Sökmotorkonsult.se

Googles Keyword Tool

Google har i dagarna beslutat att dela med sig av antalet sökningar på varje term i sin Keyword Tool. Googles Keyword Tool är i första hand avsedd för att hjälpa till när man köper sponsrade länkar men den är nu dessutom ovärderlig vid sökmotoroptimering. Att veta vilka nivåer det rör sig om på sökord gör att man mycket lättare kan ta fram en bra strategi för sin sökmotoroptimering.

Hur du använder Google Adwords Keyword Tool

Gå till verktyget här. Som du ser finns det ganska många parametrar och för at på ett effektivt sätt kunna använda verktyget för SEO behöver du göra lite inställningar.

Välj Språk och Plats

Det första du ska göra är att ställa in språk och plats, jag gissar att du antagligen vill ha Svenska och Sverige eller Svenska i hela världen.

Skriv in ett rimligt sökord

Om du är ute efter att hitta sökord som passar dig så börja med något som känns relevant genom att skriva in det i sökordsfältet. Om du är ute efter att veta trafiken på ett specifikt sökord så skriv helt enkelt in det. Tryck på knappen. För att det inte ska bli en massa automatiska förfrågningar behöver du också fylla i en captcha.

Välj Exakt matchning

Nu får du upp ett stort antal förslag och med en siffra förknippad med dem, det här är en bred matching och inte så där jätteanvändbara siffror. För att få fram den riktiga sökvolymen på just det sökord som står ska du i den lilla rutan till höger välja exakt matchning.

Värt att tänka på är att den data du får ut är data för förra månaden och det kan naturligtvis förändras, dessutom så stämmer siffrorna inte alltid så ta det mer som ett riktmärke än som en sanning.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Hej,

    Finns det några bra alternativ till googles keyword tool (för att se volym på sökord)? Eller är det den som gäller?

    Kommentar av Kristian

  2. I dagsläget och särskilt för Sverige så finns tyvärr inga alternativ.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Playahead – den digitala ungdomsgården?

Playahead grundades var ett online community för ungdomar. Den växte snabbt i popularitet under 00-talet men försvann lika snabbt. Vad hände egentligen?

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA.