Sökmotorkonsult.se

Googles krav allt hårdare

Googles algoritm blir bättre och bättre. Det kommer ständiga uppdateringar och det arbetas hårt med att visa de bästa sökresultaten. De flesta som sysslar med sökmotoroptimering är medvetna om det. Det innebär en del skillnader nämligen.

Det blir svårare och svårare att sökmotoroptimera. Det krävs nämligen bättre nivå på både inlänkar och innehåll. Förr räckte det långt att köpa in en enda högpagerank-länk så var man i hamn. Det räcker ingen stans alls längre. Det här ställer förstås högre och högre krav på seo-konsulter, det är svårare och svårare att leverera en bra bulk-produkt. För oss som jobbar under långa perioder med en eller några få kunder gör det inte så stor skillnad.

Sökresultaten blir faktiskt bättre även om många hävdar motsatsen. Det är min bestämda åsikt. Det är helt enkelt så att vi ställer högre och högre krav. De allra flesta går in på den första länk Google visar, jämför det med gamla Altavista där man fick leta sig igenom alla (3) sidor med resulat för att hitta ett som passade. Resultaten blir också snabbare, vissa nyheter kan man hitta minuter efter att de blivit publicerade.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.