Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot

Googles sökspindel får sig en välbehövlig uppdatering och kommer från och med nu alltid att vara baserad på den senaste versionen av renderingsmotorn för Chrome. Det här innebär att Google kommer bli bättre på att förstå webbplatser som använder sig av mycket javascript för att bygga upp sidorna.

Google har i många år renderat ut sidor som de sett ut i webbläsaren Chrome 41. Denna version av Chrome släpptes år 2015 och har inte varit kompatibel med flera av de modernare teknikerna att bygga webbplatser på. Dagens upplaga av Chrome är version 74 och det har såklart hänt en hel del sedan version 41.

Effekten av att Google förlitat sig på en gammal version har blivit att Google haft svårt att förstå hur de ska tolka innehåll och struktur på webbsajter som använt sig av vissa nyare tekniker som kommit på senare år. Dessa sidors ranking på Google har kraftigt hämmats av detta, om de ens rankat över huvud taget.

I och med uppdateringen av Googlebot till den senaste versionen av Chrome lär Google bli bättre på att förstå sidor som använder sig av mycket javascript för att rendera ut innehåll och struktur. Enligt Google själva kommer nya Googlebot att ha stöd för mer än 1000 nya funktioner som de inte klarat av tidigare.

Fortsätt med dynamisk rendering ändå

Att Googlebot äntligen uppdateras till att kunna hantera moderna tekniker för webbutveckling är såklart kul och något som ska bli spännande att följa. Fram tills nu har webbplatser som använt sig av tekniker som Googlebot inte klarat av kunnat runda denna problematik genom att använda sig av dynamisk rendering.

Dynamisk rendering innebär att en riktig användare får se den vanliga, ofta JS-tunga versionen, av en webbsida i sin webbläsare medan Googlebot serveras en färdigrenderad (pre-rendered) html-sida som har renderats ut på servernivå. Detta har gjort att Google ändå kunnat förstå sidor som haft dessa problem.

Det återstår att se hur väl den nya versionen av Googles sökspindel klarar av att förstå den nya webben. Google själva är också öppna med att det fortfarande kommer finnas vissa begränsningar som sökspindeln inte kommer klara av.

Min rekommendation är att webbplatser som haft eller har denna problematik ändå ska fortsätta med dynamisk rendering under den överskådliga framtiden. Även om Googlebot nu blir bättre på att rendera ut JS och hantera det bättre än tidigare är det inte säkert att de når ända fram vilket de också är tydliga med själva.

Du kan också spara mycket laddningstid på att servera Googlebot en vanlig html-sida direkt istället för att de ska behöva rendera upp den själv.

Lär dig mer om Javascript och SEO

Lyssna gärna på senaste avsnittet av Sökpodden om du vill lära dig mer om JS ur ett SEO-perspektiv.

Har du haft problem med Javascript-tunga sajter som Google inte har kunnat hantera på rätt sätt? Lyckades du lösa problematiken eller har du fortfarande problem? Kommentera gärna!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner