Sökmotorkonsult.se

Googles Keyword Tool

Google har i dagarna beslutat att dela med sig av antalet sökningar på varje term i sin Keyword Tool. Googles Keyword Tool är i första hand avsedd för att hjälpa till när man köper sponsrade länkar men den är nu dessutom ovärderlig vid sökmotoroptimering. Att veta vilka nivåer det rör sig om på sökord gör att man mycket lättare kan ta fram en bra strategi för sin sökmotoroptimering.

Hur du använder Google Adwords Keyword Tool

Gå till verktyget här. Som du ser finns det ganska många parametrar och för at på ett effektivt sätt kunna använda verktyget för SEO behöver du göra lite inställningar.

Välj Språk och Plats

Det första du ska göra är att ställa in språk och plats, jag gissar att du antagligen vill ha Svenska och Sverige eller Svenska i hela världen.

Skriv in ett rimligt sökord

Om du är ute efter att hitta sökord som passar dig så börja med något som känns relevant genom att skriva in det i sökordsfältet. Om du är ute efter att veta trafiken på ett specifikt sökord så skriv helt enkelt in det. Tryck på knappen. För att det inte ska bli en massa automatiska förfrågningar behöver du också fylla i en captcha.

Välj Exakt matchning

Nu får du upp ett stort antal förslag och med en siffra förknippad med dem, det här är en bred matching och inte så där jätteanvändbara siffror. För att få fram den riktiga sökvolymen på just det sökord som står ska du i den lilla rutan till höger välja exakt matchning.

Värt att tänka på är att den data du får ut är data för förra månaden och det kan naturligtvis förändras, dessutom så stämmer siffrorna inte alltid så ta det mer som ett riktmärke än som en sanning.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Hej,

    Finns det några bra alternativ till googles keyword tool (för att se volym på sökord)? Eller är det den som gäller?

    Kommentar av Kristian

  2. I dagsläget och särskilt för Sverige så finns tyvärr inga alternativ.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.