Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googles sökspindel får sig en välbehövlig uppdatering och kommer från och med nu alltid att vara baserad på den senaste versionen av renderingsmotorn för Chrome. Det här innebär att Google kommer bli bättre på att förstå webbplatser som använder sig av mycket javascript för att bygga upp sidorna.

Google har i många år renderat ut sidor som de sett ut i webbläsaren Chrome 41. Denna version av Chrome släpptes år 2015 och har inte varit kompatibel med flera av de modernare teknikerna att bygga webbplatser på. Dagens upplaga av Chrome är version 74 och det har såklart hänt en hel del sedan version 41.

Effekten av att Google förlitat sig på en gammal version har blivit att Google haft svårt att förstå hur de ska tolka innehåll och struktur på webbsajter som använt sig av vissa nyare tekniker som kommit på senare år. Dessa sidors ranking på Google har kraftigt hämmats av detta, om de ens rankat över huvud taget.

I och med uppdateringen av Googlebot till den senaste versionen av Chrome lär Google bli bättre på att förstå sidor som använder sig av mycket javascript för att rendera ut innehåll och struktur. Enligt Google själva kommer nya Googlebot att ha stöd för mer än 1000 nya funktioner som de inte klarat av tidigare.

Fortsätt med dynamisk rendering ändå

Att Googlebot äntligen uppdateras till att kunna hantera moderna tekniker för webbutveckling är såklart kul och något som ska bli spännande att följa. Fram tills nu har webbplatser som använt sig av tekniker som Googlebot inte klarat av kunnat runda denna problematik genom att använda sig av dynamisk rendering.

Dynamisk rendering innebär att en riktig användare får se den vanliga, ofta JS-tunga versionen, av en webbsida i sin webbläsare medan Googlebot serveras en färdigrenderad (pre-rendered) html-sida som har renderats ut på servernivå. Detta har gjort att Google ändå kunnat förstå sidor som haft dessa problem.

Det återstår att se hur väl den nya versionen av Googles sökspindel klarar av att förstå den nya webben. Google själva är också öppna med att det fortfarande kommer finnas vissa begränsningar som sökspindeln inte kommer klara av.

Min rekommendation är att webbplatser som haft eller har denna problematik ändå ska fortsätta med dynamisk rendering under den överskådliga framtiden. Även om Googlebot nu blir bättre på att rendera ut JS och hantera det bättre än tidigare är det inte säkert att de når ända fram vilket de också är tydliga med själva.

Du kan också spara mycket laddningstid på att servera Googlebot en vanlig html-sida direkt istället för att de ska behöva rendera upp den själv.

Lär dig mer om Javascript och SEO

Lyssna gärna på senaste avsnittet av Sökpodden om du vill lära dig mer om JS ur ett SEO-perspektiv.

Har du haft problem med Javascript-tunga sajter som Google inte har kunnat hantera på rätt sätt? Lyckades du lösa problematiken eller har du fortfarande problem? Kommentera gärna!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner