sökord som dina besökare kommer via. Bland annat kan du se hur många besökare du fått beroende din plats i sökresultatet, t ex hur många fler väljer just din sajt du när du rankar 1:a på ett visst sökord jämfört med när du rankar 2:a.

Det går även att se hur många visningar som du fått på respektive sökord, d v s hur många som sökt på ett sökord och sett din sajt (oavsett om det klickat på din sajt eller inte). Denna information kan användas till mycket nyttigt men bland annat så går det att uppskatta sökvolym för ett specifikt sökord med hjälp av detta.

Webbplatsens prestanda

Visar hur snabbt din webbsajt i genomsnitt och hur detta förhåller sig till andra sajter. Exempelvis är laddningstiden på Sokmotorkonsult.se 1,4 sekunder i genomsnitt vilket är snabbare än 83 % av andra sajter.

HTML-förslag

Här kan får du se vilka sidor som har brister gällande Titel och Meta Description-taggarna. Det går bland annat att identifiera sidor på din sajt som helt saknar Titel eller har samma Titel som andra sidor på sajten.

Länkar till din webbplats

Detta är troligtvis det mest tillförlitliga verktyget för att se vilka inlänkar din sajt har. Det är sorterat på ett sätt så du enkelt kan se vilka sidor som lockar till sig många länkar. För vår del kan vi t ex se att efter startsidan så är sidan för vårt populära Onpage-verktyg den sida som har flest inlänkar.

Genomsökningsfel

Här redovisar Google eventuella fel den upptäckt när Googlebot spindlat igenom din sajt. Det kan exempelvis vara sidor som inte längre finns eller sidor som Google inte kan läsa.

Webbplatslänkar

Webbplatslänkar (sitelinks) får en webbsajt om den av Google anses tillräckligt relevant för ett sökord. Det är vanligt att man får det på sitt varumärke, vi har t ex fått 8 st sitelinks på sökordet [Sökmotorkonsult]. Här ges du som sajtägare möjlighet att plocka bort sitelinks du inte tycker är bra (du kan inte lägga till, utan bara plocka bort). Detta är praktiskt om Google valt en sida för en av dina sitelinks som du inte vill visa upp av någon anledning.

Webbplatskartor

Möjligheten att ladda upp en XML-sitemap är en av de funktioner som funnits längs i Webmaster Tools och är ett bra komplement till navigering och HTML-sitemap för att säkerställa att Google hittar alla sidor på din sajt.

Detta var som sagt bara ett axplock av funktioner som erbjuds i Google Webmaster Tools. Det finns fler och det är bara att testa runt.

Lycka till med Webmaster Tools!

27 kommentarer

  1. Jag är själv väldigt förtjust i Webmaster Tools och uppskattar främst möjligheten att se vilken snittplacering man har på Google och hur många som klickar sig in på sajten.

    Däremot så har jag problemet att irrelevanta ord såsom ”pack” och ”varukorg” har placerat sig på topp. Tack vare att man kan välja cirka 3-4 olika storlekar (pack) på varje produkt så resulterar det i att jag har nämnt ordet 195 gånger på 52 indexerade sidor. Finns där någon möjlighet att kringgå detta eller är alternativet att ta bort termen och på så vis kraftigt förlora användarvänlighet?

    Kommentar av

    Stefan

  2. Stefan,

    Kanske du kan lösa problemet genom att sortera listan efter klick (och inte visningar som är default)? Då jag antar att du inte får så mycket klick från dessa för dig irrelevanta sökord.

    Kommentar av

    Michael

  3. För att skapa en bra SEO-site tycker jag att Webmaster Tools är ett måste!

    Det jag använder mest är ”Crawl errors” och ”HTML suggestions”. Anledningen till att just dessa två sektioner är favoriter beror på att man på enkelt sätt kan hitta eventuella fel på sidan, samt se att innehållet är unikt.

    Tack för en mycket bra artikel. Ni som inte använder Webmaster Tools – gör det.

    Kommentar av

    Mikael

  4. @Michael – Jag tänker på nyckelorden.

    ”Below are the most common keywords Google found when crawling your site. These should reflect the subject matter of your site.”

    Termen ”pack” får där 100% relevans samtidigt som mitt andraplatsen enbart får 42% trots att det borde vara 100%.

    Kommentar av

    Stefan

  5. På senare tid har en rad uppdateringar tillkommit. Dock så har jag märkt en del buggar i deras HTML-förslag och dublicate content som den ”ska” varna för. Men dock så gör den inte det på alla sajter / sidor.

    Kommentar av

    Webbdo

  6. […] Google Webmaster Tools | Sökmotorkonsult.se. […]

    Pingback av

    Google Webmaster Tools | GTF-bloggen

  7. Stefan,

    Okej, då missförstod jag det. Vi har liknande ”problem” som du i vår lista. Här är våra 10 mest förekommande ord i Keywordslistan:

    1. seo
    2. magnus
    3. sökmotoroptimering
    4. kommentarer
    5. länkar
    6. google
    7. gratis
    8. http
    9. www
    10. sökmotorkonsult

    Vissa ord, som t ex Kommentar, har ju inget med sidans relevans att göra. Vad jag vet går det inte att filtrera bort ord från listan.

    Jag använder inte Keyword-listan speciellt mycket och vet inte exakt heller hur man bäst ska använda den. Det jag kollar efter är om där är med något ord som det inte finns någon logisk anledning till att det ska finns där. Skulle jag t ex hitta ”apelsin” bland våra Keywords så skulle jag kolla vidare.

    Kommentar av

    Michael

  8. Sedan deras senaste uppdatering som skedde för några månader sedan använder jag faktiskt verktyget ganska ofta. Man får bra statistik om hur man ligger till på sökfraser och eventuella fel på hemsidan.

    Kommentar av

    Olof Fredriksson

  9. Hej!
    Jag har kört webmastertools ett tag nu för mina privata webbplatser och har nått utmärkta resultat vad det gäller sökbarhet och ”unikitet” gällande sökord.

    Dock förstår jag inte skillnaden på visning och klick. Var finns manualen för hur man skall tolka det man ser?

    Kommentar av

    BettinaBA

  10. Funktionen som mäter webbsidans prestanda är grym. Något som fler borde kika på.

    Kommentar av

    Kim

  11. Bettina,

    Visning innebär att din webbsajt synts på en sökning på ett visst sökord oavsett om den som sökt valt att att klicka på din webbsajt eller inte i sökresultatet.

    Och ett klick är följaktligen de som valt att klicka på just din webbsajt när de sökt på något.

    Kommentar av

    Michael

  12. […] Sökmotorkonsult tar upp Google Webmaster Tools […]

    Pingback av

    Vecka 26 – Nokia Facebook, KontoSmart och nya möbler - PRODUKTION203

  13. Har tidigare tyckt att siffrorna i WT sett väldigt konstiga ut då jag på ett av mina viktigaste sökord länge rankat 2:a i serpen men i WT har det alltid stått att min genomsnittsplacering varit 3.5. Har därför inte riktigt litat på siffrorna men konstaterade idag att jag rankade 10a i google.com och 2a i google.se. Har alltid utgått från att serpen skulle sett likadan ut så tanken att granska .com har aldrig slagit mig.

    Har du några teorier om varför skillnaden kan vara så stor? Alla resultaten i top 10 är svenska sidor och det är ungefär samma sidor som visas både i .com och .se fast i annan ordning.

    Kommentar av

    Erik

  14. Svaret sitter bland annat i vilket språk det är på inkommande länkar. En site med mycket länkar på franska kommer ranka bättre än en likadan site utan dom. Om det är ett renodlat svenskt sökord som söks på Google.com (engelsk inställning) där alla resultat är på svenska är det alltså en viktig faktor hur många engelska/amerikanska länkar det finns in.

    Kommentar av Magnus

  15. Tack för ett bra svar Magnus! Låter som ett logiskt resonemang, jag hade bara aldrig tänkt på det tidigare.

    Kommentar av

    Erik

  16. Ja, grymt redskap, tack för all fin information:)

    Njut av sommaren!

    Kommentar av

    Petter

  17. Tack för ännu ett bra tips!

    Kommentar av

    Lena

  18. Jag gillar verkligen google webmaster tools, har använt det ett bra tag och har bara gott att säga om det..

  19. Webmaster tools är riktigt bra! Dock uppdateras det lite segt ibland, får hoppas på förbättring :)

    Kommentar av

    Markus

  20. Har inte kommit till skott och testat webmaster tools ännu men jag får ta mig i kragen och göra det nu. Tack för ett bra inlägg.

    Kommentar av

    Marcus

  21. Har precis börjat använda webmaster tools och det fungerar mycket bra.
    Tack för tipset.

    Kommentar av

    Tommy

  22. Ett väldigt bra redskap, även mycket bra information! =D

    Kommentar av Elias

  23. Vi håller just nu på att vidareutveckla vår hemsida som vi haft sedan augusti förra året.

    Den här gången investerar vi på för att ytterligare öka hemsidans funktionalitet (med t ex översättningar på engelska och danska, sociala medier knappar, etc). En viktig fråga var om vi skulle även börja använda Google Webmaster Tools.

    Webbyrån som vi anlitar har då frågat mig vilka funktioner i GW jag vill börja använda. Googlade detta ämne och voila! Ovan TIPS var precis vad jag letat efter. Du förklarade både de tekniska aspekter utan att vara för ”Techy” i språket.

    Tack för inlägget!

    Ryan Eriksson
    Marknads- och Försäljningschef
    ProQure | Entremattor & Mattservice

    Kommentar av

    Ryan Eriksson

  24. Intressant att jag hittade detta inlägg etta före Googles egna Webmaster tools när jag sökte på ”webmaster tools”:) (sidor från Sverige) Har sökt på det förr men då har nog alltid Google legat etta vad jag minns. Bra jobbat isåfall antar jag om det inte var tillfälligt:)

    Kommentar av

    Johnny

  25. Tack för detta tips! Ska genast ta mig en titt!

    Kommentar av Henrik

  26. […] väldigt tydliga när de gör manual action också, i 99% av fallen kommer du få ett meddelande i Webmaster Tools. Du kan vara ganska säker på att om det inte finns ett meddelande i WMT så är ingen manual […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner