Sökmotorkonsult.se

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot

Googles sökspindel får sig en välbehövlig uppdatering och kommer från och med nu alltid att vara baserad på den senaste versionen av renderingsmotorn för Chrome. Det här innebär att Google kommer bli bättre på att förstå webbplatser som använder sig av mycket javascript för att bygga upp sidorna.

Google har i många år renderat ut sidor som de sett ut i webbläsaren Chrome 41. Denna version av Chrome släpptes år 2015 och har inte varit kompatibel med flera av de modernare teknikerna att bygga webbplatser på. Dagens upplaga av Chrome är version 74 och det har såklart hänt en hel del sedan version 41.

Effekten av att Google förlitat sig på en gammal version har blivit att Google haft svårt att förstå hur de ska tolka innehåll och struktur på webbsajter som använt sig av vissa nyare tekniker som kommit på senare år. Dessa sidors ranking på Google har kraftigt hämmats av detta, om de ens rankat över huvud taget.

I och med uppdateringen av Googlebot till den senaste versionen av Chrome lär Google bli bättre på att förstå sidor som använder sig av mycket javascript för att rendera ut innehåll och struktur. Enligt Google själva kommer nya Googlebot att ha stöd för mer än 1000 nya funktioner som de inte klarat av tidigare.

Fortsätt med dynamisk rendering ändå

Att Googlebot äntligen uppdateras till att kunna hantera moderna tekniker för webbutveckling är såklart kul och något som ska bli spännande att följa. Fram tills nu har webbplatser som använt sig av tekniker som Googlebot inte klarat av kunnat runda denna problematik genom att använda sig av dynamisk rendering.

Dynamisk rendering innebär att en riktig användare får se den vanliga, ofta JS-tunga versionen, av en webbsida i sin webbläsare medan Googlebot serveras en färdigrenderad (pre-rendered) html-sida som har renderats ut på servernivå. Detta har gjort att Google ändå kunnat förstå sidor som haft dessa problem.

Det återstår att se hur väl den nya versionen av Googles sökspindel klarar av att förstå den nya webben. Google själva är också öppna med att det fortfarande kommer finnas vissa begränsningar som sökspindeln inte kommer klara av.

Min rekommendation är att webbplatser som haft eller har denna problematik ändå ska fortsätta med dynamisk rendering under den överskådliga framtiden. Även om Googlebot nu blir bättre på att rendera ut JS och hantera det bättre än tidigare är det inte säkert att de når ända fram vilket de också är tydliga med själva.

Du kan också spara mycket laddningstid på att servera Googlebot en vanlig html-sida direkt istället för att de ska behöva rendera upp den själv.

Lär dig mer om Javascript och SEO

Lyssna gärna på senaste avsnittet av Sökpodden om du vill lära dig mer om JS ur ett SEO-perspektiv.

Har du haft problem med Javascript-tunga sajter som Google inte har kunnat hantera på rätt sätt? Lyckades du lösa problematiken eller har du fortfarande problem? Kommentera gärna!

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!