Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Googles Keyword Tool

Google har i dagarna beslutat att dela med sig av antalet sökningar på varje term i sin Keyword Tool. Googles Keyword Tool är i första hand avsedd för att hjälpa till när man köper sponsrade länkar men den är nu dessutom ovärderlig vid sökmotoroptimering. Att veta vilka nivåer det rör sig om på sökord gör att man mycket lättare kan ta fram en bra strategi för sin sökmotoroptimering.

Hur du använder Google Adwords Keyword Tool

Gå till verktyget här. Som du ser finns det ganska många parametrar och för at på ett effektivt sätt kunna använda verktyget för SEO behöver du göra lite inställningar.

Välj Språk och Plats

Det första du ska göra är att ställa in språk och plats, jag gissar att du antagligen vill ha Svenska och Sverige eller Svenska i hela världen.

Skriv in ett rimligt sökord

Om du är ute efter att hitta sökord som passar dig så börja med något som känns relevant genom att skriva in det i sökordsfältet. Om du är ute efter att veta trafiken på ett specifikt sökord så skriv helt enkelt in det. Tryck på knappen. För att det inte ska bli en massa automatiska förfrågningar behöver du också fylla i en captcha.

Välj Exakt matchning

Nu får du upp ett stort antal förslag och med en siffra förknippad med dem, det här är en bred matching och inte så där jätteanvändbara siffror. För att få fram den riktiga sökvolymen på just det sökord som står ska du i den lilla rutan till höger välja exakt matchning.

Värt att tänka på är att den data du får ut är data för förra månaden och det kan naturligtvis förändras, dessutom så stämmer siffrorna inte alltid så ta det mer som ett riktmärke än som en sanning.

2 kommentarer

  1. Hej,

    Finns det några bra alternativ till googles keyword tool (för att se volym på sökord)? Eller är det den som gäller?

    Kommentar av Kristian

  2. I dagsläget och särskilt för Sverige så finns tyvärr inga alternativ.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Vi summerar SEM-året 2019

Har du hängt med i alla förändringar som skett under SEM året som gått? Om inte så har vi i den här artikeln summerat några av de mest intressanta förändringarna från SEM året 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner