Sökmotorkonsult.se

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot

Googles sökspindel får sig en välbehövlig uppdatering och kommer från och med nu alltid att vara baserad på den senaste versionen av renderingsmotorn för Chrome. Det här innebär att Google kommer bli bättre på att förstå webbplatser som använder sig av mycket javascript för att bygga upp sidorna.

Google har i många år renderat ut sidor som de sett ut i webbläsaren Chrome 41. Denna version av Chrome släpptes år 2015 och har inte varit kompatibel med flera av de modernare teknikerna att bygga webbplatser på. Dagens upplaga av Chrome är version 74 och det har såklart hänt en hel del sedan version 41.

Effekten av att Google förlitat sig på en gammal version har blivit att Google haft svårt att förstå hur de ska tolka innehåll och struktur på webbsajter som använt sig av vissa nyare tekniker som kommit på senare år. Dessa sidors ranking på Google har kraftigt hämmats av detta, om de ens rankat över huvud taget.

I och med uppdateringen av Googlebot till den senaste versionen av Chrome lär Google bli bättre på att förstå sidor som använder sig av mycket javascript för att rendera ut innehåll och struktur. Enligt Google själva kommer nya Googlebot att ha stöd för mer än 1000 nya funktioner som de inte klarat av tidigare.

Fortsätt med dynamisk rendering ändå

Att Googlebot äntligen uppdateras till att kunna hantera moderna tekniker för webbutveckling är såklart kul och något som ska bli spännande att följa. Fram tills nu har webbplatser som använt sig av tekniker som Googlebot inte klarat av kunnat runda denna problematik genom att använda sig av dynamisk rendering.

Dynamisk rendering innebär att en riktig användare får se den vanliga, ofta JS-tunga versionen, av en webbsida i sin webbläsare medan Googlebot serveras en färdigrenderad (pre-rendered) html-sida som har renderats ut på servernivå. Detta har gjort att Google ändå kunnat förstå sidor som haft dessa problem.

Det återstår att se hur väl den nya versionen av Googles sökspindel klarar av att förstå den nya webben. Google själva är också öppna med att det fortfarande kommer finnas vissa begränsningar som sökspindeln inte kommer klara av.

Min rekommendation är att webbplatser som haft eller har denna problematik ändå ska fortsätta med dynamisk rendering under den överskådliga framtiden. Även om Googlebot nu blir bättre på att rendera ut JS och hantera det bättre än tidigare är det inte säkert att de når ända fram vilket de också är tydliga med själva.

Du kan också spara mycket laddningstid på att servera Googlebot en vanlig html-sida direkt istället för att de ska behöva rendera upp den själv.

Lär dig mer om Javascript och SEO

Lyssna gärna på senaste avsnittet av Sökpodden om du vill lära dig mer om JS ur ett SEO-perspektiv.

Har du haft problem med Javascript-tunga sajter som Google inte har kunnat hantera på rätt sätt? Lyckades du lösa problematiken eller har du fortfarande problem? Kommentera gärna!

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?