Sökmotorkonsult.se

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot

Googles sökspindel får sig en välbehövlig uppdatering och kommer från och med nu alltid att vara baserad på den senaste versionen av renderingsmotorn för Chrome. Det här innebär att Google kommer bli bättre på att förstå webbplatser som använder sig av mycket javascript för att bygga upp sidorna.

Google har i många år renderat ut sidor som de sett ut i webbläsaren Chrome 41. Denna version av Chrome släpptes år 2015 och har inte varit kompatibel med flera av de modernare teknikerna att bygga webbplatser på. Dagens upplaga av Chrome är version 74 och det har såklart hänt en hel del sedan version 41.

Effekten av att Google förlitat sig på en gammal version har blivit att Google haft svårt att förstå hur de ska tolka innehåll och struktur på webbsajter som använt sig av vissa nyare tekniker som kommit på senare år. Dessa sidors ranking på Google har kraftigt hämmats av detta, om de ens rankat över huvud taget.

I och med uppdateringen av Googlebot till den senaste versionen av Chrome lär Google bli bättre på att förstå sidor som använder sig av mycket javascript för att rendera ut innehåll och struktur. Enligt Google själva kommer nya Googlebot att ha stöd för mer än 1000 nya funktioner som de inte klarat av tidigare.

Fortsätt med dynamisk rendering ändå

Att Googlebot äntligen uppdateras till att kunna hantera moderna tekniker för webbutveckling är såklart kul och något som ska bli spännande att följa. Fram tills nu har webbplatser som använt sig av tekniker som Googlebot inte klarat av kunnat runda denna problematik genom att använda sig av dynamisk rendering.

Dynamisk rendering innebär att en riktig användare får se den vanliga, ofta JS-tunga versionen, av en webbsida i sin webbläsare medan Googlebot serveras en färdigrenderad (pre-rendered) html-sida som har renderats ut på servernivå. Detta har gjort att Google ändå kunnat förstå sidor som haft dessa problem.

Det återstår att se hur väl den nya versionen av Googles sökspindel klarar av att förstå den nya webben. Google själva är också öppna med att det fortfarande kommer finnas vissa begränsningar som sökspindeln inte kommer klara av.

Min rekommendation är att webbplatser som haft eller har denna problematik ändå ska fortsätta med dynamisk rendering under den överskådliga framtiden. Även om Googlebot nu blir bättre på att rendera ut JS och hantera det bättre än tidigare är det inte säkert att de når ända fram vilket de också är tydliga med själva.

Du kan också spara mycket laddningstid på att servera Googlebot en vanlig html-sida direkt istället för att de ska behöva rendera upp den själv.

Lär dig mer om Javascript och SEO

Lyssna gärna på senaste avsnittet av Sökpodden om du vill lära dig mer om JS ur ett SEO-perspektiv.

Har du haft problem med Javascript-tunga sajter som Google inte har kunnat hantera på rätt sätt? Lyckades du lösa problematiken eller har du fortfarande problem? Kommentera gärna!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner