Googles riktlinjer förändras

Google gick i fredags ut med att recensioner av produkter som bloggare fått gratis, ska ses som köpta inlägg – och med det onaturliga länkar.

Att Google har problem med att se vilka länkar som är naturliga och onaturliga är för många som arbetar med SEO inget nytt. Det som jag och många med mig förundras över är hur Google aktivt går ut och gör förtydliganden gällande sina riktlinjer i vissa specifika fall. Föregående år gick de ut med riktlinjer om att gästbloggande var ett onaturligt sätt att skapa länkar och nu i fredags var det dags för Google att ta sig an ett nytt specifikt fall. Det rör sig i detta fall om blogginlägg/recensioner som skapats utifrån att skribenten har fått gratisprodukter skickade till sig. Även denna form av artiklar och därmed länkar ska nu enligt Google ses som onaturliga och enligt riktlinjerna ska länkarna vara markerade med nofollow, vilket innebär att de inte skickar vidare någon länkkraft.

Google arbetar hela tiden med nya riktlinjer och rekommendationer för hur webbplatsägare och marknadsförare ska agera för att följa deras riktlinjer. Anledningen till att de ändrar riktlinjerna är oftast att strategier överutnyttjas, vilket var fallet med både med gästbloggandet och troligtvis nu recensioner av produkter hos bloggare.

Oavsett hur man arbetar med SEO behöver man på något sätt få länkar till sin webbplats för att webbplatsen ska få auktoritet hos Google och därmed bättre positioner i sökresultaten. Googles åtstramningar av riktlinjerna de senaste åren innebär allt tydligare att webbplatsägare bör vara allt mer medvetna om att de bryter mot Googles riktlinjer och vet man det behöver inte det vara något fel.

Riktlinjerna är ingen lag utan de är rekommendationer Google vill att webbplatsägare ska följa. Så länge medvetenheten finns gällande riktlinjerna är jag den första som anser man ska utnyttja den fördel man kan få. SEO handlar om att marknadsföra sig genom att nå toppostioner i sökmotorers sökresultat och generera trafik till webbplatser både kortsiktigt och långsiktigt. Det krävs därför att man kan måste vara medveten om vad som fungerar och vad Google rekommenderar för att på mest effektiva sätt nå bästa möjliga resultat.

Hur tror du att detta kommer påverka länktillväxten i allmänhet?

15 kommentarer på "Googles riktlinjer förändras"

  1. Inte jättenytt inom sökmotoroptimering att det är gråzon att köpa länkar. Givetvis är att ge ”produkter” till en bloggare att köpa länkar. Lär för övrigt inte göra någon stor förändring i länkvärlden då det är ganska svårt för Google att veta om bloggaren fått ”betalt” eller inte. Sen så tycker jag inte man skall arbeta med SEO på detta sätt. Det är direkt riskabelt och inte särskilt långsiktigt.


  2. Lär inte göra någon skillnad alls för länktillväxten. Om man skickar produkter eller pengar för att någon skall skriva och länka till en, går på ett ut.
    Det är en ersättning dvs köpt länk i båda fallen.


  3. Jag tror inte heller det då jag tror att många har haft synen att dessa alltid varit köpta och därmed ingen förändring ur denna hänsyn. Det som skulle kunna hända är att aktörer som tidigare varit tveksamma till denna metod kanske backar ut med Googles tydliggörande av riktlinjerna.

    Det blir även intressant att se om Google kommer statuera exempel gällande detta på något internationellt case för att påvisa att man kan bli manuellt straffad för detta nu.


  4. Är det möjligtvis ytterligare en åtgärd för att få SEO-kunder mer skeptiska mot SEO? Rädsla att SEO-konsulten bryter mot ”guds allsmäktiga regler” 🙂 De som väljer bort SEO köper istället Adwords, viket ger klirr i kassan hos Google.

    Jag tror inte denna ändring av riktlinjerna kommer göra så stor skillnad i praktiken. Möjligtvis att det kan ge några fler nojiga kunder, vilket gör att man som SEO-konsult måste lägga lite mer tid på att förklara läget. Ytterligare lite dyrare SEO vilket ger Adwords konkurrensfördelar.


  5. Är väl nästan enbart via manuell granskning som detta kan kontrolleras och i Sverige så är det väl att det är emot googles guidelines inte det största problemet utan hur det ska beskattas eller märkas ut som reklam som är avgörande.


  6. @Joel. Beror på vad du menar med långsiktighet. Aktivt länkarbete har fungerat bra sedan de senaste 19 åren sisådär. Både tiden innan Google och tiden sedan de blev dominerande. Att tekniken har förändrats för länkarbete under de åren. Visst men trots det.

    En annan aspekt på köpta länkar är förövrigt att dessa om de inte klart framgår att de sponsrade brott mot marknadsföringslagen. Ingen dömd än så länge, men kanske värt att veta.
    Å andra sidan är alla varianter av länkar som skapas brott mot Googles riktlinjer, länkbyte, be leverantörer, kunder, länka till en webbplats. Det är bara Adwords och då naturligtvis skapa en så bra webbplats som folk vill länka till naturligt som räknas som ok.


  7. Det är varje byrås och konsults plikt att avgöra vilka delar av Googles ”best practices” som är till för att gynna Google framför kunden. Detta gäller även SEM. Att låta bli att göra saker för att det inte är långsiktigt trots att det kommer funka i fem år till är bara ett tecken på att man kanske inte är tillräckligt kunnig och därmed borde pyssla med något annat.


  8. Jag håller med dig Håkan men det är också varje byrås uppgift att de inte ska var kortsiktigt. Arbetar man med SEO måste man arbeta utifrån nuvarande premisser men samtidigt förstå att saker kan förändras framöver, annars kan jag inte ta hänsyn till det. Vi kommer aldrig veta vad men det gäller att ha förståelse för det och införstå kunden i det.


  9. Pingback: #12 av Sökpodden - Google älskar annonser
  10. Samma dag som artikeln på Searchengineland gick live, köpte New York times ett bolag som sysslar med ”influencer marketing” via bloggare

    http://recode.net/2016/03/11/new-york-times-tries-boosting-its-social-media-influence-by-buying-hellosociety/

    Trenden är mer mot ”Content marketing”, ”influencer marketing”, ”native marketing” osv och Google tycker att det är pengar som tillhör dem och skall inte läggas på denna typen av kommunikation. Därav artikeln på searchengineland(som har ett starkt progoogle bias, då de har acess till alla stories före alla andra och därmed mest länkar/trafi/inflytande.) om produktrecensioner.

    Jag tycker vi alla har ett val, att granska Google, eller upprepa deras historier som bara gynnar dem…..


  11. Vet inte om jag skulle vilja påstå att det är en kortsiktigare modell än någon annan. Snarare finns det väl en hel del fördelar jämfört med mycket av den seo som görs idag. Googles riktlinjer brukar väl dessutom mest bara vara en varning för vad de inte klarar av att hitta algoritmiskt.


  12. Längesen man slutade lyssna på Googles skrämselpropaganda lol. Viktigt dock att man berättar för kunderna om riskerna innan man påbörjar nytt samarbete. Finns kunder som vill ta mer risker 🙂


  13. Jag håller med om att vi som arbetar med SEO bör veta vilka riktlinjer som Google sätter upp. Googles rekommendationer påverkar ju vårt arbete. Sedan skall man ju alltid göra sina egna undersökningar om vilka som är skrämselpropaganda och vilka som faktiskt i realiteten påverkar vårt arbete. Så länge som man inte gör något illegalt skall man ju utvärdera möjligheterna. Google är ju trots allt ett vinstdrivande företag.


Kommentarsfältet är stängt.