Sökmotorkonsult.se

Googles krav allt hårdare

Googles algoritm blir bättre och bättre. Det kommer ständiga uppdateringar och det arbetas hårt med att visa de bästa sökresultaten. De flesta som sysslar med sökmotoroptimering är medvetna om det. Det innebär en del skillnader nämligen.

Det blir svårare och svårare att sökmotoroptimera. Det krävs nämligen bättre nivå på både inlänkar och innehåll. Förr räckte det långt att köpa in en enda högpagerank-länk så var man i hamn. Det räcker ingen stans alls längre. Det här ställer förstås högre och högre krav på seo-konsulter, det är svårare och svårare att leverera en bra bulk-produkt. För oss som jobbar under långa perioder med en eller några få kunder gör det inte så stor skillnad.

Sökresultaten blir faktiskt bättre även om många hävdar motsatsen. Det är min bestämda åsikt. Det är helt enkelt så att vi ställer högre och högre krav. De allra flesta går in på den första länk Google visar, jämför det med gamla Altavista där man fick leta sig igenom alla (3) sidor med resulat för att hitta ett som passade. Resultaten blir också snabbare, vissa nyheter kan man hitta minuter efter att de blivit publicerade.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?